İşte Kanal İstanbul'un tüm özellikleri

Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığından "rüyası" olan, Başbakan olarak görev yaptığı 27 Nisan 2011'de duyurusunu yaptığı Kanal İstanbul için ilk köprünün temeli atıldı. Projenin altı yılda tamamlanması planlanıyor. İşte Kanal İstanbul'un maliyetinden üstündeki köprü adedine kadar tüm merak edilen ayrıntıları...

GÜNCEL, 26 Haziran 2021 Cumartesi, 18:02
İşte Kanal İstanbul'un tüm özellikleri

Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan'ın, İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanlığından itibaren "rüyası" olduğunu belirttiği ve Başbakan iken 27 Nisan 2011'de "çılgın proje" olarak kamuoyuna duyurduğu, İstanbul'u içinden 2 deniz geçen bir şehre dönüştürecek Kanal İstanbul, ilk köprünün temelinin atılmasıyla fiilen hayata geçirilmeye başlandı.

 Köprünün uzunluğu 45 kilometre, taban genişliği 275 metre ve derinliği 20,75 metre olacak. Erdoğan, törende "Sazlıdere Köprüsü temel atma töreniyle Türkiye'nin kalkınma tarihinde yeni bir sayfa açıyoruz." dedi. 6 yıl içinde Kanal İstanbul'u bitirmeyi planladıklarını söyleyen Cumhurbaşkanı Erdoğan, "15 milyar dolar harcayacağız. Kendi kendini finanse edecek." dedi.

Gemi trafiğinde tonajlardaki artış, gemi boyutlarının büyümesi, akaryakıt ve tehlikeli maddeleri taşıyan gemi geçişlerinin fazlalaşması İstanbul üzerinde baskı oluştururken, İstanbul Boğazı'nda su yolu ulaşımını riske eden keskin dönüşler, kuvvetli akıntılar ve transit gemi trafiğiyle dik kesişen kent içi deniz trafiği, alternatif bir geçiş koridorunun planlanmasını zorunlu hale getirdi.

Avrupa Yakası'nda Karadeniz ile Marmara Denizi'nin arasına yapılacak Kanal İstanbul'un uzunluğu yaklaşık 45 kilometre, taban genişliği minimum 275 metre ve derinliği 20,75 metre olacak.

Kanal İstanbul ile "İstanbul Boğazı'nın tarihsel ve kültürel dokusunun korunması ve güvenliğinin artırılması", "deniz trafiğinden kaynaklanan yükün azaltılması", "Boğaz'ın trafik güvenliğinin ve seyir emniyetinin sağlanması", "yeni bir uluslararası deniz trafiğine açık bir su yolunun oluşturulması" ve "olası bir İstanbul depremi dikkate alınarak yatay mimariye dayalı depreme dayanıklı modern bir yerleşim alanı oluşturulması" amaçlanıyor.

HAZIRLIK SÜRECİ 

Cumhurbaşkanı Recep Erdoğan'ın projeyi duyurmasının ardından 2011-2013'te çeşitli üniversitelerle Kanal İstanbul'un güzergah değerlendirmesi çalışmaları yapıldı.

Kanal İstanbul için 5 farklı koridor belirlenirken, her koridor için ayrıntılı alt parametreler dikkate alındı. Koridorlar, arazi topografyası, yapılabilirlik, maliyet, gelişim planları ve su kaynaklarına etkileri açısından incelendiğinde Küçükçekmece-Sazlıdere Barajı-Terkos doğusunu takip eden güzergah en uygun koridor olarak belirlendi.

Küçükçekmece Gölü-Sazlıdere Barajı-Terkos doğusunu takip eden kanal koridorunun yaklaşık 6 bin 149 metrelik kısmı Küçükçekmece sınırları içerisinde, yaklaşık 3 bin 189 metrelik kısmı Avcılar sınırları içerisinde, yaklaşık 6 bin 61 metrelik kısmı Başakşehir sınırları içerisinde ve yaklaşık 27 bin 383 metrelik kısmı Arnavutköy sınırları içerisinde yer alıyor.

Kanal İstanbul için belirlenen güzergah üzerinde sondaj çalışmalarıyla elde edilen jeolojik ve geoteknik veriler ışığında güzergah ön projesi oluşturulması aşaması 2013-2014'te yapıldı.

Proje güzergahında mevcut ve planlanan projelere ilişkin kurumlarla görüşülerek koordinasyon sağlanırken, dünyadaki yapay su yolu deneyimleri de incelenerek etüt proje işlerinin yol haritası belirlendi. Güzergahın detaylı projesi için kanal aksında, yamaçlarda, deniz ve göl ortamında ilave sondaj lokasyonları kararlaştırılırken, jeofizik etütler eklendi. Etüt proje için ön çalışmaları da 2014-2017'de yapıldı.

Kanal İstanbul'un ayrıntılı saha, laboratuvar çalışmaları ve ÇED süreci 2017-2019'da gerçekleştirildi. Çalışmalardan elde edilen veriler ışığında kanal tasarımı tamamlanırken, jeolojik, jeoteknik ve hidrojeolojik etütler ve nümerik modeller sonucu hazırlanan raporlar da ÇED raporuna zemin hazırladı.

Bu süreçte tüm görüşler ve eleştiriler değerlendirilirken, İnceleme Değerlendirme Komisyonu (İDK) toplantısı sonrası toplantıya katılan 56 kurum ve kuruluşun görüşleri doğrultusunda çalışmalar olgunlaştırıldı. 1595 sayfalık, ekleriyle 16 bin sayfa olan ÇED raporu, hazırlanan 18 aylık program dahilinde tamamlandı. Kanal İstanbul projesinde çeşitli üniversiteler ve kurumlardan 204 akademisyen ve uzmanla çalışıldı.

Kanal İstanbul'un ÇED çalışmaları kapsamında Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığınca düzenlenen halkın katılım toplantısı 27 Mart 2018'de Arnavutköy'de yapıldı. Toplantıda, kanalın geçeceği ilçelerdeki vatandaşlar, proje hakkında bilgilendirilirken, vatandaşların soruları yanıtlandı, görüşleri ve önerileri not alındı.

KANAL İSTANBUL'UN MALİYETİ

Kanal İstanbul için gerekli tesis ve yapılara ek proje bileşeni olarak 1 yat limanı, konteyner limanları, rekreasyon alanı ve lojistik merkezi yapılması planlanıyor.

Kanal İstanbul'un işletme aşamasında fonksiyonlarını sağlıklı olarak yerine getirebilmesi için de Karadeniz ve Marmara Denizi giriş bölgesinde dalgakıranlar, acil bağlama alanları ve demirleme alanları, römorkör bağlanma alanları, deniz fenerleri, bakım istasyonları ve işletme binaları, gemi trafik sistemi ve seyir yardımcıları oluşturulması hedefleniyor.

İnşaat maliyeti 75 milyar lira olarak öngörülen Kanal İstanbul'un, kamu-özel iş birliği kapsamında yapılması planlanıyor. Cumhurbaşkanı Erdoğan projeyi açıkladığı toplantıda, projenin tamamıyla milli kaynaklardan karşılanacağını da belirtmişti.

ÜZERİNE 6 KÖPRÜ YAPILACAK

İhale sürecinin ardından kanal inşaatı öncesi hazırlık çalışmalarının 1,5 yıl, kanal inşaatının 5,5 yıl sürmesi, projenin tamamlanma süresinin 7 yıl olması öngörülüyor.

İstanbul'u içinden 2 deniz geçen bir şehre dönüştürecek Kanal İstanbul'un üzerine 6 köprü yapılacak. Kanal İstanbul'un her iki tarafında 250 biner konutluk devasa şehirler kurulması planlanıyor.

İLK KÖPRÜNÜN TEMELİ ATILDI

İlk köprünün temelinin atılmasıyla Kanal İstanbul, fiilen hayata geçirilmeye başlandı. Köprü, Kuzey Marmara Otoyolu (3. Boğaz Köprüsü dahil) Projesi Başakşehir-Bahçeşehir-Nakkaş Kesim-08 (bağlantı yolları dahil) işi kapsamında, Sazlıdere geçişini sağlayacak şekilde inşa edilecek.

Ana açıklığı 440 metre uzunluğundaki köprünün, sağ ve solda yer alan 210 metrelik yan açıklıklarıyla uzunluğu 860 metreye ulaşırken, yaklaşım viyadükleriyle toplam uzunluğu 1618 metre olacak.

Eğik askı halat miktarı 136 ve ankraj miktarı 272 olarak hesaplanan köprü, trafiğe 2x4 şeritli hizmet edecek.

Köprünün platform genişliği ise 46 metre olacak. Gergin eğik askılı köprünün kuleleri, 196 metre yüksekliğe çıkacak.

Kuzey Marmara Otoyolu Kesim-8 kapsamında kanalla kesişen gergin eğik askılı köprünün kulelerinin, daimond şeklinde tasarlanması sayesinde kule temelleri bir noktada toplanarak kanalla en az etkileşimi sağlanacak. Kuleler, plan boyutları ve cidar kalınlıkları değişken kutu kesitli iki adet betonarme ayakla teşkil edilecek. Bu ayaklar, tabliye seviyesinde ve tepede enine kirişler vasıtasıyla birbirlerine bağlanacak.

SİYASET
Erdoğan: Bizim terör örgütlerine kaptıracak tek bir evladımız yok!
Cumhurbaşkanı Erdoğan, New York'taki Yeni Türkevi Binasında TURKEN Vakfı heyetini kabulünde konuş...
GÜNCEL
Bursa Valiliği'nden meteorolojik uyarı!
Bursa Valiliği tarafından yapılan açıklamada meteorolojik uyarıda bulunuldu.
GÜNCEL
Cumhurbaşkanı Erdoğan New York'ta Türkevi Binası açılışını yaptı
Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan, New York'taki Yeni Türkevi Binası'nın açılış töreninde önemli...
GÜNCEL
Koronavirüste son durum nedir? İşte güncel tablo
Sağlık Bakanlığı'nın internet sitesinde yer alan "Türkiye Günlük Koronavirüs Tablosu" güncellendi.
ASAYİŞ
Kadınların saç saça kavgası: 'Kocamı elimden aldın'
Bolu'da, Hatice D. (45) eşiyle ilişkisi olduğunu öne sürdüğü Iraklı İbdisa K. (19) ile telefonla ...
SİYASET
Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın saat saat New York programı
Birleşmiş Milletler 76. Genel Kurulu genel görüşmelerine katılmak üzere ABD'de bulunan Cumhurbaşk...
Bursa Kükürtlü Caddesi'nde düzenleme!
Başkentte uyuşturucu operasyonu: 290 gözaltı
CHP, Fethiye Belediye Başkanı Alim Karaca'yı disipline sevk etti
Türkiye'den Yunanistan'ın NAVTEX'ine itiraz NAVTEX'i

En Çok Okunan Haberler

Tarhana sermek isterken korkunç ölüm! Saniye...

Manisa'nın Kula ilçesinde besihanenin teras katında ...

Bursa'da kocasını beklerken dehşeti yaşadı...

Bursa'da gece saatlerinde yaşanan olayda evde tek ba...

Ekmek pişirdiği tandıra düştü! 'O köye adım ...

Erzincan'da, ekmek pişirirken tandıra düşen ve Erzur...

Bursa'da şeker komasına giren sürücü kaza ya...

Bursa'da şeker komasına giren sürücü önce kamyona ça...

Sağlık Bakanlığı'ndan yeni karantina kararı!

Sağlık Bakanlığı 'Covid-19 Temaslı Takibi Salgın Yön...

Kadınların saç saça kavgası: 'Kocamı elimden...

Bolu'da, Hatice D. (45) eşiyle ilişkisi olduğunu öne...

Bursa'da tinerci evi yaktı, mahalleyi birbir...

Bursa'nın Yıldırım ilçesinde madde bağımlısı şahsın ...

Bursa'da apartta silahlı kavga: 1 ölü, 3 yaralı

Bursa'da, apartta iki grup arasında çıkan silahlı ka...

Yine kadın cinayeti! 'Yavrum, sana nasıl kıy...

Zonguldak'ta Emrah Yankın'dan boşanmak isteyen eşi G...

İTÜ birincisi Umutcan Ay'ın mezuniyet konuşm...

İTÜ'nün 248. yıl birincisi Umutcan Ay'ın mezuniyet k...

Pendik'te feci kaza! Otomobil takla attı: 2 ...

Pendik'te sürücüsünün direksiyon hakimiyetini kaybet...

Ünlü sanatçı Bursa'da yürekleri ağza getirdi...

Bursa'da sahneye 40 metre yüksekten vinçle inen Mehm...

İstanbul Havalimanı'nda korkunç ölüm! Midesi...

İspanya'dan Türkiye'ye gelen uyuşturucu kuryesinin m...

Bursa'da feci kaza! Yasağa rağmen 'U' dönüşü...

Bursa yolunda, 'U dönüşü yapılmaz' levhasına rağmen ...

Bursa'da taksici ile yolcu arasında çıkan ka...

Bursa'da taksi sürücüsü ile yolcu arasında yaşanan t...