Yaklaşıyor yaklaşmakta olan...

Ali ŞAHİN 14 Şubat 2020 Cuma, 06:00

Yakın zamanda hayatımıza giren ve sadece ismini bildiğimiz e-spor artık iyice insanlığın damarlarına işlemeye başladı.

'Bilgisayar oyunuyla spor mu olur?' diyenlere inat zeka, refleks ve beceri ile neler yapılabileceğini gösteren, 50, 30 milisaniyelik ping (gecikme) sürelerinin bile hesaplandığı alan adeta devasa bir endüstriye dönüşüyor. Ve bu dönüşüm önümüzdeki yıllarda pek çok spor organizasyonunu da tahtından edeceği benziyor.

***

Araştırma şirketi Newzoo'nun 'Küresel E-Spor Pazar Raporu'na göre, dünyada e-spor kitlesi 2019'da 443 milyon kişiye ulaştı.

Bu rakamın 198 milyonunu e-spor meraklıları, geri kalanını ise 'ara sıra izleyenler'den oluştu.

2020'de ise toplam e-spor izleyici sayısının 2019'a kıyasla yüzde 11,7 artarak 495 milyon kişiye ulaşması bekleniyor.

Özellikle büyük firmaların mobil oyun pazarına girmesi ve farklı servisler sunmasıyla e-spor'un ciddi bir ivme kazanması öngörülüyor. 

***

Dünyanın gözü önünde büyüyen bu oluşum gelirlerini de ciddi şekilde artırmaya başladı.

Resmi rakam açıklanmasa da geçen yıl sponsorluk, medya hakları, reklam, ürün ve bilet satışlarıyla oyun yayıncısı ücretlerinden oluşan e-spor gelirlerinin 1,1 milyar dolara ulaştığı tahmin ediliyor.

Gelirlerin bir önceki yıla göre yüzde 27 artması da işin nasıl büyüdüğünün en önemli ispatı.

Sponsorluktan elde edilen ücretler küresel e-spor gelirlerinin yüzde 40'ından fazlasını oluşturuyor. 2019'da sektörde sponsorluk anlaşmalarından 456,7 milyon dolar gelir sağlanırken, bunu 251,3 milyon dolarla medya haklarından ve 189,2 milyon dolarla reklamlardan elde edilen gelirler takip ediyor.

***

İşin bizi ilgilendiren kısmına gelecek olursak Türkiye'de bin 500'ü aşkın lisanslı e-spor oyucusu var.

Gençlik ve Spor Bakanlığının e-spor'u resmen tanımasının da etkisiyle küresel ölçekte olduğu gibi Türkiye'de de kitlesi genişliyor.

Ocak 2020 itibarıyla Türkiye E-Spor Federasyonu'nda (TESFED) lisanslı 131 kadın, bin 384 erkek e-sporcu ve 85 spor kulübü bulunuyor.

Çin'deki 50 milyon oyuncuya göre oldukça geride kalsak dahi hareketlenmenin ciddi ciddi başlamış olması oldukça önemli.

***

TESFED Kurucu Başkanı Alper Afşin Özdemir yaptığı bir açıklamada 15 binin üzerinde olan amatör e-spor takımlarında 60 binden fazla oyuncunun yer aldığını bildirdi. Yani oluşumlar henüz tam profesyonelleşmediğinden lisanslı sporcu sayımız da az.

Özdemir'in verdiği bilgilerde dikkat çeken bir unsur da Türkiye'de e-Spora ilgisi bulunan grup ağırlıklı olarak 14-25 yaş aralığındaki gençlerden oluşuyor. Ülkemizde 4 milyonu aşkın e-spor taraftarı bulunuyor.

Şu an gelinen noktada bu konuda henüz emekleme aşamasında olsak da ciddi bir potansiyel barındıran bir ülkeyiz.

***

Farklı oyunlarda farklı takımlarla çeşitli yarışmalar şeklinde düzenlenen e-Spor'da önemli bir basamak da yakında aşılacak.

Bilgisayar oyunu denilince büyük çoğunluğunun aklına PES ve FIFA gelen ülkemizde Antalyaspor, Bursaspor, Çaykur Rizespor, Gençlerbirliği, İstanbulspor, Kocaelispor, MKE Ankaragücü, Sakaryaspor ve Trabzonspor'un katılımıyla Türkiye Espor Futbol Ligi de resmen başlıyor!

Organizasyonun bütün maçları Pazar günü oynanacak.

Maç saatleri günlük olarak açıklanacak ve bütün maçlar organizasyonun YouTube kanalından naklen yayınlanacak.

Şu detayı da belirteyim, TEFL'de her futbolcuyu tek bir oyuncunun yönettiği ve toplamda 11 gerçek oyuncunun 11 gerçek oyuncuya karşı maç yaptığı EA Sports FIFA online oyun modu kullanılacak.

İsteyenler organizasyonun sosyal medya hesaplarından oyuncu kadrolarına da ulaşabilir.

***

Özetlersek gelecek gözlerimizin önünde yeşermeye başladı.

Yaklaşıyor yaklaşmakta olan...

Armalar aynı arma!

Tek farkı rekabet sahada değil bilgisayar ortamında.