Dost başa ihracat fuara bakar!

Serdar ÖMEROĞULLARI 26 Kasım 2018 Pazartesi, 06:47

Sanırım ayakkabı işi ile uğraşanların duymaktan en fazla rahatsız oldukları atasözü "Dost başa düşman ayağa bakar" olsa gerek. Oysa günümüzde, terlik zaruret olmasa da ayakkabı olmadan yaşamak mümkün bile değildir.

Bursa'da fuarcılık denince ilk akla gelen isimlerden biri olmayı başaran Hasan Eker de bu zarureti fark etmiş olmalı ki ilkini geçen haziran ayında düzenlemiş ve 5-8 Aralık tarihleri arasında Ayakkabı ve Deri Ürünleri Fuarı'nın ikincisini düzenlemek için yola çıkmış. Fuarın kapsamını anlatmak için Merinos AKKM'de düzenlenen basın toplantısında; İl Milli Eğitim Müdür Yardımcısı Bülent Altıntaş, Network Fuarcılık Genel Müdürü Hasan Eker, Bursa Ayakkabıcılar Odası Başkanı İbrahim Aytekin, BTSO 33. Komite Başkanı Ramazan Kuneroğlu, BTSO Meclis Üyesi Altuğ Gencer ile Matbaacılar ve Kırtasiyeciler Odası Başkan Yardımcısı İsmail Akar hazır bulundular.

Markasız sektör

Bursa'da ayakkabı sektöründe faaliyet gösteren BTSO'da 350, Esnaf Odası'na kayıtlı 500 kadar olmak üzere toplam 850'ye yakın firma bulunuyor. Esnaf Odası'ndakilerin 300 kadarı ise üretici. Üreticilerin önemli bir kısmı, özellikle de kadın ayakkabıları konusunda tanıdığınız, bildiğiniz markalara fason olarak üretim yapıyorlar. Sorum üzerine aldığım cevap ise genellikle yazılarımda değindiğim marka konusunda haklı olduğumu ispatlar nitelikteydi. Ulusal markalara üretim yapacak kaliteye sahip olan üreticilerimiz sıra kendi markalarını meydana getirmeye gelince maalesef sınıfta kalıyorlardı. Oda Başkanı Aytekin bu konuda birtakım çalışmaları yürüttüklerini söylese de desteklenmeye ihtiyaç duyduklarını açıkça belli ediyordu.

Bursa'nın ayakkabı ihracatı neredeyse sıfır!

İşin diğer boyutu ise ihracat. Maalesef toplantıda ayakkabı sektöründe Bursa'dan yapılan ihracat ile ilgili rakamsal bir bilgi verilemedi. BTSO Meclis Üyesi Altuğ Gencer konuya getirdiği açıklamada Türkiye'nin 2017 yılında 700 milyon dolar ihracat gerçekleştirdiğini ve yeni hedefin de 1 milyar dolar olduğunu belirttikten sonra çift başı ihracatın 2 dolardan bugün 30-35 dolara çıktığını belirtti. Gencer, İtalya'da bu rakamın 150 avro olduğu örneğini vererek katedilecek daha çok mesafe olduğunu vurguladı. Bursa'nın ihracatı konusunda ise bavul ticareti ve İstanbul'daki markalara yapılan fason üretim marifetiyle aslında dolaylı olarak gerçekleştiğini ancak bu rakamların Bursa'nın hanesine yazılmadığını söyledi. Son olarak meslek liselerinde, sektörle ilgili bölüm açılması konusunda yürütülen çalışmalardan bahseden Gencer, ayakkabıcılık sektörünün gündemde olması ve desteklenmesi için çalışmalar yaptıklarının işaretlerini verdi.

Gençlerimizi ithal markalar mahkûm ettik

Bursa Ayakkabıcılar Odası Başkanı İbrahim Aytekin de marka konusuna ilgi duyduklarını ama şimdiye kadar ciddi bir mesafe alamadıklarını söylerken "Marka konusunda başarı elde edemediğimiz için gençlerimizi ithal markalara mahkûm ettik" diyerek duyduğu üzüntüyü dile getiriyordu.

Yerel firmalarımızı marka konusuna motive etmek, vizyon kazandırmak ve Bursa'nın ihracat kalemleri arasına ayakkabıcılığı da eklemek için bu gibi sektörel fuarlar çok önemli. Umarız Bursa'da pek çok konuda lokomotif görevi üstlenen BTSO başta olmak üzere ilgili tüm kurumlar bu gibi fuarlara destek olur ve büyümesine katkı koyarlar.

Bu yazıyı okuyan sizler de isterseniz fuara katkı koyabilirsiniz

Nasıl mı? Fuarın duyurularını şahsi sosyal medya hesaplarınızdan paylaşmanız bile bir katkıdır, yeter ki taşın altına elinizi koyun. Yine niş bir alan yakalayan Hasan Eker'i kutluyor tüm Bursa'yı bu fuarlara sahip çıkmaya davet ediyorum.