Otistikler için: Ayrıştırmadan Kaynaştırma

H. Gül KOLAYLI 13 Haziran 2015 Cumartesi, 06:05
İbrahim Uyar İlkokulu'nda özel eğitim sınıfında öğrenim gören otistik çocuklara yönelik çok önemli bir proje hayata geçti. "Ayrıştırmadan kaynaştırma..." Okulun Özel Eğitim Sınıfı öğretmenlerinden Semra Ertuğrul Bengü ve Ülkü Ökdem Demir tarafından aslında iki yıldır hayata geçirilen çalışma AB projesine dönüştürüldü ve temmuzda sonuç bekleniyor... Projenin 2 hedefi var... Birincisi ayrı rehabilitasyon merkezlerinde değil de okullarda açılan özel eğitim sınıflarında olmak üzere otizmli öğrencilerin okuldaki normal öğrencilerle kaynaşması ve sosyalleşmesi... İkincisi otistik öğrencilerin, dolayısıyla da otizmin normal öğrenciler, öğretmenler ve veliler tarafından tanınması.. Zira insanlar bilmediği, tanımadıkları şeylerden korkuyorlar... Bu arada İbrahim Uyar İlkokulu'nda 600 civarında öğrenci var... Otistik öğrencilerin sayısı ise 7, 9 ve 13 yaşlarında olmak üzere 3...   BİRLİKTE ETKİNLİK YAPIYORLAR Projenin nasıl hayata geçirildiğine gelince... Elbette ilk önce, okul yönetimine ve öğretmenlerle bir ön çalışma yapılıyor... Ardından da, Birinci dönem, sınıflardaki serbest saatlerde 2 ders alınıyor... İlk derste çocuklara otizmin ne olduğu anlatılıyor ve soruları yanıtlıyorlar. Semra Ertuğrul Bengü'nün bir saptaması var: "Bilgilendirme yaparken, çocukların otizmle ilgili hiçbir şey bilmediklerini gördük. 'Bize zarar verirler mi? Bulaşır mı?' gibi pek çok soruyla karşılaştık... Ürktüklerini, nasıl davranacaklarını bilemediklerini gördük. Ve hem ne olduğunu, hem de nasıl iletişim kuracaklarını anlattık. Ancak sınıf ve atölye çalışmalarından sonra bakış açıları önemli ölçüde de değişti. " İkinci derste ise otistik çocuklar da sınıfa geliyor ve diğer çocuklarla birlikte kesme, boyama, yapıştırma etkinliği yapıyorlar... İkinci dönem ise her sınıftan seçilen 5 öğrenci, bu defa özel sınıf atölyesindeki seramik çalışmasına otistik öğrencilerle birlikte katılıyor...   ARTIK ARKADAŞLIK KURABİLİYORLAR! Aynı zamanda seramik sanatçısı olan özel eğitim eğitmeni Semra Ertuğrul Bengü, çamurları önceden hazırlıyor ve çocukların seviyelerine göre çalışacakları resimleri de hazırlıyor... Yaptıkları seramik çalışmalar, Bursa Akademik Odalar Yerleşkesi'nde sergileniyor... Semra Ertuğrul Bengü diyor ki: "Projenin uygulamasından sonra normal çocukların otistik çocuklara davranışları değişti... Aralarında bir bağ oluştu... Onları anlamaya başladılar. Öte yandan otistik çocuklarımızın iletişim sorunu vardır. Bu proje öncesi hiçbiri bahçeye çıkmıyordu. Artık çocuklarımız bahçeye çıkıyor ve diğer çocuklarla da iletişim kuruyorlar. 23 Nisan Ulusal Egemenlik ve Çocuk Bayramı'nda yer aldılar... Birlikte tiyatroya gittik. Hiç sorun çıkarmadılar... Hayvanat bahçesine gittik... Bu tür sosyal etkinlikleri sık sık yapmaya özen gösteriyoruz... Çocuklarımızın sosyalleşmesi açısından etkili oluyor..." SOSYALLEŞME ARTTI   Başkalarına zarar verme ihtimali, normal insanların birbirlerine zarar verme olasılığından yüksek değil aslında... Ama kimi zaman kendilerine zarar verme eğilimleri olabiliyor.. Semra Öğretmen'e diğer davranışlarında değişiklik olup olmadığını da sordum... Anlattı: "Mesela öğrencilerimizden biri sürekli bir şeyler atıyordu... Kendine zarar veriyordu... Artık yapmıyor... 13 yaşındaki öğrencimiz seramik masasında çalışıyor... İki öğrencimizin konuşma sorunu vardı. Önemli ölçüde aşıldı... Mesela biri başını duvara vuruyordu. Artık vurmuyor... Gözle görülebilen, ailelerin de fark ettiği davranış iyileşmeleri ve sosyalleşme gerçekleşti... Önemli olan kendi iç dünyalarından dışarı çıkmalarıydı... Bir ölçüde bunu sağladık..."   OTİZM NEDİR... Bilim insanları otizmi şöyle tanımlıyor: "Otizm, yaşamın ilk üç yılı içinde ortaya çıkan ve yaşam boyu devam eden, sosyal etkileşim, sözel ve sözel olmayan iletişimde problemler, tekrarlayıcı davranış ve kısıtlı ilgi alanları ile kendini gösteren, karmaşık gelişimsel bir bozukluk..." Otizm görülme sıklığı her yıl artıyor... Dünyada 2012 yılında 98 çocukta bir görülürken, 2014 yılında dünyaya gelen her 68 çocuktan biri otistik... Yani görülme sıklığı giderek artıyor... Türkiye'de ise 54 çocuktan biri otistik olarak dünyaya geliyor... Türkiye'deki otizmli çocuk sayısı 500 bin civarında... Ve her yıl bu sayı artıyor... Nedeni bilinmiyor, ancak son yıllarda çevre kirliliği, kirli ve GDO'lu gıdaların etkili olduğuna dair görüş bilim insanları arasında dillendirilmeye başladı... Ne kadar erken fark edilirse, rehabilitasyonu da o kadar başarılı oluyor... Erken teşhis, iyi bir eğitim, doğru beslenme ile 12 yaşına kadar yüzde 85'i topluma kazandırılıyor...   NOT: Değerli okurlar, yurt dışında olacağımdan birkaç gün sizlerle olamayacağım...