22 yıl sonra güncellenen 'Türkiye Deprem Tehlike Haritası'

H. Gül KOLAYLI 20 Nisan 2018 Cuma, 06:28

İnşaat Mühendisleri Odası (İMO) Bursa Şubesi'nin düzenlediği basın toplantısında yeni deprem yönetmeliği ile şehre dair kentsel dönüşüm, ulaşım konusundaki görüşleri paylaşıldı.

İMO Bursa Şubesi Yönetim Kurulu üyelerinin de katıldığı toplantıda basın açıklaması ise Başkan Mehmet Albayrak tarafından gerçekleştirildi...  

Albayrak, 2019 yılında yürürlüğe girecek olan yeni Deprem Yönetmeliği'ne değindi:

Hani birinci, ikinci deprem bölgesi deniliyordu ya! Yeni yönetmelikte bu sınıflandırmalar kaldırılıyor. Yerine 'Fay hatlarına olan uzaklıklara göre, 'Deprem İvme Değerleri'nin dikkate alınması esası getiriliyor...

Başkan Albayrak dedi ki:

"Yani projesi yapılacak olan arsanın koordinatlarının AFAD'ın web sayfasında ilgili alana girilmesi suretiyle elde edilecek deprem ivme kayıtlarının alınarak hesap yapılması esası meslek hayatımıza girmiş bulunuyor..."

Aslında en son 1996 yılında yürürlüğe giren Türkiye Deprem Bölgeleri Haritası, AFAD Deprem Dairesi Başkanlığı tarafından yenilenerek 18 Mart 2018'de Resmi gazetede yayımlandı. Yeni harita 1 Ocak 2019 tarihinden itibaren yürürlüğe girecek...

AFAD'ın sitesinde "Deprem riski" değil "Deprem tehlikesi" haritası olduğu vurgulanırken; 22 yıl sonra Türkiye Deprem Tehlike Haritası güncellenmiş oldu. Bu haritayla birlikte deprem bölgeleri kavramı ortadan kalkarak yerini en büyük yer ivmesi değerlerine bıraktı...

Bu da inşaatlarda kaliteli mühendislik hizmet gereğini çok daha önemli kılan bir durumdur.

Başkan Albayrak, bu konuda şu bilgileri paylaştı:

 "Yeni yönetmeliğimizin getirdiği kurallara göre bir diğer önemli durum da en kötü zemin yapısına sahip arsada (gerekli önlemler alınmak kaydıyla) 7 metre irtifayı geçmemek üzere bina yapılması mümkün olabilecek..."

Yani en fazla iki katlı bina yapılabilecek. Albayrak en kötü zeminlere, hatta deniz üstüne bile doğru teknikle bina yapılabileceğine dikkat çekti.

Eski binaların yeni yönetmeliğe uydurulması kuralının inşaat sektöründe sıkıntı yaratacağına değinen Albayrak sözlerini şöyle sürdürdü:

"Ancak can güvenliği söz konusu olduğunda bu sıkıntılara katlanılması gerekiyor. En düşük C25 kalitesinde beton kullanımının öngörüldüğü yeni yönetmelikte beton dökümü sırasında vibratör kullanımı zorunluluğu açıkça yazılmış. En küçük kolon boyutu artık 30 cm olarak belirlendi."

İkinci konu kentsel dönüşümdü...

Çarpık yapılaşmaya atıfta bulunan Albayrak, kentsel dönüşümün Bursa için ihtiyaç olduğunu ancak Yıldırım, Osmangazi, Gemlik gibi ilçelerde uygulanması gerekirken, planlı kent olan Nilüfer'de rant aracına dönüştüğüne dikkat çekti. Kentsel dönüşümün ekonomik, sosyal ve hukuksal etkenleri olduğunu ve gelinen noktada çözüm adına yapılan çalışmaların probleme dönüştüğünü söyledi.

Ardından da ulaşımı gündeme getirdi. Öneriler arasında toplu taşımadan vatandaşların hızlı, konforlu, ucuz ve kaliteli bir şekilde yararlanması; kent merkezine özel araç girişinin engellenmesi ve yayalaştırma; trafik tıkanıklığının yoğun olduğu saatlerde mesai saatlerinin kaydırılması gibi öneriler de yer aldı.

Ayrıca İMO Bursa Şubesi tarafından hazırlanan raporda, Acemler Bölgesi trafik sorunu ve çözüm önerilerine de çok geniş bir şekilde yer verilmiş. Özenle, bilimsel verilerin ışığında hazırlanmış önemli bir rapordu...

Yine hava yolu taşımacılığı, demir yolu taşımacılığı, hafif raylı sistem ve tramvay gibi konularda da hazırladıkları ayrıntılı raporlar vardı.

Rapordaki öneriler arasında, tramvay hattında T1 (ring) ile T3 nostaljk tramvayın kaldırılması, Terminal'e gidecek olan T2 hattının ise Beşyol Gençosman'dan yer altından geçirilerek Osmangazi Metro İstasyonu'na yakınlaştırılması da yer alıyordu.
Başkan Albayrak'a, Büyükşehir Belediyesi'nin görüşlerine başvurup başvurmadığını sorduk, başvurmamış, ancak İMO önerilerini iletmiş. Başkan Albayrak, ulaşımla ilgili komisyonlarda İMO Bursa Şubesi'nin de yer alması gerektiğine dikkat çekti...

Toplantının soru cevap kısmında, Suriyeli sığınmacıların da müteahhitliğe başladıklarını öğrenmiş olduk.

/////////////////////////

NİLÜFER'DE GEZİ KİTABI: MYSİA'NIN BİSİKLETİ

Nilüfer Belediyesi kitap okuma alışkanlığı kazandırmak adına bu kez Nadide Utku tarafından yazılan Mysia'nın Bisikleti adlı kitabı çocuklarla buluşturdu.
Nadide Utku kitabı Nilüfer için yazmış. Öykü Misi'de başlıyor, mekânsal olarak Nilüfer Çayı, Karavan Kamp, Halk Evi, Dağyenice, Mermer Ocakları, Gölyazı gibi Nilüfer'deki çeşitli güzergâhlarda devam ediyor...

Kitabı okudum, bir yetişkin olarak çok da keyif aldım. Çevreci bir çocuk kitabı. Beş çocuğun macerasında hem Nilüfer'in kültürel, doğal ve tarihi zenginliklerini tanıtıyor, hem de çocuklara çevre bilinci veriyor. Fadıllı Yamaç Paraşütü Eğitim Tesisleri, Nilespit bisiklet kiralama sistemi, Misi Çocuk Kütüphanesi bile var... 

Nadire Utku tarafından yazılan kitap, üçlü projenin ilk adımı. Mysia'nın Bisikleti doğayı konu alıyor, diğerleri ise sanatı ve tarihi konu alacak.
 

NİLÜFER'DE 23 NİSAN KUTLAMALARI

Nilüfer Belediye Meclis Salonu, çocuk sesleriyle şenlendi.

Nilüfer Belediye Başkanı Mustafa Bozbey, bölgedeki 6 anaokulundan minikleri Belediye Meclis Salonu'nda konuk etti.

150 anaokulu öğrencisinin katıldığı etkinlikte minik öğrenciler şiirler okudu, şarkılar söyledi. Ellerindeki Türk bayraklarıyla şarkılara eşlik eden öğrenciler, 23 Nisan coşkusunu Nilüfer Belediyesi'ne taşımış oldu...