FORMAM VAR AMA GÖĞSÜ BOŞ!

Mustafa ÖZKESKİN 16 Ağustos 2018 Perşembe, 06:20

Süper Lig'de siftah haftasında görüldü ki göğüs reklamı işi ekonomik krizden nasibini almış... Anlayacağınız kulüplerin işleri biraz kesat gidiyor! Bursaspor'un göğsünü son anda 'Budo' ile süsleyen Büyükşehir Belediye'den Allah razı olsun...

Akhisarspor, Erzurumspor, Ankaragücü reklamsızlar...

Konyaspor yokluktan, lige adını veren 'Spor Toto'yu göğsüne ekleyip maça çıktı. Garibim Kasımpaşa ise göğsü pak çıkmaktansa başkanının soyadını(Ciner) formasına yapıştırarak ilk haftayı kurtardı...Geçen yıl Avrupa'nın majör altı liginde forma reklam gelirleri 3 milyon avro'yu aşarken, ülke olarak yaşanan maddi kriz nedeniyle Türkiye'de doğal olarak bir daralma var...

Oysa formada göğüs reklamı, 30 yılı aşkın zamandır, Türk futbol folklorunun ayrılmaz parçası. Formasının bağrına reklam alan ilk takımın, Uruguay'ın köklü kulübü Peñarol olduğu biliniyor(1950). Türkiye'de 1977'de başladı.

İlk uygulama iptidaiydi: Formaya teğellenmiş bezler 65. dakikada falan sökülür, sarkardı! Bazı taraftar, estetiğinden ya da güzel zamanları hatırlattığından, belirli bir reklamı taşıyan formaları hayırla yâd ederler.

Mesela; Dortmund'un 1980-83 arasında aldığı Uhu reklamı, Sarı-Siyah formaya mükemmel uymuştu. Takım seremonide küçük yapıştırıcı tüpleri gibi diziliyordu! Liverpool göğsünde Carlsberg ilanı taşırken, reklam mantığı taraftarın bira içerken takıma sadakatini bu markayı tercih edecekleri üzerine kurulmuştu.

Kendini bir nevi mili takım sayan Katalan ekibi Barcelona, uzun müddet göğsünü reklama kapattı... 2006'da UNICEF reklamıyla tabuyu kırdılar: Üste para verip, AIDS'li çocuklara yardım için destek sağlayarak. 2011'de ise bomba patladı, (2022 Dünya Kupası'nı da satın alan) Katar Vakfı'yla yıllık 30 milyon avro'luk bir reklam anlaşması yaptılar!

Bursaspor'un transferde ısrarla kadrosuna katmak istediği Papiss Demba Cissé kulübünün yeni sponsoru olun finans kurumunun reklamını göğsünde barındıramayacağını söyleyerek Newcastle United'ın antrenman kampına gitmemişti. Faizciliğin dinî açıdan kabul edilebilir olmadığını söylüyordu Senegalli Müslüman oyuncu!

Yunanistan'ın bölgesel lig takımlarından Paliopyrgos 2010 sezonu maçlarını cenaze levazımatçısı reklamıyla oynamıştı!"Ekonomik kriz var, ne edelim?" demişti başkanları...

Özetlersek; spor ekonomisi profesörü Christoph Breuer'in bir araştırmasına göre, forma reklamlarının pek fazla etkisi yok. Formadaki reklam ekranda 100 saniye görünüyorsa, seyircinin onu ortalama 3 saniyeliğine algıladığını bulgulamışlar.

Bana göre de göğsü boş/pak forma güzel/hoş ama işin ekonomik yanına ne diyeceğiz?