Bilim insanları önerdi! Koronaya karşı beş gıda

Araştırmacılar, düzenli beslenme ve bağışıklık sistemi arasında önemli bir ilişki olduğunu, özellikle D vitamini ve Omega 3 gibi maddeler içeren bitter çikolata, deniz yosunu ve tuna balığı gibi besinlerin Covid-19'la mücadelede etkili olabileceğini yaptıkları küresel çalışmalarda ortaya koydu. Ancak uzmanlar hiçbir gıdanın corona virüse karşı korunmada tek başına rol oynamadığını ve aşıların yerini tutamayacakları konusunda uyardı.

SAĞLIK, 29 Aralık 2020 Salı, 14:39
Bilim insanları önerdi! Koronaya karşı beş gıda

TON BALIĞI

Tavsiye eden kurum : Bohai Üniversitesi, Çin

Konserve ton balığı, Türkiye'de dahil olmak üzer tüm dünyada tüketilen püler besinler arasında yer alıyor. Omega-3 ve protein içeriği yüksek olan iyi bir B12 vitamini kaynağı olan ton balığının corona virüse karşı da vücudu güçlendirebileceği düşünülüyor.

Ekim ayında Food Chemistry dergisinde yayınlanan bilimsel bir makale, ton balığından elde edilen proteinlere ve bunların koronavirüs enfeksiyonunu önlemede rol oynayıp oynamadıklarına baktı. Çin'de yer alan Bohai Üniversitesi'nden araştırmacılar, ton balığını oluşturan peptitileri incelendi. Ardından ton balığı, vücut tarafından sindirildiğinde oluşturulan 142 peptidin, Covid-19'un vücuda girdiği  Mpro enzimi ve ACE2 reseptörü ile nasıl reaksiyona girdiğini modellemek için bilgisayar sistemleri kullanıldı.  ACE2, corona virüsün insan hücrelerine açılan kapısı olarak biliniyor  ve Covid-19'a neden olan SARS-CoV-2 virüsünün yüzeyinden çıkıntı yapan başak protein tarafından hedef alınıyor.

Tam adı ana proteaz olan Mpro,  ise virüsün çoğalmasına sağlayan ve corona virüs tarafından oluşturulan enzime deniliyor. Çalışmada, ton balığı temelli 142 peptidin hem Mpro hem de ACE2 arasındaki etkileşimlere müdahale edebileceğini ortaya koydu. Araştırmacılar, ton balığındaki peptitlerin, Mpro üzerindeki 13 farklı amino asit ile etkileşime girdiğini ve virüsün çoğalmasını engelleyebileceğini gösterdi.  ayrıca, peptitlerin ACE2 üzerindeki on konuma bağlandığına inanıyor; bunlardan sekizi başak proteinini hedefliyor.

CIVA ZEHİRLENMESİ UYARISI

Konuya ilişkin açıklama yapan, British Dietetic Association (BDA) sözcüsü Hannah Whittaker, "Araştırma, ton balığı (EM) içindeki bir proteinin bir ACE2 reseptörüne tutunduğunu ve potansiyel olarak SARS-CoV-2 bağlanmasını engelleyebileceğini gösteriyor. İnsanlar daha fazla ton balığı yemenin Covid-19'u durduracağını düşünebilir, ancak aşırı ton balığı tüketimi yüksek cıva içeriği nedeniyle sağlık üzerinde olumsuz bir etkiye sahip olabilir" ifadelerini kullandı.

BİTTER ÇİKOLATA VE ÜZÜM

Tavsiye eden kurum: North Carolina Eyalet Üniversitesi, ABD

Flavanoller, yeşil çay, misket üzümleri, bitter çikolata, yaban mersini ve şarap gibi birçok farklı gıda ürününde bulunan bir grup kimyasal bileşiğe denililiyor. 60 yaşın üzerindeki insanlarda kan dolaşımı ve gelişmiş zihinsel çeviklik dahil olmak üzere çeşitli sağlık yararları ile ilişkilendirilen maddeye ait  flavan-3-ols olarak bilinen bir alt grubun, corona virüsle savaşmaya yardımcı olabileceği belirtldi. ABD'de yer alan North Carolina Eyalet Üniversitesi'nden araştırmacılar flavanollerin Covid-19'la savaşmaya yardımcı olmak için bir kişinin bağışıklık sistemini nasıl etkilediğini  görmek istedi ve Mpro enzimine odaklandı. Çalışmanın yazarı Profesör De-Yu Xie, "Yeni tip corona virüsteki iMpro enzimi, virüsün kendini kopyalaması ve bir araya getirmesi için gereklidir. Bu enzimi devre dışı bırakabilirsek, virüs ölür" dedi.

Frontiers in Plant Science dergisinde Aralık ayında yayınlanan çalışma, flavan-3-ol'lerin Mpro'ya bağlanabildiğini, işlevini engellediğini ve dolayısıyla çoğaltma ve yayılma yeteneğini engellediğini buldu. Xie, "Muscadine üzümlerinin kabuklarında ve tohumlarında bu önleyici kimyasallar bulunur. Çalışmamızın verileri,  bu nutrasötik bileşiklerin ve yeşil çay, üzüm ve kakao özlerinin corona virüsün yıkımına yardımcı olmak için kullanılabileceğini önermektedir" açıklamasını yaptı.

KEFİR

Tavsiye eden kurumlar: Mısır  Alexandria Üniversitesi ve  Suudi Arabistan Prenses  Nourah bint Abdulrahman Üniversitesi

Fermente süt ve tahıllardan yapılan ve ayran benzeri bir içecek olan kefirin  iyi bir protein ve kalsiyum kaynağı olarak biliniyor. Kefir  daha önce İrritabl Barsak Sendromu (IBS) semptomlarını hafifletmenin yanı sıra kan basıncını ve kolesterol seviyelerini iyileştirmekle ilişkilendirildi.

Bilim insanları, Ocak 2021'de yayınlanacak olan Biomedicine & Pharmacotherapy dergisinde kefirin corona virüs enfeksiyonuyla savaşmasına izin veren çeşitli antiviral özelliklere sahip olduğunu belirten bir çalışma sundu. Akademisyenler kefir ile ilgili araştırmaları gözden geçirdiler ve probiyotik özelliklerini, dang humması, zika ve hepatiti C gibi enfeksiyonlara karşı antiviral etki geçmişini ve corona virüs ile nasıl etkileşime girebileceğini analiz etti.

Şiddetli yeni tip corona virüs (Covid-19) vakalarında vücudun bağışıklık sisteminin sadece enfekte olanlardan ziyade sağlıklı hücrelere saldırmaya başladığı ölümcül olabilen bir durum görülüyor.  Bu uzun süreli kendini sabotaj durumu 'sitokin fırtınası' olarak biliniyor.  Araştırmacılar, araştırmada 'kefirin bir anti-enflamatuar ajan görevi görebileceğini, bu nedenle  sitokin fırtınasını önlemede etkili olabileceğini belirtti.  Buna göre kefir, aşırı reaksiyondan sorumlu olduğuna inanılan IL-6, IL-1, TNF-α ve interferon-γ adı verilen bilinen sitokinlerin üretimini inhibe ederek, çoğalmasını durduruyor.

NİSİN

Tavsiye eden kurum: Visva-Bharati Üniversitesi, Hindistan

Nisin, bir bakteri tarafından üretilen ve birçok konserve üründe bulunan doğal bir gıda koruyucusuna deniliyor. İşlenmiş peynir, sütlü tatlılar, süt, fermente içecekler, et ve konserve yiyecekler gibi çeşitli ürünlerde kullanılıyor. Aynı zamanda  E234 olarak da biliniyor ve 34 farklı amino aside ev sahipliği yapan uzun zincirli karbon atomlu bir peptitten oluşuyor.

Hintli akademisyenler, nisinin corona virüse karşı bir antiviral görevi görüp görmediğine baktı. Çalışmaları hakem tarafından gözden geçirildi ve Virology dergisinin Ocak 2021 baskısında yayınlanmak üzere kabul edildi.

Çalışma kapsamında sekiz farklı nisin varyantı araştırıldı ve dördünün (nisin H, Z, U ve A), ACE2 reseptörü yeni tip corona virüsten daha hızlı bağlanabildiği keşfedildi.

Whittaker, "Yazarlar, nisin H'nin, ACE2 reseptörüne erişmek için [virüsün başak proteininin reseptör bağlanma alanının] potansiyel bir rakibi olarak hareket ettiğini ve bu nedenle Covid-19'un insan hücrelerine bağlanmasını ve hücrelere girişi durdurduğunu buldu" değerlendirmesini yaptı.

DENİZ YOSUNU

Tavsiye eden kurum: Swansea Üniversitesi, İngiltere

Karragenan, kırmızı renkte olan ve 19. yüzyılda İrlanda'da solunum rahatsızlıklarını tedavi etmek için kullanılan yenilebilir bir deniz yosunu türüne deniliyor. Bitkinin aynı zamanda çeşitli burun spreylerinin içinde yer alıyor.

Swansea Üniversitesi'ndeki araştırmacılar, şu anda karraneganın Covid-19'a etkilerini araştırmak için 480 sağlık çalışanıyla bir klinik deneme gerçekleştiriyor. ICE-COVID adı verilen denemenin sonuçlarının  Mayıs 2021'de açıklanması bekleniyor. Swansea Üniversitesi'nde çalışmanın eşbaşkanı Dr.Zita Jessop, "Önceki çalışmalar, iyota-karragenan bazlı burun spreylerinin corona virüslere karşı etkin olduğu gösteriyor. "Eğer plasebo kontrollü klinik çalışmanın sonuçları beklediğimiz gibi çıkarsa, deniz yosunu içeren burun spreyleri Covid-19 ile mücadelede ekstra bir önleme stratejisi olarak kullanılabilir" dedi.

HİÇBİR GIDA , COVİD-19'A KARŞI KORUMADA AŞININ YERİNİ TUTMAZ

İngiltere'de yer alan King's College of London Üniversitesi'nden Doktor Saray Berry, vücudun ihtiyaç duyuduğu vitamin ve mineralleri içeren besinleri dengeli bir şekilde tüketmenin vücudun genel sağlığı için faydalı olduğunu ancak hiçbirinin Covid-19'a karşı sihirli bir değnek olmadığı konusunda uyardı.

Berry, "Enflamatuar bir tepki veya zayıf bağışıklığa ilişkin ibelirli gıda grupları olduğunu biliyoruz, ancak koruma sağlayacak veya enflamasyonu engelleyecek tek bir yiyecek yok. Bu nedenle şu ana kadar koruyuculuğu küresel sağlık otoriteleri tarafından onaylanan aşıları olmak Covid-19'dan korunmanın tek yoludur. Ayrıca, insanlar soyal mesafe, maske ve hijyen tedbirlerini de elden bırakmamlı" ifadelerini kullandı.

TEKNOLOJİ
SpaceX uzaya tek seferde 143 uydu fırlattı
SpaceX, Transporter-1 görevi kapsamında tek seferde 143 uyduyu uzaya taşıyacak Falcon 9 roketini ...
SPOR
Bursaspor'da Altınordu maçı hazırlıkları başladı
TFF 1. Lig'in 19. haftasında sahasında Altınordu'yla karşılaşacak olan Bursaspor, bu maçın h...
GÜNCEL
MHP Yıldırım teklif etmişti! Yeni binalarda yağmur suyu toplama zorunlu oldu...
MHP Yıldırım Belediye Meclis Grup Başkanvekili İhsan Bilgili, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı ...
DÜNYA
İlk değil! Pakistan'da TikTok videosu çeken gence tren çarptı!
Pakistan'ın Rawalpindi kentinde TikTok videosu çektiren bir gence, tren raylarında yürüdüğü sırad...
GÜNCEL
Umut veren rakamlar! İşte Türkiye'nin güncel koronavirüs tablosu!
Koronavirüste son durum açıklandı. Buna göre, son 24 saatte 5 bin 277 kişiye koronavirüs tanısı k...
TEKNOLOJİ
Ford'dan diğer araçları da tehlikelere karşı uyaracak yeni teknoloji!
Otomobiller akıllandıkça önümüze yeni teknolojik fikirler çıkıyor. Ford'un şimdiki çalışmasında d...
Vertigo sorunu olanlar bunlara dikkat!
Zirvedeki yabancı komedi filmleri ve dizileri!
Trump'ı 4 günde iyileştiren Kovid-19 tedavisi Almanya'da başlıyor!
Yargıtay'dan 'kabadayılık yapma' kararı!

En Çok Okunan Haberler

Dizi oyuncusu Bursa'da sahte içkiden hayatın...

Arka Sokaklar, Payitaht, Eve Dönüş, Vatanım Sensin g...

Bilim Kurulu üyeleri açıkladı! İşte normalle...

Cumhurbaşkanı Erdoğan, kafe ve restoranların 'Batıyo...

Uyarılar peş peşe geliyor! Meteoroloji Bursa...

Meteoroloji Genel Müdürlüğü, Bursa'da kuvvetli rüzga...

Bursa'da şiddetli lodos vatandaşlara zor anl...

Bursa'da etkili olan şiddetli lodos vatandaşlara zor...

Bursa'da tüm malzemeleri çalınan kardeşler ö...

Bursa'da dükkanları soyulan kuaför kardeşler önce üz...

Korsan baskınına uğrayan Türk gemisi limana ...

Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Adil Karaismailoğlu, "Gi...

Beklenmedik gelişme! Yüzde 50 düştü

Alman otomotiv üreticisi Volkswagen Grubu'nun, düzel...

Bursa'da huzurun adresi buz tuttu!

Doğal güzellikleri ile her mevsim büyüleyen Karacabe...

Pfizer'ın aşısında şok sonuç: Yüzde 50 korum...

BioNTech aşısını yoğun olarak kullanan İngiltere, İs...

Cumhurbaşkanı Erdoğan'dan 'gıdada fahiş fiya...

Son zamanlarda mutfak alışverisi için marketlere gid...

Bakan Koca'dan aşı açıklaması! Yarın geliyor...

Sağlık Bakanı Koca, "İnaktif aşıların 10 milyon doz ...

Bursalı arkadaşların iç üşüten geleneği! Don...

Uludağ'da sezonun geç açılması onları da etkiledi.&n...

3 yeni GDO'lu hayvan yemine onay

Tarım ve Orman Bakanlığı'nca, Beyaz Et Sanayicileri ...

Bursa'da kış ortasında yılan şoku!

Bursa'nın İznik ilçesinde tarlasını süren çiftçi, kı...