612 bin yılda bir görülüyor! Dünya'yı ziyaret edecek

Bilim insanları yeni ziyaretin yakın bir tarihte gerçekleşeceği söyleniyor. 2014 UN271 adı verilen küçük gezegen Dünya'yı ziyaret edecek.

Haber Giriş Tarihi: 22.06.2021 20:11
Haber Güncellenme Tarihi: 22.06.2021 20:11
612 bin yılda bir görülüyor! Dünya'yı ziyaret edecek

Bilim insanları yeni araştırmalarına devam ederken, bir yıldız için çok büyük ancak bir gezegen olarak değerlendirilmek için de küçük olan 2014 UN271 isimli kaya, Güneş Sistemi'nde uzun zamandır dolanıyor.

TARİH VERİLDİ

En son gezegen olarak adlandırılmasına karar verilen bu kaya için yeni bir açıklama yapıldı. 612 yılda bir gezegenin Dünya'ya yaklaştığı söylendi. Bilim insanları yeni ziyaretin 2031 yılında gerçekleşeceğini söyledi.

New Atlas'ta yer alan haberde 2014 UN271, 2031 yılında kendi yörüngesinde Dünya'ya en yakın olacağı noktaya yaklaşacak ve mesafe Satürn ile Güneş arasındaki kadar olacak. Bu da bilim insanlarının bu esrarengiz kayayı daha kolay incelemelerine olanak sağlayacak.

Bu olay yaşanacağı zaman astronomlar, gökyüzünün bulutsuz ve açık olmasını umuyor çünkü böyle bir şeyin tekrar gerçekleşmesi tam 612 bin yıl alacak. 2031 yılında gerçekleşmesi beklenen bu ziyaretin dikkat çekici olduğu söyleniyor.

İlk kez 2014 yılında keşfedilen 2014 UN271 yakın zamanda yeniden Dünya'ya en yakın konumuna geçeceği belirtiliyor. Bilim insanları 2031 yılında gerçekleşecek bu olayı kaçırmak istemiyor çünkü 2014 UN271'in bir sonraki ziyareti 612 bin 190 yıl sonra gerçekleşecek. 2014 UN271'in Dünya'ya en yakın konumu yaklaşık 1.5 milyar kilometre uzaklıkta olacak.

BENZERİ GÖRÜLMEMİŞ ŞEKİLDE ARTTI

ABD Havacılık ve Uzay Ajansı (NASA) ve Ulusal Okyanus ve Atmosfer Dairesi (NOAA), Dünya'nın Güneş'ten gelen enerjiyi tutma miktarının "benzeri görülmemiş şekilde" artarak 2005-2019 yılları arasında ikiye katlandığını belirtti.

Söz konusu iki kuruluşun hazırladığı ortak raporda, uydu verileri kullanılarak Dünya'nın Güneş'ten gelen enerjinin ne kadarını ısı formunda tuttuğu ve ne kadarını uzaya geri saldığı ölçülüp arasındaki fark ortaya konuldu. 2005 ile 2019 arasında, "enerji dengesizliği" olarak bilinen ısı tutumunun neredeyse iki katına çıktığı vurgulanan raporda, bu durumun okyanus, hava ve karaların hızlıca ısınmasına neden olduğuna dikkat çekildi. Raporda, Dünya'nın Güneş'ten metrekare başına yaklaşık 240 vat enerji aldığı, 2005 ölçümlerinde bunun yaklaşık 239,5'ini uzaya geri yaydığı görülürken, metrekare başına yarım vatlık "enerji dengesizliği"nin 2019'da yaklaşık 1 vata çıktığının tespit edildiği kaydedildi.

NASA'NIN BULUŞLARINA YENİSİ EKLENDİ

NASA'nın Mars aracı Perseverance pek çok ilginç buluşa imza atmayı başardı. Göreve başladığı günden bu yana oldukça dikkat çeken aracın bugüne kadar keşfettiği ilginç kayalara bir tanesi daha eklendi. Bu seferki ise denizaygırına benziyor ve Twitter'da eğlenceli paylaşımlara sahne oluyor.

NASA, Mars'taki uzay araca vasıtasıyla ilginç kayaları bizlerle buluşturuyor. Bu kaya birkaç gün önce bulundu ve denizaygırına benziyor olmasıyla dikkat çekiyor. Kaya parçasının detaylı görüntüsü, uzay aracının SuperCam Uzaktan Mikro Görüntüleyicisi tarafından yakalandı.

VOLKANİK KAYALARA BENZİYOR

NASA'nın paylaştığı bu kaya, denizaygırının oturuşuna benzetildi. Sosyal medya aracılığıyla kullanıcılarla buluşan fotoğraf, dikkat çekiyor. Yeni fotoğrafta görülen aşınmış kaya parçası ise mors diye de bilinen denizaygırlarına benzetildi. Perseverance ekibi, uzay aracının Twitter hesabından yaptıkları paylaşımda, "Bu kayaya daha yakından baktım. Ekibimden bazıları Dünya'daki volkanik kayalara benzerlikler görüyor" şeklinde ifadelerde bulundu. Uzay aracının baş kısmına eklenen bu kamera sayesinde çekilen fotoğraflar ilginç kayaların da görülmesini sağlıyor.

NASA'nın Perseverance aracı, Mars'ta daha önce bir yaşam formu olup olmadığını araştırıyor. Bu uğurda keşfettiği ilginç nesneler de bulunuyor.

Kızıl Gezegen'in yüzeyini inceleyen araç, farklı yapılardaki kayaların da keşfini yapıyor. Hatta daha önce Mars'ta gökkuşağı mı var? Sorusunun bile sorulmasına neden olmuştu. Gökkuşağının bilimsel açıklamasını yapan NASA, Mars'ta 'gökkuşağının' oluşmasının imkansız olduğunu söylüyor.

BRACHIOSAURUS KAYASI

Brachiosaurus kayası olarak da adlandırılan bu Mars kayası, NASA'da yazılım mühendisi Kevin Gill, 16 Nisan 2021 tarihinde Twitter üzerinden bu görüntüyü paylaşmıştı.Brachiosaurus dinozoruna benzeyen bu kaya paylaşıldığı dönemde de çok konuşulmuştu.

Yazılım mühendisi Twitter paylaşımında, ''Görünüşe göre, NASA Perseverance, Mars'ta küçük bir Brachiosaurus fosili bulmuş.'' diyerek esprili bir söylem kullandı.

Popüler bilim yazarı olan Jason Major ise keşif aracının kaydettiği bir fotoğraftan kayanın şekline gönderme yaptı. NASA'nın şubat ayında paylaştığı fotoğrafta bir kayanın 'popoya' benzediğini yazdı.

POPOYA BENZİYOR

Major, 1 Mart'ta Twitter hesabından yaptığı paylaşımda "Perseverance muhtemelen onu incelemeyecek. Ama umarım birileri bunu 'popo kayası' diye kaydeder" dedi ve 'Çünkü gerçekten de popoya benziyor' diyerek devam etti.

Mars'ta keşfedilen ve gündemde oldukça uzun süre kalan bu kaya 15 cm ve delikli yapısıyla sosyal medyanın gündemine girmişti. Bilim insanlarının da konu hakkında çalışmalarının sürdüğünü söyleyebiliriz.

Daha önce NASA'nın Perseverance gezgini en son bulunan bu kayanın bir görüntüsünü kaydetti ve merkez üssüne gönderdi. Bulunan kayanın üzerinde gelişi güzel delikler bulunuyor. Araştırma ekibi kayanın nasıl geldiğini ya da neyin parçası olduğunu tespit etmek için çalışmalara başladığını duyurmuştu.

Bu kayanın Mars'ta bulunması aslında bir tesadüf değil zira Mars meteorlar için bir cennet olarak görülüyor. Hal böyle olunca Mars'ta kayalara ya da gök taşlarına rastlamak mümkün ancak bu kayanın diğerlerinden farklı göründüğünü söylemek lazım. NASA tarafından henüz kayanın ne olduğu açıklanmadı ancak Twitter üzerinden yapılan paylaşımla biraz detaylandırıldı.

Ingenuity helikopterinin etraftakileri incelerken keşfettiği bu kaya, tuhaf olarak nitelendirildi. Bilim insanlarının da pek çok hipotez üretmesine neden oldu. Kaya açıklandığı kadarıyla 15 cm boyutlarında ve bazılarına göre bu kaya Mars'a çarpan bir gök taşının parçası ya da direkt Mars'ın bir parçası olabilir.

Daha yeni Instagram'da paylaşılan bu fotoğraf Mars'taki muhteşem buzlu kum tepelerini gözler önüne sermişti. NASA'nın paylaştığı bu fotoğraf, Mars Reconnaissance Orbiter (Mars Keşfi Yörünge Aracı) adlı uzay aracıyla çekildi.

Özel bir sensör sistemleriyle donatılan uzay aracı, Kızıl Gezegen'deki çarpıcı olayları da gözler önüne seriyor ve aynı zamanda Mars hakkında daha fazla bilgi edinmemizi sağlıyor.

Buzlu kum tepeleri alanı, Mars'ın kuzey ovalarının yüksek enlemlerinde bulunan 5 kilometre boyunca uzanan bir alanı kaplıyor. Fotoğrafta yer alan çizgiler ve diğer özellikler 'mevsimsel sebepler' ile oluşuyor.