Hava Durumu

Bursa'da elektrik tüketimi ne yönde değişti?

Limak Enerji Uludağ Elektrik Genel Müdürü Ali Erman Aytac, değişen enerji tüketim alışkanlıkları hakkında YeniDönem gazetesine açıklamada bulundu. Elektrik tüketimine dair her şeyi konuştuğumuz röportajımızda mesken, sanayi ve iş yeri elektrik tüketimlerindeki değişen alışkanlıklar da gündeme geldi...

Haber Giriş Tarihi: 08.11.2021 06:00
Haber Güncellenme Tarihi: 08.11.2021 06:00
Kaynak: Haber Merkezi
https://www.yenidonem.com.tr/
Bursa'da elektrik tüketimi ne yönde değişti?

Onuralp ÖZALP

Geçen yıl mart ayında ülkemizi etkisi altına alan koronavirüs salgını sosyal ve çalışma hayatımızı oldukça etkiledi. Dışarıda geçirdiğimiz zaman azalırken evlerde geçirdiğimiz zaman arttı. Birçok iş, evden idare edilmeye başlandı. Çoğu alışveriş dışarı çıkmadan da yapılabilir hale geldi. Limak Enerji Uludağ Elektrik Genel Müdürü Ali Erman Aytac ile hem koronavirüs sürecini hem de evde geçirilen zamanın elektrik tüketimine etkisini konuştuk.

HANELERDE TÜKETİM FAZLALAŞTI

2020'de başlayan ve hala devam eden koronavirüs pandemisi enerji sektörünü nasıl etkiledi, 2021 yılını değerlendirir misiniz?

Pandeminin başından bu yana 19 ay geride kaldı. Bu süreçte merkezi yönetim tarafından salgının seyrine göre anlık kararlar alınabiliyordu. Günlük, haftalık, aylık kararlar elektrik tüketimine de büyük etki yapıyordu. Pandemi, hayat tarzımızı değiştirmiş olsa da bu değişikliklere kısa sürede uyum sağladık. Özellikle normalleşme sürecinden sonra iş yerlerinin büyük çoğunluğu normal düzene geçti. 2021 yılının ilk aylarında da kısıtlamalar nedeniyle mesken tüketiminde artışlar oldu. Aslında şu anda bile dışarı çıktığımızda pandemi öncesi canlılık tam olarak devam etmiyor. Sanayi ve ticarethanelerin elektrik tüketimine baktığımızda ise geçen sene temmuz ayından itibaren toparlanma görmeye başlamıştık. Elektrik tüketimleri bir önceki yılla hemen hemen başa baş seviyesindeydi. 2021 yılının ilk 9 ay verilerine baktığımızda da özellikle sanayinin enerji tüketiminde ciddi bir artış var. Fakat ticarethaneler (AVM, esnaf, kafe, restoran) daha az bir artış gösteriyor. Bursa, Balıkesir, Çanakkale ve Yalova'da 2021'in ilk üç çeyreğinde önceki yılın aynı dönemine göre hane bazlı enerji tüketimlerinde yaklaşık yüzde 6.6'lık bir artış oldu. Toplam elektrik tüketimi bir önceki ilk 9 aylık dönemine göre yüzde 7 artarken; sanayide yüzde 14, ticarethanelerde ise yüzde 1'lik bir artış söz konusuydu. Verilere baktığımızda artık meskenlerdeki tüketim artışlarının kalıcı hale geldiğini görüyoruz. Ticarethanelerde diğer abone gruplarına göre tüketim artışının düşük seyretmesinin nedeni ise kapanma tedbirlerinden daha fazla etkilenen bir grup olması.

ALIŞKANLIKLAR DEĞİŞTİ

Bu dönem içerisinde elektrik abonelerinden şikâyetlerin arttığını da biliyoruz. En fazla hangi konularda şikâyet aldınız?

Az önce de bahsettiğim gibi bu dönemde evde fazla zaman geçirmek zorunda kaldık. Bu nedenle de meskenlerde elektrik tüketimi arttı. Tabi bu da doğal olarak faturalara yansıdı. En fazla şikâyeti de faturasında yanlışlık olduğunu, normalden fazla  geldiğini söyleyenlerden aldık. Pandemiyle birlikte yaşam tarzımız tamamen değişti. Evlerimizde geçirdiğimiz zaman eskiye göre çok daha fazla. Dolayısıyla evde ekstra bir tüketim oluyor. Mesela bu yılın ilk yarısında çocuklar uzaktan eğitime devam etti, şirketlerin uzaktan çalışma durumu devam ediyordu, hatta bazı şirketler hibrit çalışma sistemini tamamen benimsedi. Bilgisayarlar, televizyonlar hep açıktı. Tabii hijyene önem verildiği için sürekli çamaşır yıkanıyor, ütü yapılıyor, su ısıtıcısı çalışıyor, fırın çalışıyor... En fazla elektrik tüketimi de bu tarz ısıya dayanan aletlerden sağlanıyor. Bunları göz önünde bulundurursak elektrik faturasının artması tabii ki doğal... Her şikâyeti değerlendirdik ve herhangi bir yanlışlık olmadığını kanıtlarıyla anlattık. Sadece anlatmakla kalmayıp, müşterilerimize evlerinde uygulayabilecekleri tasarruf ve verimlilik yöntemlerini de aktardık. Bazı cihazların faturaya yansıttığı tutarlardan bahsettiğimizde müşterilerimizin de bu bilgiyi bilmediğini gördük. Bu sebeple dönemsel olarak müşterileri bilgilendirme amaçlı iletişim çalışmalarımızla verimlilik, tasarruf tüyolarını ve faturaya etki eden cihazlar ile ilgili bilgileri paylaşıyoruz. Enerji Danışmanım projemiz kapsamında özel olarak hazırladığımız web sayfasında elektrikli aletlerin ne kadar enerji tüketimi yaptığını ve bu tüketimin faturalara yansımalarını uygulamalı olarak gösteriyoruz. Proje kapsamında oluşturduğumuz enerji timimiz, esnafımızı ve vatandaşlarımızı ziyaret ederek de elektrik tüketiminin nasıl azaltılacağını anlatıyor.

Peki, şikâyetler azaldı mı?

Şikâyetler her zaman olacaktır. Azalma ya da artma oranı sürekli değişkenlik gösterir. Ama tekrarlayan şikâyetlerin azaldığını söyleyebilirim. Limak Enerji Uludağ Elektrik, hatalı fatura oranında en düşük şirketlerden biri. 10 binde sadece 4 hatalı fatura çıkıyor. Dolayısıyla faturanın doğru olduğunu söylemek müşteriyi tatmin etmiyordu. Sadece faturanın doğru olduğunu bildirmek müşterilerin 2-3 ay sonra tekrar şikâyet etmesini engellemiyordu. Şimdi burada verdiğimiz daha tatmin edici bilgiler, aynı şikâyetlerin tekrarlanmasını engellemiş oldu.

YENİLEBİLİR ENERJİ...

Maliyeti ucuz olan yenilenebilir enerjiden ne kadar faydalanabiliyoruz, faturaya dönüşü ne kadar?

Yenilenebilir enerji yakıt maliyeti olmadığı için nihai anlamda diğer fosil kaynaklara göre hem daha ucuz hem de temiz bir enerji kaynağı. Fakat yenilenebilir kaynağın kurulumu pahalı ve uzun sürüyor... Doğal gaz santralini daha kısa sürelerde kurabiliyoruz ama bir barajı hayata geçirmek belki 3-4 seneye mal oluyor. Bunun için 2005'lere dayanan süreçte, devletimiz yenilenebilir kaynakların hayata geçmesi için önemli teşvikleri devreye aldı. Yine 3-4 senedir devreye giren santrallere baktığımızda yüzde 90'lar mertebesinde hep yenilenebilir kaynaklardan oluştuğunu görüyoruz. Şu anda da kurulu güç olarak bakıldığında Türkiye elektriğinin yüzde 50'den fazlası yenilenebilir kurulu gücünden oluşuyor. Ama bizim maliyetimizi etkileyen kısım üretim. Geçen yıl, yağışlı bir yıldı, bu nedenle barajlar doldu taştı, üretim arttı. Fakat bu yıl biraz kurak geçiyor, barajlardan alınan üretim haliyle azalıyor. Rüzgar estikçe üretim yapılıyor, rüzgar esmezse üretim yapılmıyor. Türkiye'nin elektrik talebini karşılamak için de diğer kaynaklardan elektrik üretimine yönlendirme yapılıyor. Kömür, doğal gaz... Bu kaynakları yurtdışından temin ediyoruz. Rusya, İran gibi ülkelerden gelen doğal gazı, diğer ülkelerden gelen kömürü kullanmak zorunda kalıyoruz.  Bunlar da pahalı kaynaklar haliyle... Yenilenebilir enerjiyi ne kadar kullanırsak o kadar daha ucuza üretim yapmış, o kadar ucuza tüketmiş oluruz.

BURSA'DA ELEKTRİK TALEBİ ARTIŞTA

Arz-talep dengesinden bahsettiniz, Bursa'da her geçen yıl talep artıyor mu?

Abone sayımız üzerinden konuşacak olursak, her yıl belirli bir miktar artış oluyor. Yılda ortalama yüzde 2,5 - 3,5 arasında abone sayımız artıyor.

Bursa her yıl ortalama yüzde 3 oranında göç alıyor diyebilir miyiz?

Bunu abone sayılarından söylemek doğru bir sonuca götürmez.  Evlenenler, yeni eve çıkanlar, ikinci bir ev alanlar gibi etkenler var. Bir de abone sayımızı tetikleyen faktörler olabiliyor. Mesela 2 sene öncesine kadar imar barışı vardı. Kurulu bir binada belki 10 daire var ama dairenin herhangi bir kaydı olmadığı için tek abonelik ya vardı ya da oraya elektrik hizmeti verilmiyordu. Ama imar barışıyla birlikte orada 10 ayrı abonemiz olmuş oldu. Bunun yanında dediğiniz gibi Bursa büyüyen bir şehir, Türkiye ortalamasının üzerinde hem tükettiği kWh hem de abone sayısında artışlar yaşıyor.

Bursa-Çanakkale-Balıkesir-Yalova'da hizmet veriyorsunuz. Şirket olarak en çok Bursa'da aboneniz olduğunu tahmin ediyorum.

Evet... Bursa, abonelerimizin yarısından fazlasının yaşadığı bir şehir. Bursa'da 1,5 milyonu aşkın abonemiz var. Nüfus olarak da daha büyük bir şehir olması, bir cazibe merkezi olması ve göç alması nedeniyle de abone sayımız  diğer şehirlere nazaran daha fazla.

YEŞİL DÖNÜŞÜM: FATURA KADAR AĞAÇ

Yeşili korumak adına çalışmalarınızı takip ediyoruz, birçoğuna da şahidiz. Peki, Limak Enerji Uludağ Elektrik müşterileri ne zaman tamamen elektronik faturaya geçecek?

Bu konuda müşterilerimizin farkındalığını artıracak çalışmalarımız var. Şu anda abonelerimizin yüzde 50'den fazlası elektronik faturaya geçmiş durumda. Ama yine de kağıt fatura isteyen abonelerimiz oluyor. Fatura çıktılarımız, şirketlerdeki kağıt kullanımı, abonelik işlemlerindeki kağıt çıktılar vs... Bunlarla ilgili 3 yıl önce bir çalışma yaptık ve tükettiğimiz kağıt miktarını ortaya çıkardık. Tükettiğimiz kağıt miktarı kadar ağaçlandırma projesi başlattık. Yani doğadan aldığımızı doğaya geri vermek istedik. Yeşil Dönüşüm Ormanları projemiz ile ilk sene Çanakkale'de, daha sonra Bursa'da ve geçen yıl da Balıkesir'de bin ağaçlık orman oluşturduk.

SOSYAL PROJELER FARK YARATIYOR

Güzel bir fark yarattığınıza inanıyorum. Fakat kendinizi tek sorumlu hissettiğiniz sosyal sorumluluk projesi bu değil, diğer çalışmalardan da bahseder misiniz?

*Farkındalık yaratmak için oldukça yoğun çalışıyoruz. Örneğin,  Ekim ayı aynı zamanda Meme Kanseri Farkındalık Ayı. Bu aya özel olarak, bu sağlık sorununa dikkat çekmek için faturalarımızı pembe olarak çıkarttık ve farkındalık mesajları yayınladık. Sosyal faturalar dediğimiz bu uygulama ile vatandaşlarımızı sürekli bilinçlendiriyoruz.

*Sokak hayvanları için 'Sevgimiz, Enerjimiz Sizinle' projesini başlattık. Proje kapsamında 100'ü aşkın işlem merkezimizin önündeki mama ve su kapları her zaman dolu, artık sevgili dostlarımız bu merkezlerde sürekli karnını doyurabiliyor.

*Bu sene Yeşim Tekstil'le çevre timi etkinliğimizi düzenledik. Leylekler çevreden topladığı doğal materyallerle yuvalarını yapıyor. Tabi bazı materyallerin ayrımını yapamıyorlar. Mesela misina iplerinin ayrımını yapamıyor ve bu da yavrularına zarar veriyor. Biz de Gölyazı Mahallesi'nde leylekler için zararlı olan tüm materyalleri temizledik ve yöre halkını da bu konuda bilinçlendirdik.

*Çocukların farkındalığını artırmak için onlara hem çeşitli aktiviteler yaparak eğlenebilecekleri hem de bilgilenecekleri yenilenebilir kaynaklar temalı kitaplar dağıtıyoruz.

KADIN ÇALIŞAN POLİTİKASI

Limak Enerji Uludağ Elektrik bünyesinde kadın çalışanların oranı nedir?

Aslında enerji sektöründe en fazla kadın çalışan oranına sahip şirketlerden biri Limak Enerji Uludağ Elektrik. Şu anda çalışanlarımızın yüzde 56'sı kadın. Sadece çalışan oranında değil, yönetici oranında da yüzde 40 kadın istihdamımız var. Şirket olarak da bu oranı koruma hatta artırma politikamız var. 

Sorularımıza verdiğiniz sıcak ve samimi cevaplar için teşekkür ederim.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.