Hava Durumu

'Aşıla'da sistem çöktü, aşılama aksadı!

Yazının Giriş Tarihi: 14.02.2021 06:00
Yazının Güncellenme Tarihi: 14.02.2021 06:00

Kovid-19 salgınına karşı mücadele; maske, mesafe, hijyen gibi bireysel tedbirlerin yanı sıra sokağa çıkma kısıtlamaları, bazı işletmelerin faaliyetlerinin durdurulması, okulların kapatılması gibi önlemlerle yürütülüyor. Toplumsal mücadelenin en önemli ayaklarından biri ise aşılama...
Önce sağlık çalışanları sorun yaşanmadan aşılandı. Yaş gruplarına göre öncelikler belirlendi. Önce 80 üstü sonra 70 yaş üstü gruplar aşılandı.
Ne hastanelerde ne de 'Aile Sağlığı Merkezleri'nde yığılma ve aksama yaşandı.
Ama sıra aşılanacak kişi sayısının yükseldiği 65-70 yaş grubuna gelince yoğunluk nedeniyle sistem tıkandı.

İki gündür vatandaşlar sürekli arıyor ya da sosyal medya üzerinden paylaşım yapıyor. İnsanlara aşı olacakları hastane ya da merkezleri bildiriliyor, geri dönüş yapılacağı söylenmesine rağmen dönüş olmuyor.

 Aşı randevuları 182 Hastane Randevu Hattı aracılığıyla alınıyor. Ama 182 hattına ulaşmak mümkün olmuyor, yani çöken sadece 'Aşıla' programı değil. Yoğunluk nedeniyle 182 hattına da erişilemiyor.


Kükürtlü Aile Sağlığı Merkezi'ne kayıtlı olan vatandaş aşısını olmak için gittiğinde Çarşamba'daki Aile Sağlığı Merkezi'nden aşı olacağını öğreniyor. Oraya gittiğinde ise "Ana baba günü" olarak tarif ettiği bir kalabalıkla karşılaşıyor ve sistemin tıkanmış olduğunu öğreniyor.

"Zaten sistem tıkanmamış olsa da o kadar kalabalığın içine girip de aşı yaptırmam mümkün değildi. Neden kendi aile sağlığı merkezimden başka bir merkeze yönlendirildiğimi de hiç anlamadım zaten. Kronik bir sürü hastalığım var. Bugüne kadar tüm önlemleri alarak kovid'den korundum. Aşı olacağım derken hastalık bulaşacak. Sistem tıkanmasaydı da o kalabalığın içine girip aşı yaptırmam mümkün değildi zaten" diyor.

VATANDAŞ ÖFKESİNİ ASM ÇALIŞANLARINDAN ÇIKARTIYOR

Aile sağlığı merkezlerinde çalışan aile hekimleriyle sağlık personeli de bunalmış vaziyette! Aile hekimleriyle görüştüm; "Sistem tıkanmış durumda. Aşı için her gelenler öfkesini bizden çıkartıyor. Bir şey de diyemiyoruz. Yoğunluğu karşılayacak personelimiz yok. Çoğu yaşlı, kalp damar, tansiyon, diyabet gibi sağlık sorunları var. Refakatçileriyle geliyorlar. İzdiham oluşuyor. Bir an önce sistemin düzenli çalışmasını istiyoruz. Randevuların yoğunluk oluşturmayacak şekilde düzenlenmesi gerekiyor" diyorlar.

Bir de çok hızla bulaşan mutant virüsün olduğu düşünülürse, aşılama esnasında bulaş riski de ortaya çıkıyor.

BURSA TABİP ODASI UYARDI

Konuyla ilgili açıklama yapan kuruluşlardan biri de Bursa Tabip Odası (BTO). Yapılan açıklamada Sağlık Bakanlığı'nın "Aşıla" bilgisayar programının çökmesi nedeniyle iki gündür aşılama yapılamadığı yer alıyor.

BTO'nun açıklamasında yeterli fiziki şartların sağlanamadığı, randevu alınmasında sıkıntılar yaşandığı, standartlara uymayan kişisel koruyucu malzemelerle aşıların lojistiğinde sıkıntılar yaşandığı yer aldı:

"Son iki gündür 'Aşıla' isimli programın çökmesi nedeniyle aşılama yapılamıyor. 182'ye ulaşmak mümkün olmadı ve MHRS adlı randevu alma sistemi çöktü.

 'Aile Sağlığı Merkezleri'nden (ASM) randevu almayı başarıp da aşı olmaya gelen insanlar ise programın çalışmamasından dolayı izdiham yaşadılar.

Uzun bekleyişlere rağmen 'Aşılama' programının yanıt vermemesi nedeniyle hastalar evlerine yollandılar. Yoğun izdiham yetmezmiş gibi MHRS adlı randevu alma sistemi de çöktü.

Randevu için aranan ALO 182'ler cevap veremez oldu.

Vatandaş ile sağlık çalışanı bu durumdan dolayı karşı karşıya getirildiler. Maalesef aşı için gelen vatandaşlar evlerine yollandılar. Sağlık çalışanları da bu durum nedeniyle büyük sıkıntılar yaşadılar."

'GÜNLÜK KAPASİTE 1,5, 2 MİLYONDU 1 AYDA ULAŞILABİLDİ!'

BTO'nun açıklamasında şu ifadeler de yer aldı:

"Sağlık Bakanlığı'nın günlük aşılama kapasitesini 1,5-2 milyon olarak duyurmuştu. Ancak bu rakama 1 ayda ulaşılabildi.

Aşıların daha gelmeden önceki dönemde ihtiyaca cevap verecek uygun programların hazırlanması gerekiyordu.

İzdiham olmaması için ALO 182 randevu sisteminin isteklere yanıt verebilecek şekilde düzenlenmesi gerekiyordu.

Her dört 'Aile Sağlığı Merkezi'nden birinde aile sağlığı çalışanı, her sekiz Aile Sağlığı Merkezi'nden birinde doktor yoktu.

 Bunların tamamlanması gerekiyordu. 70 yaş ve 80 yaş üzeri grupların MHRS üzerinden ve ALO 182 üzerinden randevu alırken bilişsel olarak çok zorlanacakları biliniyordu.

Ama yeterli önlem alınmadığı görüldü, bu vatandaşlarımız randevu oluşturmakta çok sıkıntı yaşadılar."
Zaten 70 yaş üstü kişilerin aşı randevuları kendileri tarafından değil yakınları ya da tanıdıkları tarafından oluşturuldu. Birini bulup da aşı randevusu alamayanlar ise 182'yi defalarca arayarak meramlarını anlatmaya, randevu almaya çabaladılar. Bu yaş grubunda sıkıntıların olacağı belliydi...

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.