19 Şubat 2018 Pazartesi

  • 3,748 TL
  • 4,655 TL
  • 162,51 TL
  • 116.511
BURSA 10°

Bursa’da yapılması planlanan lojistik merkez yalan oldu!

Bursa’da yapılması planlanan lojistik merkez yalan oldu!

Bursa’ya lojistik merkez kurulacağını belirten Ulaştırma Bakanı Arslan’ın, 2017’nin başında verdiği “Bursa’yı, demiryolu ile Bandırma ve Gemlik’e bağlayacağız. Bursa lojiktik üs olacak” sözü çabuk unutuldu. Aradan geçen bir yılda lojistik merkezi için hiçbir adım atılmadı.

07 Şubat 2018 Çarşamba 07:53 GÜNCEL

-Turgay AKBULUT-

Hızla değişen dünyada her gün bir yenilikle karşılaşıyoruz. Yaşamı kolaylaştırmak, çağı yakalamak ve daha çok kazanmak isteyen insanlar, şirketler, kurumlar ve devletler değişimlere ayak uydurmaya çalışıyor. Dikkat edersek;  ‘büyük ve güçlü’ diye nitelendirebileceğimiz tüm şirket ve devletlerin aslında yenilikleri başlatanlar ya da en önce yakalayanlar olduğunu görürüz. Ancak, güçlü olmak için bir yeniliği yakalamak da yetmiyor artık.  Her yeniliğe ayak uydurmak, teknoloji, dünyayı iyi okumak, doğru hamleleri hızlı şekilde gerçekleştirmek zorundayız. Bizleri cep telefonu ile tanıştıran teknoloji firmaları bugün nerede? Döneminin en kaliteli cep telefonlarını üreten şirketler, başlattıkları çılgınlığın hızına yetişemeyerek oyundan düştü… Modern dünya işte bu! Bir şeyi bulmanız, icat etmeniz ya da en iyisini yapmanız yetmiyor. ‘En iyisi’ olmaya devam etmek için yenilikleri kaçırmamanız gerekiyor.

AKILLI KENTLER

Teknolojinin baş döndüren dünyasını akıllı cihazlar ya da otomobillerden ibaret görmemek gerekli. Teknoloji üretim biçimleriyle birlikte yaşam alanlarını da dönüştürdü. Evler, siteler, mahalleler ve kentler artık yeni dünyaya uygun biçimde tasarlanıyor. Avrupa’da, Uzak Doğu’da, Amerika’da hatta Arap Yarımadası’nın çöllerinde akıllı kentler yükseliyor. Akıllı kentler kaynakların doğa ile uyumlu şekilde sürdürülebilir ve kontrol edilebilir düzeyde kullanımını hedefliyor. Fosil yakıt kullanmadan enerjisini üreten, atık üretimi minimize edilmiş, ihtiyaçlarını karşılayabilecek biçimde donatılmış, doğayı kirletmeyen geleceğin kentleri bunlar…

ÖNEM KAZANDI

Dünyanın açık dev bir pazar haline dönüştüğü günümüzde lojistik büyük önem kazandı. Öyle ki üretim ve lojistik artık bir bütün olarak ele alınıyor. Bir malı üretebilmeniz ancak ve ancak onu dünyanın her köşesine ulaştırabilmeniz ile değer kazanıyor. Lojistiğiniz ne kadar güçlü olursa pazarınız da o kadar geniş oluyor. Üretime yatırım yapan her şirket ve her ülke lojistiğe de yatırım yapmak zorunda. Dünyayı ürüne boğan Çin’in, 64 ülkeyi kapsayan 8 trilyon dolarlık değere sahip İpek Yolu Tren projesi bu duruma en uygun örnek olarak önümüze çıkıyor. Bugün dünyanın en büyük şirketlerine bir bakın ve ABD’de, Güney Kore’de ya da Almanya’da üretilen bir ürünün Kars’ın yaylalarına kadar nasıl ulaşabildiğini düşünün… Lojistik alanında ki yeniliklere ayak uydurmak ticaretin altın kuralı haline geldi.

300 MİLYAR TL

Lojistiğin artan önemi beraberinde ‘lojistik kent’ kavramını da getirdi. Akıllı kentlerle birlikte lojistik şehirlerin de geleceğin kentleri arasında olması bekleniyor.  Lojistik şehirlerin iki parametresi var; ulaşım ve üretim. Bir şehrin lojistik kent olması için önce ulaşım ağlarının güçlü olması lazım. Hava, kara, deniz ve demiryolu ile taşımacılık yapılamayan bir kentte lojistik sektörü gelişemez. Üretim ise aslında lojistik sektörünün varlık nedeni. Üretim yapılamayan kent lojistik açıdan ancak ara durak işlevi görür. Türkiye’nin üretim üssü durumundaki Bursa lojistik sektöründe nerede peki? Otomotiv, tekstil ve makine sektörleriyle ön plana çıkan Bursa, Türkiye’de yıllık 100 milyar TL dünyada ise 8 trilyon TL olan lojistik sektöründen ne kadar pay alıyor?

BTSO ÇABALADI

Sanayi, teknoloji ve ticaret alanında hayata geçirdiği çalışmalarla Türkiye’ye örnek olan Bursa Sanayi ve Ticaret Odası (BTSO), Bursa’yı lojistik alanında da sıçratacak önemli projeler hazırladı. 2010 yılından bu yana lojistik sektörüne yönelik çalışmalarını yoğunlaştıran BTSO, 3 ayaklı bir eylem planı hazırlamıştı. Buna göre; lojistik zirvesi düzenlenecek, lojistik köy kurulacak ve sektörün nitelikli elaman ihtiyacının karşılanması için sürekli eğitim merkezi açılacaktı. Hatta Osmangazi Belediye Başkanı Mustafa Dündar da elini taşın altına koyup 2013’te lojistik köy kurulması için Aksungur, Çağlayan ve Karabalçık’ta 3 farklı bölge belirlemişti. Lojistiğe verdiği önemi defalarca ifade eden BTSO Başkanı İbrahim Burkay da, “Dünya ticareti teknolojik gelişmeye bağlı olarak sürekli bir değişim ve dönüşüm içerisinde. Yatırım, ticaret ve ulaşım zincirinin sağlıklı çalışması, rekabetteki yerinizi de belirler. Günümüzde firmalarımızın en önemli beklentileri arasında mal ticaretinin hızlı ve güvenli bir şekilde yapılmasıyla birlikte sağlayacağı maliyet avantajları gelmektedir. Bursa’nın gelecekteki konumunu da lojistik kabiliyeti belirleyecek” demişti.  Ancak aradan geçen zamanda Bursa’nın lojistik merkez olması için BTSO’nun düzenlediği birkaç toplantı ve Mustafa Dündar’ın iyi niyetli çabası dışında bir ilerleme sağlanamadı.

BURSA YALNIZ BIRAKILDI

Bursa her konuda olduğu gibi lojistik merkez oluşturma projesinde de Ankara tarafından yalnız bırakılmış durumda. BTSO her ne kadar önemli projeler hazırlamış olsa da ortada onları da aşan bazı engeller var. Evet, Bursa Türkiye’nin en önemli üretim üssü Ancak lojistiğin en önemli ayağı ulaşım konusunda ne yazık ki sınıfta kaldı. Bugün Bursa deniz ulaşımında yok, hava ulaşımında yok, demir yolu ulaşımında yok… Böyle bir kentin lojistik merkez olması hayalden öteye gidemiyor. Bursa’nın lojistik merkez olma hayaline ulaşması için öncelikli olarak ulaşım sorununu aşması ve alternatifler üretebilmesi gerekli. Bunu da Ankara’nın desteği olmadan yapabilmek imkânsız.

BAKAN AÇIKLAMŞTI

Ulaştırma Bakanı Ahmet Arslan 25 Mart 2017’de Bursa’ya gerçekleştirdiği ziyarette lojistik merkez kurulması için destek sağlayacaklarını ifade etmişti. Kentin üretim kapasitesine ve BTSO’ya övgüler düzen Bakan Arslan, “Bursa 2023 hedeflerine yürürken ne istiyor? Bir lojistik merkez istiyor. İki, demiryolu ile Gemlik ve Bandırma’dan denize bağlanmak istiyor. Bursa’nın istekleriyle devletimizin istekleri ortaktır. Bursa’nın, demiryolu ile Gemlik ve Bandırma’ya bağlanması çok önemli. Hızlı tren hatlarıyla yük taşımacılığının yapılabileceği şekilde Bursa’yı denize bağlayacağız. Yüksek hızlı tren projesini de bir an önce bitirmek istiyoruz” demişti.

HIZLI TREN GİBİ…

Bakan Arslan’ın açıklamalarının üstünden 1 yıl geçmesine rağmen Bursa’yı demir yolu ile denize bağlayacak hatlar için ne bir proje hazırlandı ne de bir ihale açıldı. Üstelik hızlı tren projesinde de hiçbir ilerleme sağlanamadı. Sabiha Gökçen’in gölgesinde kalan Yenişehir Havalimanı’nı kargo taşımacılığı için kullanma fikri de unutulmak üzere tozlu raflara terk edildi. Peki; hava yolu taşımacılığı yapamayan, denize bağlanamayan, demir yolu bağlantısı olmayan Bursa, 2023 yılı için ortaya koyduğu 75 milyar dolarlık ihracat rakamına nasıl ulaşacak? Türkiye için üreten, katma değer yaratan, ihracat yapan Bursa’nın önünü açacak lojistik merkezinin kurulması için Ankara neden destek sağlamaz? Anlaşılan, yıllardır hızlı treni bekleyen Bursalılar lojistik merkezi için de uzun yıllar beklemek zorunda kalacak.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

YORUM EKLE

Güvenlik Kodu

DİĞER HABERLER

ÇOK OKUNANLAR

SONRAKİ HABER

PKK içinde büyük çatışma!

PKK içinde büyük çatışma!