İsmail Akbay: Tirilye'den NASA'ya ve uzaya

H. Gül KOLAYLI 08 Eylül 2018 Cumartesi, 06:03

Tirilyeliler bir araya geldi ve Trilye Kültür ve Turizm Dayanışma Derneği kurdular. Mayıs 2017 tarihinde kurulan dernek kısa sürede Tirilye adına önemli işlere imza attı.  Eylül ve ekim aylarında iki önemli etkinliği hayata geçirecek.

Dernek Başkanı Semiha Öztan'ın verdiği bilgiye göre;

15-16 Eylül tarihleri arasında 1. Tirilye Uluslar arası Oryantiring Yarışı düzenleniyor. (Oryantiringe arazi satrancı da deniyor. Pusulalarla yön ve yer bulma üzerine kurgulanmış bir yarış.)

1.ULUSLARARASI TİRİLYE ORYANTİRİNG YARIŞI

Etkinliği Bursa Oryantiring Spor Kulübü ile Trilye Kültür ve Turizm Dayanışma Derneği birlikte düzenliyor.

Semiha Öztan'a "Nereden aklınıza geldi?" diye sordum; anlattı:

"Oryantiring Federasyonu İl Temsilcisi Emine Öztürk ile konuştuk. İlgilendi. Araştırıldı, onaylandı. Hatta uluslararası onayını da aldık.  Önceden Türkiye Oryantiring Federasyonu'ndan iki hoca geldi. Tirilye'de 15 gün kaldılar. Parkurları tek tek belirlediler. Harita hazırladılar.

15 Eylül'deki şehir içinde, 16 Eylül'deki ise arazide gerçekleşecek. Sponsor desteğine ihtiyacımız var. Görüşmelerimiz sürüyor. Çadır kampı için de yer planlıyoruz.

Şehir içindeki parkur Kız Denizi'nden başlayacak. Arazidekinin parkuru ise Çamlı Kahve'de bitecek. Yirmi ayrı kategoride yarışma var. Tirilye'nin tanıtımı aşamasında önemli bir adım attığımızı düşünüyoruz..."

TİRİLYE'DEN NASA'YA UZANAN YOL

Diğer etkinlik ise ekim ayında gerçekleşecek olan İsmail Akbay haftası... İsmail Akbay'ın kim olduğuna gelince... NASA'da çalışan ilk Türk mühendisi.

Tirilyeliyiz.biz sayfasında yer alan ve Serdar Kuşku'nun yazmış olduğu yaşam öyküsü özetle şöyle:

"İsmail Akbay 17 Ekim 1930 yılında Tirilye'de dünyaya geliyor. Başarılı bir öğrenci olarak 1953 yılında ABD'de Tennessee Üniversitesi'nde fizik öğrenimine başlıyor ve fizik mühendisi olarak üstün başarıyla mezun oluyor.

Dönemin ünlü roket bilimcisi Von Braun Marshall fark ediyor, Uzay Merkezi'ne işe aldırıyor ve Apollo Saturn V-S1C roketinin F1 motorunun yapımı ekibine seçiyor. Sonrasında Akbay, Apollo-Soyuz projesinde Saturn 1B/H-1 motor entegrasyon çalışmalarını yönetmekle görevlendiriliyor.

1963-1975 yıllarında ise NASA'nın Apollo, Skylab ve Apollo-Soyuz projelerinde üst düzey görevlere getiriliyor. 1994 yılında bu merkezin teknoloji kullanım yöneticiliği görevinden emekliye ayrılıyor ve kendi şirketi Akbay Associates İnc. şirketini kurarak çalışma hayatını sürdürüyor.

Bu arada Türkiye ve Tirilye ile bağını da koparmıyor. İzmir'de çocuklara yönelik Uzay Kampı'nın kurulmasına öncülük ediyor. 27 Temmuz 2003 tarihinde yaşama veda ediyor."

Öztan, Akbay haftası etkinlikleri hakkında şu bilgileri verdi.

"İsmail Akbay ile ilgili gazete haberlerinden, fotoğraflardan bir sergi açacağız. Onu tanıyanların anlatılarından oluşan bir panel düzenleyeceğiz.

Öncesinde Tirilyeli çocukları İzmir'e Uzay Kampı'na götüreceğiz. Dernek olarak sponsor olacağız. Tirilyeli çocuklarda bir hayal yaratmak istiyoruz. Tirilye'den  NASA'ya  ve uzaya uzanan bir yol oldu

TRİLYE KÜLTÜR TURİZM DERNEĞİ

Trilye Kültür ve Turizm Dayanışma Derneği, Mayıs 2017'de kuruldu. Halen başkanlığını Semiha Öztan yürütürken,  yönetim kurulu Altan Kocaman (başkan yardımcısı) Tirilye Muhtarı Süleyman Alkız (sekreter), Gül İşler (Sayman) ve Hüseyin Kara'dan oluşuyor...

Amaçları Tirilye'nin kültürel ve tarihi değerlerini öne çıkarmak, tanıtmak ve elbette korumak...  İki kişinin öldüğü bir kişinin ise yaralandığı elim kaza ise Tirilye'nin deniz kenarındaki otoparkların kaldırılması ve trafiğin yayalaştırılması amacını öncelikli hale getirdi.

Öztan, derneğin hayata geçirdiği projeleri ve hedefleri hakkında bilgi verdi. Dernek kurulur kurulmaz ilk yaptıkları işlerden biri de tarihi yerleri gösterir tabelaların yaptırılması ve tarihi yerleri gösterir üç panonun yaptırılıp yerleştirilmesi olmuş. Merdivenleri boyamışlar. Hıdırellez etkinliği düzenlemişler.

Öztan "Hıdırellez'de Tirilye'ye özgü manileri derledik ve kendimiz seslendirdik.  Yine Tirilye'ye özgü yemekler üzerinde çalıştık ve ürettik.

Dünya Trilyeliler Derneği Başkanı Basil Sakellarides'e ulaştık. Geçen sene geldi, bir gece kaldı. Tirilye'yi gezdirdik. İki Trilye derneği  olarak ortak projeler için diye konuştuk. Bu yıl da gelecekler.

Ayrıca Tirilye Müzesi oluşturmak için bir çalışma başlattık. Tarihi eşyalar, giysiler, fotoğraflar gibi malzemeleri topluyoruz. Sözlü tarih çalışması yapıyoruz. Tirilye yemekleri, gelenekleri, geçmiş yaşantıları üzerine de çalışma yürütüyoruz..."

EĞİTİM HEDEFLERİ

Öztan dernek bünyesinde "Eğitim Komisyonu" kurduklarını da anlattı:

"Eğitmen Ayten Düvenci ve Ender Düvenci komisyonda görev aldı. Bize eğitimlerle ilgili ihtiyaçları tespit edecekler. BESOB ile kadınların meslek edindirilmesine yönelik çeşitli çalışmalar yapmak istiyoruz. Bizim meşhur Girit iğne oyamız var. Yeni kuşaklara öğretilmesini sağlamak istiyoruz. Geleneksel yemeklerimizin yaşatılması, takı, bebek, kolye gibi kurslar açarak kadınlarımıza gelir getirici beceriler kazandırmayı hedefliyoruz.

2019 yılı hedeflerimiz arasında esnafın geliştirilmesine yönelik iletişim, hijyen, ev pansiyonculuğu, otel, restoran ve kafe işletmeciliği konularında eğitim verilmesi gibi konular da yer alıyor."

Ayrıca son yaşanan cinayet gibi kazadan sonra afetle ve ilk yardımla ilgili eğitimleri de programlarına aldıklarını söyledi.

Semiha Öztan Tirilye'nin deniz, kum, güneş kadar tarihi ve kültürel potansiyeli olduğuna dikkat çekti:

"Tirilye'nin gerçek tarihini anlatabilmek çok önemli. Taş Mektep, Dündar Evi, yemekhane, Fatih Camii, tarihi hamam, çamlı kahve, kilise ve manastırlar, sokak aralarında tarihi Tirilye evleri var.

Deniz kum güneş kadar tarihi potansiyeli de çok yüksek. Tirilye civarında kimsenin bilmediği koylar var, mesela Sivzi, Çanaklı, Defne, Korsan koyları var. Tarihi Kapanca koyu ve Ketendere'yi de sayabiliriz... Bir de bizler Tirilye hakkında bir proje geliştirilirken ya da karar alınırken Tirilyelilerin de görüşlerinin alınmasını, dinlenmesini istiyoruz..."