EMO'dan mühendislik seçecek gençlere öneriler

H. Gül KOLAYLI 18 Temmuz 2019 Perşembe, 06:08

Malum, üniversite sınav sonuçları açıklandı... Sınava giren gençler kadar aileleri de nefeslerini tutmuş sonuçları beklemişti. Gençlerin geleceğinin şekillendiği bir süreç. Elbette sadece kazanmak yetmiyor, eğitim, mezuniyet ve sonrasında iş bulmak da çok önemli. Yine de gençlerin geleceğe doğru attığı en önemli adımlardan biri...
Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) Bursa Şubesi Yönetim Kurulu adına Başkan Burak Özgen, üniversite tercihlerinde mühendislik fakültelerini tercih edecek olan öğrencilere anahtar niteliğinde olan açıklama ve önerilerde bulundu.

Başkan Özgen, "Tercih yapacak adayın doğru ve sağlıklı bir seçim yapabilmesi için,  kendisinden neler istendiği ve bunları elde edebilmek adına ne gibi olanaklara sahip olduğunu bilmesi gerekmektedir. Sonrasında ise her seçeneğin öğrencinin istek ve koşullarına ne derece uygun olduğu değerlendirilmelidir. Bu çalışmayı dikkatli bir şekilde yapanlar meslek, aile ve sosyal hayatlarında çok daha mutlu ve üretken, yapamayanlar ise mutsuz olacaklardır" dedi...

MESLEK SEÇİMİNDEKİ OLUMSUZLUKLAR

"Doğru meslek sağlam gelecek" vurgusu yapan Burak Özgen gençlerin meslek seçimlerini olumsuz etkileyen etmenleri şöyle sıraladı:

"Girmek istedikleri mesleklerin niteliklerine uygun olup olmadığını sorgulamaması.  Eğitimini almak istedikleri bölüm yerine, popülaritesi olan şehir ya da üniversite seçmeleri. Daha özgür ve rahat yaşayacakları düşüncesi ile ailelerinden uzak ve lise hayatındaki okul arkadaşları ile beraber hareket etmeleri.

Yeterli puanı alamayıp istediği bölümü kazanamadığı halde, bir daha sınava hazırlanmayıp okumuş olmak için tercih yapmaları. Anne-baba ve çevrenin yanlış yönlendirmesinin etkisi altında kalmaları. Mesleklerin toplumsal saygınlık düzeylerinin farklılık göstermesi nedeni ile gençlerin tercihlerinde belirleyici etken oluşturması."

TERCİHTE DİKKAT EDİLECEKLER

EMO Bursa Şubesi Başkanı Burak Özgen aileleri ve öğrencileri neler yapılması gerektiği konusunda uyarıyor:

"Üniversiteler arası yurt dışı öğrenci değişim olanaklarının olduğu bölümler dikkate alınmalı. Üniversitelerin yabancı dil (yüzde 100 İngilizce) öğretiminin olduğu bölümlerin önceliği olmalı. Öğrenci, kişilik ve yeteneklerini gözlemlemeli ve tespit etmeli. İlgi duyulan ve yapmaktan keyif alınan çalışmalar önemsenmeli, meslekler hakkında araştırma yapılıp bilgi toplanmalı..."

Burak Özgen'in gündeme getirdiği seçeneklerden biri de son yıllarda en tartışılan konulardan biri olan geleceğin meslekleriyle alakalı: "Gelecekte hangi mesleklerin geçerli olacağı konusunda araştırma yapılmalı..."

"Mühendislik mesleği ve seçiminde durum nedir?" diyen Özgen sözü kendi mesleki disiplinlerine getiriyor:

"Mühendislik, matematik ve fen bilimleri alanlarında, ders çalışma, deney yapma ve uygulama yolları ile kazanılmış bilgileri akıllıca kullanarak doğanın maddeleri ve kuvvetlerini insanoğlu yararına sunmak üzere ekonomik olan yöntemler geliştiren meslektir..."

TÜRKİYE VE DÜNYADA MÜHENDİSLİK

Gelişen ülkelerde gençlerin mühendisliğe yönlendirilişini anlattı:

"Gelişen dünyada; ülkeler arası rekabette, insanların refah ve mutluluğunda yeni teknolojiler geliştirmenin bilinci ile hükümetler hareket edip, teknolojik gelişimi ve inovasyonu teşvik edici politikalar geliştiriyor. Gençleri mühendislik eğitimine yönlendirici uygulamalar hayata geçiriyorlar. Bu ülkelerde toplumların fen, mühendislik, matematik ve teknoloji okuryazarlığının geliştirilmesi çok önemseniyor. Bu meslekleri seçmeleri için gençler bilinçlendirilip teşvik ediliyor."

Burak Özgen ülkemizdeki durumu ise şöyle özetledi:

"Gelişmiş ülkelerdeki ideal mühendisliğin ne olduğunu anlattık. Ülkemizde ise maalesef durum bambaşkadır. Teknoloji geliştirme yerine dışarıdan satın alma kolaycılığı yapıldığı için mühendisliğin değeri toplumda yaygın bir yer bulamıyor.

Mühendis dendiğinde yaygın olarak anlaşılan pozisyonlar; satış, pazarlama, işletme ve bakım mühendisi gibi pozisyonlardır. Mühendislik bölümlerinden çok fazla sayıda mezun verildiğinden, yukarıda bahsedilen pozisyonlarda dahi iş bulmak güçleşiyor..."

PİYASADAN KOPUK AKADEMİK HAYAT!

Türkiye'deki seçkin iş olanaklarına da değinen Başkan Burak Özgen şunları söyledi:

"Ülkemizde dünya standartlarında mühendislik pozisyonları çok az! Bu pozisyonlara gelebilmek için; iyi bir üniversiteden mezun, güçlü referanslara sahip, iyi seviyede yabancı dil bilen, ekip çalışmasına yatkın ve güçlü iletişim özelliklerinin taşınması gerekiyor. Bu özellikleri sonradan kazanmak çok zor olacaktır."

Burak Özgen, Türkiye'deki eğitimin durumu hakkında ise şöyle konuştu:

"Son yıllarda çok fazla üniversitede mühendislik bölümleri açıldı. Bu okulların akademik kadroları, laboratuvar, derslik, kütüphane, yurt gibi altyapı olanakları sınırlı. Diğer yandan üniversiteler ülke endüstrisinin problemlerini çözmeye odaklı olmayıp, yurt dışındaki akademik gelişmeleri takip etmekteler. Piyasadan kopuk bir akademik hayat söz konusudur.

Sonuç olarak; mühendis adaylarının iyi eğitim aldıklarını söylemek çok güçtür. Mezun olan gençler çalışma hayatına hazır  değil!.. Yaygın olarak şu ifade çoğu meslektaşımızın dilinde; 'Mezun olduğumda sudan çıkmış balığa döndüm."

560 bin üyesi olan TMMOB'a bağlı 24 mühendislik mesleğinin olduğunu anlatan Burak Özgen; mimar, mühendis ve şehir plancılarının üye olma oranının yüzde 63 olduğunu, Elektrik Mühendisleri Odası'nın üye sayısının ise 63 bine ulaştığını söyledi...

Ve tercihte bulunan adaylara, veliler ve rehber öğretmenlere yönelik EMO bünyesindeki meslek gruplarının 2018 yılı kontenjan, taban ve tavan puanları ve mesleki iş alanları tablosunu paylaştı...

(İlgilenenler tablolara şu internet adresinden ulaşabilirler:  http://www.emo.org.tr/ekler/d5770b4421db473_ek.pdf)

Ve bir çağrıda bulundu; "Umutla: Tüm zorluklara rağmen ülkemizin bağımsızlığı, refahı, bireylerin mutluluğu ve insanlık ailesinin onurlu bir üyesi olmak için  yaratıcı,  özgür düşünen, tutkulu gençlerin elektrik-elektronik mühendisliği bölümlerini seçmelerini bekliyoruz..."