‘Parsel bazlı kentsel dönüşüm olmaz!’

H. Gül KOLAYLI 26 Aralık 2017 Salı, 06:00

YeniDönem gazetesi olarak Kutlucan Holding Yönetim Kurulu Başkanı Nurettin Kutlucan, Genel Müdür İbrahim Öge, Sorumlu Yazı İşleri Müdürü Turgay Akbulut ve köşe yazarlarından oluşan bir heyetle Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Alinur Aktaş'ı ziyaret ettik...

Başkan Alinur Aktaş'ın ilk sözü "Biz Bursa'ya, Bursa bize alışmaya çalışıyor!" oldu.
Belediyenin borçlarından söz edilince de şunları söyledi:

"En çok Bursa'ya güveniyoruz. Bursa hareketli bir şehir. Güzel şeyler olacak. Bütçeye rağmen olacak. Belediyelerin borcu olması normal. Borçsuz belediye olmaz" derken, "Bütün mesele sürdürülebilir borçlanmaktır. Şu mantığa katılmıyorum. Ben BUSKİ'de bir toplantı yaptım. 'Nerede hata yaptığınızı düşünüyorsunuz? diye sordum.

Şu yanıtı verdiler; 'O kadar çok ihale yaptık ki, yönetemedik..." Yönetemeyince de ihalelerde rekabet azalıyor. Maliyet artıyor. Belediyelerde borç olmaz mı, olur.

Ama tedarikçinizi, müteahhidi, çalışanınızı mağdur etmemeniz, ödemeleri zamanında yapmanız lazım. Müteahhide ödeme zamanında yapılmazsa, bu ihalede rekabeti engelliyor. Ben eskiyi eleştirmiyorum. Ancak ne yapabiliriz diye, değerlendiriyorum...  Sayın Recep Altepe'yi de eleştirmiyorum. Her gittiğim kongrede hizmetlerine teşekkür ediyorum..."

METRO SİSTEMİNİN SORUNLARI

Ardından Bursalıların sorunlarına atıfta bulundu:

"Trafiğini, kentsel dönüşümü, kent girişlerinin Yeşil Bursa'ya yakışır görüntüler olması konuşuluyor. Alt geçitlerin, şehir giriş çıkışlarının binaların dönüştürülmesi...

Ulaşım diyoruz, bir ayağı yok ki! Onlarca ayağı var. Batı tarafındaki otobüsler, doğu tarafındaki minibüsler! S plaka başlı başına bir şey, S plaka satışlarını durdurduk. Metro sistemine yönelik çalışmalar var. Gelir sağlamak için S plaka satmak çözüm değil. Biz yeni bir şey satmak yerine mevcutlara bakacağız..."

Kendisine yöneltilen bir soru üzerine hafif raylı sistemlere yönelik davalar gündeme geldi;

"Metro sistemiyle ilgili 1999, 2000'li yılların mevzuları, davalardan birisi kaybedildi. 2002'den beri 15 yıllık mevzu. İkinciyle alakalı inceledik, sıkıntılar var. Anlaşmaya başladık. Hafif raylı sistemde telafi edilebilecek şeyler var, telafi edilemeyecek şeyler... Mescit, emzirme odası bir yana, hiç birinde tuvalet yok, asansörler bozuk. Metro ile ilgili bazı revizyonlar yaptık. Kara yolu ile ilgili adımlarımız var...

Şu an metroda yaptığımız çalışmalar mevcut sorunlarla alakalı. İstasyonlarda sıkıntı var, üç çeşit vagon var, tümünün iyileştirilmesi, tüm sorunların çözülmesi için yapılan yatırımın yüzde 50'si kadar para harcanması lazım."

 

BİR YILDA YÜZDE 35, 40'LIK İYİLEŞME

Yeni bir yazılımın temin edilmesi ve şubat ayı gibi uçtan uça sinyalizasyon yapılıp seferlerin 2 dakikada bire indirilmesinin gündemde olduğu konuşuldu...

Ardından da Aralık 2017-Aralık 2018 tarihleri arasında uygulanmak üzere "Ulaşım Acil Eylem Planı" hazırladıklarını, 29 maddeden oluştuğunu anlattı...

Ulaşımda bir etkisinin olup olmayacağını sorduk; şöyle yanıtladı:

"Ulaşımın rahatlaması yönünde yüzde 35, 40 gibi bir hedefimiz var.  Şu kısa sürede aldığımız tedbirlerin bile ufak ufak etkilerini gördük. Konunun muhataplarıyla görüşmelerimiz sürüyor. Mesela Özel Halk Otobüsleri ile görüştük" derken...

Bizim Yalova Yolu dediğimiz, son birkaç yıldır İstanbul Caddesi'ne terfi eden mevkide yapılan tramvay hattına gelince; imalatların yüzde 60, 65'i yapıldığından devam etmek durumunda olduğuna değinerek şu tespitte bulundu:

"Terminal'e kadar 8 bin 300 metre! 4 bin 200 metre de DOSAB'a bağlamak lazım!"

 

DOĞANBEY'DE HAK SAHİPLERİ MAĞDUR EDİLMEYECEK

Doğanbey ucubelerine gelince... Başkan Alinur Aktaş, Doğanbey ucubelerinin kaldırılması gerektiğini söylemişti...

2 milyonluk şehir merkezinde birkaç kişi hariç Cumhurbaşkanı da dâhil olmak üzere herkes Doğanbey'in gelmiş geçmiş en kötü kentsel dönüşüm örneği olduğu hususunda hemfikir.

Ancak şu da bir gerçek; bugünden yarına kaldırılması mümkün değil; oradaki hak sahiplerinin de mağdur edilmediği bir çözüm bulunması gerekiyor...

Başkan Alinur Aktaş da böyle düşünüyor:

"Ben bir ufuktan, bir vizyondan söz ediyorum. Teknik olarak tıraşlama yöntemi mümkün değil, ya yıkılacak, ya da mevcut durumda duracak. Bina sayısına bakıyorsunuz, 900 milyon, 1 milyar lira gibi bir maliyeti var. Bununla alakalı taraflarla bir araya gelerek çözüm üretilebilir. Tabii ki oradaki hak sahibinin haklarını da gözeterek bir çözüm bulmak zorundayız."

 

4 KATLI BİNA YERİNE 15, 2O KATLISI OLMAZ!

Başkan Alinur Aktaş kentsel dönüşüme de dikkat çekti:

"Dört katlı binaları yıkıyoruz, 14 katlı binalar yapıyoruz. Biz nüfusu 2 milyondan 3 milyona çıkartıyoruz. Yer aynı! Altyapı aynı. Yeter mi? Bursa'yı büyütmemiz lazım. Yüksek yapı istemiyoruz. Ben bu kanaate katılıyorum. 

Trafik sorununun olmaması lazım... Nasıl olacak? Şehir büyüyor. Bizim de şehrin büyüyeceği istikamet noktasında bir şeyi ortaya koymamız lazım. Mevcut yapıları yıkıp, yerine yüksek yapı yapmakla olmaz.

Parsel bazlı kentsel dönüşüm olmaz, ada bazlı, mahalle bazlı olması lazım. Nilüfer'deki kentsel dönüşümde mağdurlar var, onların konularını halletmeye çalışıyoruz, 80, 90 civarında proje var. 800 metrekareye kentsel dönüşüm olmaz. 4 katlı binanın yerine 15, 20 kat yaparsanız, müteahhit kazanır, vatandaş kazanır ama şehir kaybeder...  Bir de işin sosyal dönüşüm yanı var. Bu saatten sonra yapılacak olan kentsel dönüşümlerin nasıl olacağına karar vermeliyiz..."

 

STADYUM VE TRAFİĞİN DİĞER ETKENLERİ

Stadyum konusunda ise yanıtı çok netti :

"Bitecek, Euro 2024'e Türkiye'de aday olan şehirlerden birisi de Bursa. Bitecek ve tüm koşulları yerine getireceğiz. Şu anda maç oynanıyor zaten. Orayı sadece stadyum olarak değerlendirmeyin. Yılda 24 gün maç yapılıyor ve yoğunluk yaşanıyor. 

Esas sorun orada 5 otel, devlet hastanesi ve özel hastaneler var. Odunluk, Çamlık gelişiyor. Burada hayat dört dörtlük başladıktan sonra ne olacak? Hastane faaliyete geçtikten sonra asıl mevzu başlayacak..."

17 ilçe hizmet masalarında büyükşehir ile koordinasyonun sağlandığını anlattı; Yılan hikâyesine dönen Mudanya Sahili 31 Ocak'ta tamamlanacağını söyledi ve dedi ki:

"11 ilçe ile tek tek görüştük...  Hepsi tamamlanacak. 16 aylık plan yapıyoruz, elde veriler ve rakamlar var..."