Dikmen dağında kar ile buluştuk!

H. Gül KOLAYLI 01 Mart 2018 Perşembe, 06:07

Bazen bir şeyler vesile olur,  asla gitmeyeceğiniz, daha doğrusu bilmediğinizden gidip görmeyi akıl edemeyeceğiniz yerlere gidersiniz...

Hafta içinde, Hendek'teki Sakarya 2. OSB Müteşebbisler Derneği Başkanı Sanayici Şeref Karakaya'yı ziyaret de işte öyle bir şeydi...

Şeref Karakaya çocuk yaşta atıldığı çalışma hayatında tırnaklarıyla kazıya kazıya bir yerlere gelen, ancak geldiği yeri de asla unutmayan, mütevazı olduğu kadar da çalışkan, tükenmeyen enerjisi olan bir sanayici... Misal, Karakaya86 bünyesindeki 4 fabrikadan biri olan Hendek'teki işletmenin girişinde kara lastik ayakkabılar, bahçesinde babasının tarla sürdüğü düveni var...

Hendek'te günün erken saatlerinde OSB'deki teknik ziyaret ve görüşmelerden sonra rotayı Dikmen yaylasına çevirdik. Bütünşehir Yasası ile mahalleye dönüşen Dikmen köyüne ve yaylasına çıktık...

İki gün boyunca bize Şeref Karakaya'nın yanı sıra fotoğraf sanatçısı, dağcı, arama kurtarmacı ve antikacı olduğunu söyleyen ancak benim "Kar adamı" dediğim Ramazan Sürekçioğlu, Dikmen Muhtarı Menderes Ayvaz ile İstanbul basınından Şakir Bıyıklı ve Yapı Teknik firması sahibi Yusuf Zengin ve Kırkpınar Başpehlivanı Süleyman Aykır, Hendek Spor'dan Zafer Çakmak ve Anadolu Ajansı'ndan Gürkan Özer eşlik etti... Mükemmel ev sahipliği için başta Karakaya olmak üzere hepsine, bir de bu gezinin sorumluluğunu üstlenen meslektaşımız Boybeyi Çelik'e teşekkürler...

DİKMEN MAHALLESİ'NİN ÖRNEK MUHTARI

Dikmen Yaylası yolu çok düzgündü, yeni yapılmış. Ancak acayip sis vardı. Dikmen Mahallesi ya da bildik haliyle köyü yüksek dağların yamaçlarına, fındık bahçeleriyle iç içe kurulmuş tipik bir Karadeniz köyü... Evler birbirinden oldukça uzakta.

Muhtar Menderes Ayvaz hem köy hakkında bilgi verdi, hem de köyü gezdirdi.
Köyün kuruluşu 130 yıl kadar önceye dayanıyor. Trabzon Şalpazarı'ndan gelen aileler ovayı beğenmemiş, dağ yamaçlarında köyü kurmuşlar. 840 hane ve 2 bin 138 nüfusu var. Ama bu sayı yaz aylarında 8 bine, hafta sonlarında ise 10 bine çıkıyormuş... Köyde sağlık ocağı, 3 cami, ilk ve ortaokul ile bir de cenaze yıkama evi var.

Menderes Ayvaz son dönemde tanıdığım en çalışkan muhtarlardan. Köye itfaiye aracı almışlar. Gönüllülerden oluşan, ilkyardım eğitimlerini tamamlamışlar. İtfaiye Müdürlüğü'nden de eğitimleri var.

Muhtar Menderes Ayvaz diyor ki:

"Araştırdık, Almanya'da buradaki arazi şartlarına en uygun aracı aldık. İki yıldır kullanıyoruz. Burada bir yangın çıktığında itfaiye gelene kadar evler yanıp kül oluyordu. İki yıl içinde 3 baca, 1 ev ve 4 orman yangını olmak üzere 9 yangına müdahale ettik. Ayrıca çevre köylerden gelen çağrılara da gidiyoruz..."

Köydeki okuma oranını sordum; "Herkes okuryazar. Ayrıca gençlerimiz arasında üniversite okuma oranı yüzde 70 civarında. Çok sayıda mühendis, savcı, veteriner, doktor, hâkim, öğretmen gibi meslek sahibi hemşehrimiz var" dedi...

82 YAŞINDA 'YAZIN BENİ, AFRİN'E ASKERE ALSINLAR!'

Naci Köseoğlu'na ait köy kıraathanesinde oturduk ve mahalle sakinleriyle konuştuk... Emekli olan ya da şehrin hava kirliliğinden, gürültü patırtısından kaçanlar köyüne geri dönüyor. Misal Bymen Erkek Kuaförü'nün sahibi Erkan Ark. İstanbul'da uzun yıllar çalıştıktan sonra Dikmen'e geri gelmiş.

Kuşkusuz en ilginç siması Nuri Kazın... 'Yazın beni, Afrin'e asker alsınlar' diyor da başka bir şey demiyor! Yaşı 82, ama 80, diyor. Sebebine gelince; sormadan söylüyor zaten: "82 derseniz yaşlı diye askere almazlar!" Gerçekten de son derece dinç, akıl ve beden sağlığı yerinde biri.
Konuşurken "Benim köyüm yok" deyince, bana dönüp "Nasıl yok, bütün Türkiye köyün işte!" dedi...

Köyün temiz havasından mıdır bilinmez ama köydeki ortalama yaşam süresi yüksek.

DİKMEN'İN SİSLİ KARLI YOLLARINDA

Ardından Dikmen Tepesi'ne doğru yola koyulduk. Hava sisliydi. Bir süre sonra karlı yollardan ilerledik. Yaylaya çıktığımızda sis gitti, hava birden açtı. Gerçekten de görülmeye değer bir yer. Çok güzel. Muhtar Menderes Ayvaz, geçen sene 2,5 metre kar olduğunu söyledi, ancak bu yıl yarım metre kadar kar var. Çok soğuktu, zorlu bir tırmanıştı. Ama kesinlikle görmeye değer bir yerdi. Ramazan Sürekçioğlu'na neden 'kar adam' dediğime gelince... Pehlivan gibi soyunup karlarda yuvarlandı ve arkadaşlarıyla güreş tuttu. Benim tir tir titrediğim soğukluktaki bir havada!..

Muhtar Ayvaz, Dikmen Tepesi'nin kayak turizmine açılmasına yönelik projenin tamamlandığını anlattı:

"Dikmen yaylasında iki otel var. Biri Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın diğeri ise Gençlik ve Spor Bakanlığı'nın. 5 bin 300 metrelik kayak pistimiz olacak. 800 metrelik bir teleferik hattı da var projede.

Ayrıca itfaiye aracımızda olduğu gibi bir ilki daha gerçekleştiriyoruz. Buranın koşullarına uygun bir kar ambulansımız olacak. Ambulans kısmını Bursa'da bir karavan şirketine yaptırıyoruz."

SANAYİ BÖLGESİ DOLDU

Dün sabah ise Hendek Belediye Başkanı İrfan Püsküllü'yü ziyaret ettik. Bursa'ya adım atan herkes gibi onun da Doğanbey ucubeleri dikkatini çekmiş.  Söz yerli otomotiv fabrikasına geldi...

"Sakarya 2. Sanayi Bölgesi Hendek'te doldu. Genişletmek istiyoruz. Türkiye'deki en derli toplu sanayi bölgelerinden. Fabrikalar olmazsa olmazımız. OSB'nin güzel bir şekilde gelişirse ülkemize de katma değer sağlar. Dikmen yaylasının turizme açılması için çalışmalarımız sürüyor. Eskiler 'kar çilesi' derdik, şimdi kar beklentisi var. Bu yıl yeterince yağmadı. Her mevsimin kendine göre özelliği vardır. Artık yaz ve kış var. Mevsimlerdeki bu değişiklikte insan payı da var..."

Ve daha sonra Hendek Belediyesi Bayraklı Tepe Sosyal Tesisleri'ne geçtik. Hendek ile Dikmen tepelerine muhkem çok güzel manzarası olan bir yer. Hendekliler de Orhaneliler gibi Kurtuluş Savaşı'nda para toplayıp uçak satın almışlar; 2 uçağı devlete hibe etmişler. Şimdi temsili olarak tesislerin bulunduğu açık alanda uçak da var. Ayrıca tesislerde bir de kültür müzesi  oluşturulmuş.

HENDEK'İN İNEGÖLLÜ KAYMAKAMI

Ardından yeniden Hendek OSB'ye Şeref Karakaya'nın fabrikasına (Karakaya86) geçtik. Aslen İnegöllü hatta Mesudiyeli olan Kaymakam Orhan Burhan ile buluştuk. Bursa'dan ve Hendek'ten konuştuk. Hendek'in asayiş sorunu olmayan, sanayi ve tarım kenti olduğunu söyledi. Hendek'in nüfus artış oranının Türkiye ortalamasının üstünde olduğunu ve 2017'de 1400 civarında artış kaydedildiğini söyledi. "Hendek'in merkez nüfusu 50 bin, kırsal mahallelerle birlikte 81 bin 700" dedi. Kaymakam Orhan Burhan hepimizde olumlu izlenimler bıraktı.