Politic’s’ten anket değerlendirmesi

H. Gül KOLAYLI 20 Nisan 2017 Perşembe, 06:14

Bursa'da seçim sonuçlarını tahmin eden Politic's Araştırma Şirketi Genel Müdürü Recep Güven ekibiyle basının karşısına geçti.

 Almira'da düzenlenen basın toplantısında Recep Güven firmasını, çalışma ilkelerini tanıttı; son günlerin en tartışılan genel anket çalışmalarına da atıfta bulundu...

Sadri Alışık'ın Şaka ile Karışık adlı Ofsayt Osman karakterini canlandırdığı Yeşilçam filmine damgasını vuran; mahkemede hâkime dediği şu meşhur repliği vardır:

 "Bu da mı gol değil Hakim Bey?"

Recep Güven "Sadri Alışık'ın çok sevdiğim bir sözü vardır; bu da mı gol değildir?" diyerek başladığı konuşmasını şöyle sürdürdü:

"Bugün buradaki buluşmamızın nedeni Bursa sonuçlarını bilmemiz değil. Biz 7 Haziran'da da yapmış olduğumuz çalışmada seçim sonucunu görmüştük.
Politic's Araştırma Şirketi sektörde 5 yıldır faaliyet gösteriyor. Bursalıyım. Bu işin mutfağından geliyoruz... Anadolu'da basının en güçlü olduğu il Bursa... Biz de Anadolu'nun en güçlü araştırma firması olmak üzere yola çıktık..."

İTİBAR KAYBI SAHAYA YANSIYOR

İlkelerini anlattı:

"Biz siyaseten taraf olmadık. Sözlerimiz, düşüncelerimiz bir yana objektif olmaya baktık. Yorum bile yapmadık... "

Hiç yabancısı olmadığım bir durum...

Ve çok önemli bir ilkesel saptamada bulundu...

"Objektif olmayan, nitelikten uzak, sonuca, skora değil sebebe endeksli firmaların güven kaybını hep birlikte izledik..."

"Araştırmaların membaı sahadır. Siz kötü intiba uyandırırsanız, kapılar size açılmıyor. Vatandaş size güvenmiyor. Bazı firmalar diyor ki; 'Hata yaptım, bir dahaki seçimde yapmayacağım'... Ama bu itibar kaybı sahaya yansıyor. Vatandaş Araştırma firmalarına güvenmiyor..."

 

'MESLEĞİN BİR AHLAKI OLMALI!'

Ve önemli bir riske işaret ediyor:

"Araştırma firması olarak yüzde 61 ile başlayıp yüzde 51 ile gelirseniz, toplum ayrışır. Allah korusun, çok sıkıntı yaşanabilir.

Mesleğin bir ahlakı olmalı. Bu ahlaka göre; denizden su almak denizi temsil etmez. Derinliğini, uzaklığını, yoğunluğunu, içeriğini de ölçmeniz lazım..."

Recep Güven, araştırma şirketlerinin sahayı da iyi tanıması gerektiğine dikkat çekti:

"Bakın Mudanya'yı bilmezseniz, yapmış olduğunuz çalışmada doğru sonuca ulaşamazsınız. Mesela Mudanya'da yaşayanların yüzde 35'i orada oy kullanmıyor. Bursa kamuoyunu doğru bilgilendirmeyi önemsiyoruz...

 Bu Pazar akşamı anketlerimiz doğrulandı. Biz endişe duyan bir seçmen kitlesinin olduğunu öngörmüştük. Bir araştırma şirketi olarak referandumda endişe duyan seçmeni ölçebilmeliyiz... "

 

SEÇMENİN DEĞİŞİMİNİ TAKİP

 

Herhangi bir kurum ya da kuruluş için taşeronluk yapıp yapmadıklarına gelince; şunları anlattı:

"Biz geçmişte taşeronduk; şu anda hiçbir belediye, siyasi parti ya da firmanın taşeronluğunu yapmıyoruz. Araştırma firmaları sadece seçim dönemi anket çalışmaları için var olmamalı. Böyle yaparsanız, sonrasında dükkanı kapıyorsunuz..."

Bakın saha çalışmaları sonucunda bulduğumuz sonuçlar bizim namusumuzdur... Eğer sonuçtan sapsaydık da o da namusumuzdu.

Bu işin küçük ölçeği, büyük ölçeği yok. Biz bilgi veriyoruz. Bunun sonuçları var. Bunun bir namusu ahlakı olmalı. Bu bir hassasiyettir.

Biz o hassasiyeti gösteriyoruz. Bursa firmasıyız. Paylaşıma açığız. Bir araştırma şirketinin salt siyasi partilere rapor vermesi yetmez. Siyasal ve sosyal ölçümler de yapması gerekir. Seçmen üzerindeki değişimi takip etmemiz lazım..."

 

TERÖR VE EKONOMİ

Seçmen davranışları üzerindeki etkileri de değerlendirdi:

"Bakın hortladığında terör öne çıkar. Başka zamanlarda ise ekonomi. Bursa'da en büyük sorun işsizliktir..."

Son referandumdaki siyasi parti oyları hakkında ise şunları söyledi:

"Bakın... Referandum evetlerinde siyasi partilerin oyu yok. MHP artı Ak Parti dediğinizde çıkan oran ile 'Evet' sonuçları tutmaz. Yüzde 49 artı yüzde 2,5 Devlet Bahçeli'nin şahsi oyları vardır. Son kampanyalara bakıldığında bir taraf açısından son dönemde daha iyi yönetilmeye başlandı. 7 Haziran seçimlerindekiler CHP'nin en başarılı seçim beyannamesiydi. Biz araştırmalarımızda cami cemaatinin yüzde 1,4'ünün etkilendiğini gördük. Siz bunu görürseniz, referandumda da bu yüzde 1,4'ün nereye gittiğini de görürsünüz...

İnsanlar fayda ilişkisine göre hareket eder. Zarar göreceğiniz işi yapmazsınız. Eğer bir yerde alacaklınız varsa, oradan geçmezsiniz. Borçlunuz varsa, özellikle gidersiniz, belki görür de alabilirim, diye. Seçim beyannamesi inandırıcıydı..."

 

7 HAZİRAN'I OKUYAMAYAN BUGÜNÜ DE OKUYAMAZ!

Recep Güven anı değil sürecin iyi yorumlanması gerektiğine de dikkat çekti:

"Biz davranışları sürekli ölçüyoruz. 7 Haziran'ı okuyamayan, bugünü de okuyamaz. Kararsızları dağıttım demek yetmez. Biz yüzde 2,64 kararsızların hayırcı olduğun kesinleştirmiştik. Ya sandığa gitmeyecekti, ya da hayır diyecekti. Bakın sandığa gitmeyen vatandaşlar var. 865 bin 47 oy iptal edildi. Siyasi partiler bu konuda araştırma yapmalı...."

Recep Güven "kesin evet ile kesin hayır diyecek olanları ayırdık. Kararsızlara çalıştık. Örneklem çekecekseniz, doğru olacak. Yüz yüze olacak. Raporlanacak, 8 farklı faktörde kodlanıp değerlendirilecek..."

Son referandum sonuçlarına yönelik ise şöyle bir değerlendirme yaptı:

" CHP Türkiye partisi olma olasılığını kazandı. Birkaç yanlışın dışında farklı bir seçim kampanyası yürüttü ve bu defa Kılıçdaroğlu mağduriyetten kazandı."

 

NEDEN HAYIR, NEDEN EVET?

Recep Güven'in paylaştığı anket araştırma sonuçlarına göre vatandaşların en önemli sorunları şöyle:

 Birinci sırada yüzde 40,72 terör yer alıyor... Ardından yüzde 21,56 ile işsizlik ve yüzde 14,53 ile ekonomi ve sosyal adaletsizlik, eğitim, dış politika, yolsuzluk ve en sonunda da yüzde 1,80 ile sağlık geliyor...

Bursalıların neden 'Evet' dediklerine gelince:

Yüzde 51,37'si güçlü Türkiye; yüzde 26,79'u siyasi istikrar; yüzde 21,84'ü Cumhurbaşkanı Tayyip Erdoğan'ı sevdiği için...

'Hayır' diyenlerin nedenleri ise şöyle:

Yüzde 41,9 Tek adamlığa karşı olduğu; yüzde 38,17 gelecek endişesi duyduğu; yüzde 20,33 ise diktatörlük olarak düşündüğü için... .