20 Kasım 2017 Pazartesi

  • 3,922 TL
  • 4,609 TL
  • 162,19 TL
  • 103.912
BURSA

Aboneliğinizi kendi üstünüze alın!

Aboneliğinizi kendi üstünüze alın!
  • 7520

İkamet ettiği konutta elektrik aboneliği kendisine ait olmayan tüketicilere seslenen Limak Uludağ Elektrik Genel Müdürü Ali Erman Aytac, usulsüz kullanım olarak tanımlanan bu duruma yaklaşık 140 liralık bir cezai yaptırım olduğunu belirterek herkese aboneliğini kendi üstüne alma çağrısı yaptı.

23 Ekim 2017 Pazartesi 09:48 EKONOMİ

N.Nuri YAVUZ

  • Önce şu Limak Uludağ Elektrik ile Uludağ Elektrik Dağıtım AŞ arasında vatandaşın kafasındaki kavram karmaşasına bir son verelim. İki şirket arasındaki fark nedir?

Biz, 2013’ten bu yana Bursa’da iki şirket olarak faaliyet gösteriyoruz. Bir tanesi Limak Uludağ Elektrik Perakende Satış AŞ. Ki biz burada işin ticaret tarafındayız. Müşterilerin bizimle olan irtibatı abonelik süreciyle başlıyor. Faturalama, tahsilat, satılan enerjinin tedariki konuları, müşterilerin talep ve önerileri ile şikâyetler bizim tarafımızın çalışma alanında. UEDAŞ olarak bilinen Uludağ Elektrik Dağıtım A.Ş. ise daha çok işin şebeke tarafında. Sokak aydınlatması, yeni yerlere elektriğin götürülmesi, bakım faaliyetleri, arızaların onarılması gibi kısımlar UEDAŞ’ın faaliyet alanında bulunuyor.

  • Neden böyle bir uygulamaya gidildi? Tek şirketle yürütülemez miydi?

Serbestleşerek rekabete açılan sektörde EPDK (Enerji Piyasası Denetleme Kurumu), her şirketin ayrışarak kendi alanında uzmanlaşmasını istedi. Türkiye’de 21 bölge var. Her bölgede bir dağıtım şirketi ve tedarik şirketi bulunuyor. Dağıtım şirketleri işin teknik tarafındayken perakende şirketleri de işin ticari tarafında faaliyetlerini yürütüyor.

  • Daha önce CLK Uludağ olarak tanınan şirketiniz, şimdi Limak Uludağ olarak geçiyor. Ne zaman yaşandı bu değişim?

EPDK’nın onayıyla mart ayından bu yana Limak Holding bünyesinde Limak Enerji grubu olarak müşterilerimize hizmet veriyoruz. Sene başında ortaklık yapısı değişimi oldu.

  • Neden?

CLK’ya ait dört bölge vardı. Uludağ Bölgesi, İstanbul’un Avrupa Yakası Boğaziçi Elektrik, Akdeniz Elektrik (Antalya, Burdur, Isparta) bir de Sivas, Tokat, Yozgat bölgesindeki Çamlıbel Elektrik ki bu bölgeler Türkiye’nin yaklaşık yüzde 30’una hitap eden bir hacme sahipti. Bizim sektörde dört bölgeye sahip olmak bazı yönetimsel zorluklar doğuruyordu. Üç ayrı ortak vardı ve karar alma mekanizmasında çeşitli zorluklar getiriyordu. Ortaklık yapısı, kendi aralarında bölgelerin ayrıştırılması gerektiğine yönelik bir karara vardı.

  • Peki, bu iş sürecini nasıl etkiledi?

Limak, bu bölgede devam etmeyi tercih etti. Tekli bir yapıda, Limak Enerji’nin üretim gücünü de arkamıza alarak daha hızlı karar alınan bir süreç yaşıyoruz.

  • Limak ne kadar ve nerelerde elektrik üretiyor?

Limak’ın 3 bin megawat’a yakın, yıllık ortalama 16 milyar kW/saat’lere tekabül eden bir üretim portföyü var. Üçte biri hidroelektrik santrallerden, üçte biri kömür santralinden üçte biri de doğal gaz santralinden sağlanıyor. Doğal gaz santrali Hamitabat’ta. Kömür santrali, Muğla Yeniköy-Kemerköy’de. Çoğu Doğu ve Güneydoğu Anadolu’da olan hidroelektrik santralleri var.

  • Serbest Tüketici Limiti hakkında da bilgi verir misiniz?

EPDK, her sene aralık sonunda bir serbest tüketici limiti belirliyor. Bu limitin üstünde tüketim yapanlar serbest tüketici oluyor ve tedarikçisini kendisi seçebiliyor. Bu on yıldan beri işleyen sistem ama ilk başladığında rakam çok yüksekti. Şimdi 82 liraya indi ve insanların ilgisini daha fazla çeker hale geldi. Biz de bu kapsamda bulunduğumuz bölgenin dışında yaklaşık 50 şehirde daha elektrik satışı yapıyoruz. Biz, bu sene sonunda ya da en geç önümüzdeki sene bu limitin sıfırlanmasını bekliyoruz.

  • Hangi illerde, kaç kişiye hizmet veriyorsunuz?

Bursa, Balıkesir, Çanakkale ve Yalova bölgesi bize bağlı. Ülke genelinde dördüncü büyük bölge. Bölge genelinde 3 milyon Bursa’da ise 1,5 milyon müşterimiz var.

  • Elektrik perakendesi yapan kaç şirket var? Sektördeki hedefiniz ne?

Türkiye’de yaklaşık 150 tane tedarik şirketi var. Hedefimiz burada ikinci sırada yer almak.

  • Sizce de 150 çok yüksek bir sayı değil mi? Üretim gücü olmayanın sektörde güçlü olması mümkün mü?

Rekabet, kalite ve ucuzluğu beraberinde getirir. EPİAŞ altında her gün işleyen bir elektrik borsası var. Üretim fazlası olanlar oraya arzlarını sunuyorlar, isteyenler de oradan satın alıyor. Her gün oradaki arz talebe göre de bir fiyat oluşuyor. O fiyatlar üzerinden de şirketler elektriği spot olarak tedarik edebiliyorlar. Dolayısıyla üretimde olması şart değil.

  • Siz, piyasanın bu genişlemesine karşılık müşteriyi elinizde tutmak adına neler yapıyorsunuz?

Biz, bu yılı müşteri memnuniyeti yılı olarak ilan ettik ve çeşitli projeler hayata geçirdik. Tedarikçi seçme şansı olsun olmasın tüm müşterilerimize aynı kapsamda hizmet veriyoruz.

  • Örneklendirir misiniz?

Fatura son ödeme tarihlerinin insanların gelir dönemlerine denk gelmemesi müşterinin en fazla irdelediği konuydu. Biz, Türkiye’de ilke imza atarak kredi kartlarına benzer bir uygulamayla müşterilerimize kendi tarihlerini seçme fırsatı sunduk. Böylelikle herhangi bir nedenden dolayı elektriğin kesilmesiyle oluşacak mağduriyetin önüne geçtik. Bu, müşterilerimiz tarafından memnuniyetle karşılandı.

Her yerde olduğu gibi Bursa’da da var. İnsanlar dönem dönem şehir dışına çıkabiliyor. Biz “esnek fatura” uygulamamızla onların belirlediği limite ulaşana kadar fatura bırakmıyoruz. Örneğin elli liralık bir alt limit belirlenir ve sayaç okunduğunda bu limitin altında bir tutarla karşılaşılırsa fatura kesilmez. İkinci ayda ulaşmadıysa yine bırakılmaz.

Müşteriler bazında bir segmentasyon yaptık. Düzenli ödeme alışkanlığı olan grupları ‘A’ ve ‘B’ grupları olarak nitelendirdik. Bazen fatura ödemelerinde sorun olabiliyor. 11 ay boyunca düzenli ödeyen biri herhangi bir nedenden faturayı geciktirebiliyor. Biz düzenli ödeme yapan gruplarda elektrik kesme işini kaldırdık. Müşterilerimize çağrı merkezi ve sms’lerle ulaşarak hatırlatma yapıyoruz ve kesme işlemi olmadan tahsilatı yapıyoruz.

Vatandaşlar, daha çok elektriğin kendilerine aksamadan arz edilmesine bakıyor. Burada hem memnuniyet hem de güven ilişkisi önem tesis ediyor. Bölgemizde müşterilerin yüzde 96’sı enerjisini bizden karşılamayı tercih etti.

  • Genelde vatandaşın faturalar üzerinden yaptığı çıkışlar basına da yansıyor. Faturalardaki farklı kalemleri nasıl açıklarsınız?

Elektrik tüketim bedelinin üstüne beş tane daha kalem ekleniyor. Dağıtım bedeli, TRT payı, Belediye Tüketim Vergisi, Enerji Fonu ve KDV. Eskiden daha da fazla kalem vardı. Bunların hepsinin kanuni bir altyapısı var ve biz bunlara riayet etmek zorundayız.

Bir de kayıp-kaçak konusu var. Bursa’da durum nedir?

Uludağ bölgesi, kayıp-kaçakta Türkiye’nin en düşük iki bölgesinden biri. Yüzde 6’lar düzeyinde. Bölgemizde faturalara Türkiye ortalaması olan yüzde 13’ler düzeyindeki kayıp kaçak bedeli yansıtılıyor. Bunun nedeni ülkemizde bölgesel değil ulusal tarife uygulanmasıdır.

  • Abonelik süreçleriyle ilgili ne tür çalışmalar yapıyorsunuz?

Abonelikte mevzuat çok belge istiyordu. EPDK mevzuatı kolaylaştırdı. Artık beyan üzerine çalışıyoruz. Abone olmak isteyen vatandaşın elinde kimlik numarası ve DASK poliçesiyle gelmesi normal şartlar altında bizim için yeterli. Artık gelmelerine bile gerek yok. Yaklaşık 1,5 yıl önce online abonelik uygulamamızı başlattık. Geçen ay binden fazla kişi müşteri merkezlerine hiç gelmeden ya internet üzerinden ya da çağrı merkezlerinden başvuruyla abonelik yaptı. Sözleşme örneğini kurye ile yolluyoruz. İnternette abonelik yapıldığında hemen elektriği açıyoruz. Türkiye’deki ilk uygulamalardan biri.

  • Usulsüz kullanım hakkında bilgi verir misiniz? Bursa’da durum nedir?

Eğer elektrik aboneliğindeki isimle orada oturan kişi uyuşmuyorsa buna usulsüz kullanım deniliyor. Bunun mevzuattaki karşılığı da aboneliğin alınması aksi halde usulsüz kullanım belirlendiğinde yaklaşık 140 liralara tekabül eden bir ceza uygulanıyor. Ayrıca elektriğin kesilmesine de yol açabiliyor. Bursa’da 100 bine yakın müşteriye bildirim bıraktık. Bunlar ya bizde bilgileri yeterli olmayan ya da fiili kullanıcı ile abone adının eşleşmediği noktalar. Bildirimde “Fiili kullanıcıysanız aboneliği üzerinize alın” şeklinde bir çağrı yaptık. Elektrikte kaçağın dışında bir de usulsüz kullanım diye bir başlık var, bu ikisi karıştırılabiliyor. Oturduğunuz meskende faturaları düzenli ödüyor olsanız bile abonelik başkasının üstüneyse bu tespit edildiğinde cezai işlem uygulanarak enerjiniz kesilebilir.

 

YORUM EKLE

Güvenlik Kodu

DİĞER HABERLER

ÇOK OKUNANLAR

YAYINLARIMIZ

SONRAKİ HABER

Bursa'nın çeşmeleri kurudu!

Bursa'nın çeşmeleri kurudu!