LGS sonuçları ve açıkta kalanlar

H. Gül KOLAYLI 23 Temmuz 2019 Salı, 06:06

Lise Giriş Sınavı(LGS) tercih sonuçları dün açıklandı. Bursa'da LGS sınavına giren 36 bin 635 öğrenci dün itibarıyla hangi liseye gidebileceğini öğrendi...

Akademik başarısı yüksek öğrenci ve velileri LGS sonuçlarından hareketle okul tercihlerinin ne şeklide gerçekleşeceğini tahmin edebilir.

Misal Fen Liseleri yüzde 1 ya da 2'lik dilime giriyor. Ama sıkıntı LGS sınavında, sınavla öğrenci alan proje puanını tutturamayanlarda! Onlar adrese dayalı sistemle okullara yerleştirilecek. Sınırda olup olmaması hiç fark etmeyecek.

Eğitim-İş Bursa Şubesi Başkanı Özkan Rona ile görüştüm... Milli Eğitim Bakanlığı'nın henüz iller genelinde bir rapor yayımlamadığını bu yüzden de Bursa'daki yerleştirmeler hakkında önümüzdeki günlerde değerlendirme yapabileceğini söyledi...

TEOG'DAN DA DAHA SIKINTILI!

Eğitim-İş Bursa Şubesi Başkanı Özkan Rona da şunları söyledi:

"LGS sisteminde sınava giren öğrencilerin ortalama yüzde 10'u nitelikli denilen okullara yerleşiyor. Kalan yüzde 90 ise adreslerinde hangi okul varsa oraya gitmek zorunda kalacak.

Daha önce TEOG sınavında bütün öğrenciler sınav sonuçlarıyla yerleştiriliyordu. Mesela Milli Piyango Anadolu Lisesi diyelim ki 460-470 bandında öğrenci alıyordu. Şimdi adrese dayalı sistemde yüzde 10'un dışında kalan, TEOG sisteminde Anadolu Lisesi'ne gidebilecek öğrenci adrese dayalı sisteme göre bir okula yerleştiriliyor.

200 puanla gelen öğrenci ile 400 puanlı sisteme göre gelen öğrenci aynı sınıfta okuyor. Bu öğretmenler açısından da sıkıntılı bir durum.

Sınıf ortalamasının tutturulması diye bir şey var. En başarısız öğrenciye göre ders anlatırsanız 400 puanla gelen öğrenciye haksızlık yapılmış oluyor.

400 puan seviyesine göre anlatsa 200 puanlık öğrenciler anlamayacak; 200 puana göre anlatılsa 400 puanlık öğrenciler geri bıraktırılacak... Daha önce TEOG sınavında bütün öğrenciler sınav sonuçlarıyla yerleşiyordu. Sınıflarda ortalama seviye yakalama sorunu var. Biz bu sınavın yüzde 90 mağduriyeti var diyoruz."

PROJE VE NİTELİKLİ OKULLAR

Özkan Rona'ya nitelikli ve proje okullarını sordum; anlattı:

"LGS'de okullar sınıflandırılırken sınavla öğrenci alacak okullar için Milli Eğitim Bakanlığı nitelikli okullar tanımlamasını yapmıştı. Ancak bu ifade diğer okulların niteliksiz olduğu yönünde bir algı oluşturmuştu, kamuoyunda tepki çekince proje okulları dendi..."

LGS'de yüzde 11 ya da 12'lik dilime girip nitelikli okulu kazanamayan öğrencilerin bir kısmı velilerce özel okullara yönlendiriliyor. İstemediği okullara kayıt olmak zorunda kalan öğrencilerin bir kısmı ise okulu bırakıp Açık Lise'den eğitime devam ediyor.

 Bir arkadaşımın torunu hiç istemediği bir meslek lisesine kaydoldu, puanı da oldukça iyiydi. Yani TEOG döneminde olsa Anadolu Lisesi'ni kazanırdı... Geçen sene ilk dönem iki ay gitti; hiç istemedi... Psikiyatri hastası oldu, aile en sonunda kızın isteğini kabul etti, açık liseden okumaya devam edecek...

Özkan Rona'nın paylaştığı bir başka durum ise şu:

"Proje okulları arasında Fen Liseleri, birkaç Anadolu Lisesi, meslek liselerinin teknoloji programları var. Sınavla öğrenci alan bu okullarda yönetici atamasında genel kuralların dışına çıkıldı. Bakanlık tarafından inisiyatif kullanılarak atama yapılıyor. Hizmet puanına, deneyime bakılmıyor. Hatta iller arası atama yapılıyor..."

Proje okullarının sayısına gelince, 48 civarında. Yani, Türkiye'nin en başarılı, en zeki gençleri, hizmet puanı, deneyim gibi liyakat kriterlerine bakılmaksızın atanan yöneticilere emanet ediliyor...

47'NCİLİKTEN 27'NCİLİĞE!

Özkan Rona sözlerini şöyle sürdürdü:

"Bundan önceki sistemler de kötüydü, daha kötü oldu. Keşke sınavsız bir sistem yaratabilsek, madem yaratamıyoruz, bütün öğrencilerin tamamını sınav puanına göre yerleştiren bir sistem olmalı...

 Bunun temel sebebi yüzde 90'ınının adrese dayalı yerleştirmedir. Çocuk okumak istemediği okula gitmek zorunda kalıyor... Örneğin 449 puanlı bir öğrenciyi zorla meslek okuluna gönderiyorsunuz..."

Bursa'da bu yıl 36 bin 635 öğrenci LGS'ye katıldı ve sınav sonuçlarına göre il sıralamasında Bursa 27. oldu. Geçen sene 47'nciydi...

Geçen seneye göre başarılı, ancak Türkiye'nin ekonomide 2'nci; nüfus olarak ise 4'üncü büyük şehri olan Bursa'nın 27'nci olması pek kabul edilir bir durum değil... 2000'li yıllarda ilk 5'e giremediği için tepki gösteriyorduk...

Türk Eğitim-Sen 1 No'lu Şube Başkanı Metin Öksüz bu durumu LGS sonuçları açıklandığında, Bursa'nın potansiyeline bakıldığında her ne kadar 20 sıra yükselse de 27'nciliğin başarı olmadığını, şehrin sahip olduğu kaynaklar itibarıyla olması gereken yerin ilk 5 olduğunu söylemişti.

Onun da kaygıları LGS sisteminde yüzde 10'luk dilimin proje ya da nitelikli okul kontenjanına yerleşmek için yarıştığı, kalan yüzde 90'lık dilimde kalan pek çok öğrencinin ise istemediği okullara yerleşmek zorunda kalacağı yönündeydi...

2019 LGS'de Bursa'da tam puan alan 13 öğrenciden yalnızca 2'si devlet okullarındandı... Bursa geçen seneki 47'nci sıradaydı ve Türkiye ortalamasının da altına düşmüştü...
Bu yıl 20 sıra atlayarak 27'nci sıraya çıkması elbette azımsanmayacak bir gelişmedir. Maazallah 77'nci de olabilirdik...

Bursa'da okul çağında ciddi bir nüfus var... Mevcut nüfusa yaş grubu olarak Türkiye'nin genel yaş ortalamasının neredeyse iki katı oranında olan Suriyeli çocuklar da eklendi. Bursa'da Suriyeli sığınmacı nüfusu 173 bin 838... 111 binlik Gemlik ve 65 binlik Kestel kadar! Kesinlikle Suriyeli sığınmacı çocukların okullaşması gerektiğine inanıyorum.

Ancak eğitim sisteminin de bu durumun farkında olup ona göre hazırlık yapması gerekiyor! Öte yandan iki yıl önce depreme dayanıksız olması nedeniyle yıkılan ve hâlâ yapılamayan 13 okul var. Aralarında Demirtaş Endüstri Meslek Lisesi de bulunuyor. Okuldan geriye kalan arsayı otlar bürümüş durumda!

Bursa'da Milli Eğitim'in, hem ana ve ilkokullar düzeyinde hem de ortaokul ve liseler düzeyinde okul sayısını hızla artırması ve eğitmen de dâhil her anlamda güçlendirmesi şart.