Kocaeli sanayisi, vitesi 5'e taktı

Serdar ÖMEROĞULLARI 12 Ekim 2018 Cuma, 06:03

Bursa ile Kocaeli arasındaki sanayi rekabetini, 1976'da Ferrari'nin Avusturyalı pilotu Niki Lauda ile McLaren'in İngiliz pilotu James Hunt arasında yaşanan rekabete benzetirim. Kimin kime benzediğini sormayın ama sanayi pistinde iki şehir de adeta birbirleriyle yarışıyor gibi görünür bana.

Yarıştaki son durum

TİM verilerine göre 2017 yılında 14 milyar dolar ihracat ile yılı ikinci sırada kapatan Bursa, yaklaşık 1,5 milyar dolar farkla Kocaeli'ni geride bırakmıştı. Lakin 2018 sezonunda, eylül ayı itibarıyla aynı Kocaeli 10,3 milyar dolar ile ihracatta Bursa'yı geçmiş görünüyor. Şimdilik arada 175 milyon dolar gibi küçük bir fark olsa da Kocaeli, mayıs ayından beri ihracat rakamlarında milyon dolar mesafede önde gitmeyi başarıyor. Bursa, dördüncü çeyrek Grand Prix'sinde aynı performansla yılı tamamlayacak olursa ikinciliği Kocaeli'ne kaptırmış olacak. Rekabet ihracat ile de sınırlı değil. AR-GE merkezi sayısında da yine Bursa'yı geçmiş durumda. Kocaeli'nde kurulu 106 AR-GE merkezine karşılık Bursa'da 101 merkez bulunuyor. Neyse ki tasarım merkezlerinde Bursa'nın imdadına tekstil yetişiyor ve Bursa 17 'Tasarım Merkezi' ile 12 merkezli Kocaeli'nin bir üstünde, 20 merkezli Denizli'nin bir altında, beşinci sırada yer alıyor.

Geleneksel yan sanayi ile nereye kadar?

Yeşil şehrin güçlü tekstili eski gücünü kaybediyor olabilir mi? Bursa, otomotivin sırtına binmiş gidiyor ama yakın gelecekte Kocaeli otomotivde, Denizli de tekstilde Bursa'yı geçerse kimse şaşırmasın. 'Türkiye ekonomisini katma değerli üretim kurtaracak' diye her yerde yazılıp, çiziliyor. Tasarıma gereken önem verilmeden, AR-GE konusunda rekabetçi olmadan, teknoloji ve markaya yatırım yapmadan alınacak mesafenin sınırına gelmiş olabiliriz. Bursa ekonomisinden TOFAŞ-Fiat, Renault ve Bosch'u çıkartacak olursak 14 milyar dolardan geriye 6 milyar dolar ya kalır ya kalmaz. Bu tablo bizi Ankara ve Gaziantep'in gerisine iter ki bu da mevcut sektörlerde dönüşüme ağırlık verilmesi ve sektörel çeşitliliğe yatırım yapılmasının zamanının geldiğine işaret ediyor.

5. Dünya Otomotiv Konferansı'ndan satır başları

Madem otomotiv Bursa için bu kadar önemli size 4-5 Ekim'de gerçekleşen, otomotiv sektörünün önde gelen isimleri ve lider firmalarının katıldığı Dünya Otomotiv Konferansı WAC 2018 İstanbul'da konuşulanlardan bahsederek bugünkü yazımızı sonlandıralım.

Dünyadan 40'ın üzerinde ülkeden çok sayıda konuğun katıldığı konferansın açılış konuşmasını yapan Panasonic Amerika Direktörü Hakan Köstepen, bilgi tabanlı toplumlar oluştuğunu, araçların yanı sıra insanların, nesnelerin, bilginin ve enerjinin hareketliliğinin söz konusu olduğunu, mobilitenin bu dört unsurdan bağımsız düşünülemeyeceğini söyledi. Mercedes-Benz Türk CEO'su Gökçe Bezmez de dijitalleşmenin her şeyi değiştirdiğini, nesneler ve insanları birbirine yaklaştırdığını anlattı. Dünyada 3 trilyon 500 milyar dolar olan otomotiv sektörü gelirlerinin yüzde 80'inin araç satışından geldiğini belirten Gökçe Bezmez, 2030 yılında bu gelirin 6 trilyon 700 milyar dolar olacağını, bunun sadece yüzde 55'inin araç satışından, yüzde 25'inin de mobil servisten kazanılacağını açıkladı. Dünyada yeni petrolün data olduğunu anlatan Bezmez, "Bunu akılcı bir şekilde kullanabilmek önemli. 3 boyutlu yazıcılar dünya endüstrilerinde büyük değişiklik getirecek" yorumunu yaptı.