Kovid-19 salgını elektrikli otomobil pazarına ivme kazandıracak!

Yeni tip koronavirüs salgını dünyanın "çevresel sağlığı" için yeni bir umut doğururken, salgının elektrikli araçlara geçişi hızlandırması bekleniyor.

EKONOMİ, 24 Nisan 2021 Cumartesi, 12:30
Kovid-19 salgını elektrikli otomobil pazarına ivme kazandıracak!

Çin'de ortaya çıkan ve hızla dünyaya yayılan Kovid-19 salgını, milyonlarca insanın hayatını kaybetmesine neden olurken, salgın gündelik hayatın ve ekonomilerin yanı sıra iklim değişikliğiyle mücadele gündemini şekillendiriyor.

Kovid-19 krizi karşısında hükümetlerin ve önde gelen otomobil üreticilerinin desteğiyle elektrikli otomobillerin, SUV'ların ve hafif araçların 2019'da yüzde 8 olan küresel pazar payı 2020'de yüzde 12'ye yükselirken, bu değişimin gelecek yıllarda ivme kazanması öngörülüyor.

Yönetim danışmanlığı firması The Boston Consulting Group'un (BCG) son çalışmasına göre, 2026'ya kadar elektrikli araçların küresel olarak satılan hafif araçların yarısından fazlasını oluşturacağı tahmin ediliyor.

Daha önce bu tahmin 2030 yılına kadar idi.

Batarya maliyetleri düşüyor

Kovid-19 krizinde dünyanın geleceğine dair artan endişelerin yanı sıra güçlü kamu teşvikleri ve bataryaların düşen maliyetleri de elektrikli otomobil satışlarını destekliyor.

Batarya, toplam maliyetin yüzde 20 ile yüzde 30'unu oluşturarak elektrikli araçların en pahalı bileşenini oluştururken, Nikel açısından zengin bir pil paketinin ortalama maliyetinin 2020'de önde gelen oyuncular için kilovat saat (kWh) başına 150 doların altına düştüğü biliniyor. Bunun 2030'da ise 75 dolara düşmesi bekleniyor.

2025 yılında küresel olarak satılan tüm hafif araçların yüzde 47'sinin tamamen elektrikli veya hibrit olması bekleniyor.

Tamamen elektrikli araçlara AB ve Çin'de diğer büyük pazarlara göre daha hızlı geçilirken, bu geçiş Brezilya ve Hindistan gibi gelişmekte olan ülkelerde nispeten yavaş gerçekleşiyor.

Fakat bu pazarlarda, hızla düşen batarya maliyetleri, daha sıkı düzenlemeler ve yeni elektrikli otomobil modellerinin piyasaya sürülmesi değişimin ana itici güçleri olması bekleniyor.

Otomobilde dönüşüm için, dünyanın dört bir yanından hükümetlerden düzenlemeler ve teşvikler geliştirmeleri istenirken, dizel gibi fosil yakıtla çalışan araçlara yönelik yasaklar için mevcut zaman çizelgelerinin öne alınacağı tahmin ediliyor.

Ayrıca yeni yaptırım mekanizmalarının devreye sokulması beklenirken, sıfır emisyonlu araçların daha hızlı benimsenmesini teşvik etmek için emisyon standartları ve tüketici teşviklerinin güçlendirilmesi gerekeceği ifade ediliyor.

Kullanışlı şarj istasyonlarının eksikliği, batarya araçların benimsenmesinin önündeki en ciddi engellerden biri olduğunu belirten uzmanlar, hükümetlerin batarya şarj altyapısını genişletmek için hizmet sağlayıcıları ve otomotiv endüstrisi ile birlikte çalışmasını öneriyor.

Elektrikli otomobiller ve emisyon hedefi

Önümüzdeki on yıl içinde içten yanmalı motorlardan elektrikli araçlara geçişin çoğu ülkede hareketlilikte hızlı değişime sebep olması beklenirken, çevresel açıdan bakıldığında elektrikli araçların çağının yeterince hızlı gelişmediği görülüyor. Yoldaki toplam küresel araç stokunun çok daha yavaş değişmesi buna neden olarak gösteriliyor.

BCG'nin modellemesine göre, Avrupa Yeşil Mutabakatı'na sahip AB de dahil olmak üzere çoğu büyük pazardaki otomotiv sektörünün, dünya çapındaki emisyonları azaltmaya yönelik Paris Anlaşması hedeflerinin çok altında kalacağı tahmin ediliyor.

Elektrikli araçlarla birlikte, emisyon azaltma hedeflerine ulaşmaya yardımcı olmanın bir başka önemli yolunun da hükümetlerin toplu taşıma ve bisiklet gibi alternatif seyahat araçlarını genişletme çabalarını iki katına çıkarması gerektiği ifade ediliyor.

Elektrikli araçların artışı batarya atığı sorununu doğurabilir

Yeni batarya teknolojilerinin elektrikli otomobillerin menzillerini 1000 kilometreye kadar ulaştırmasına yönelik küresel yarış devam ederken, bataryaların üretiminde çok fazla elektrik tüketilmesi, sera gazı salımı ve batarya israfının ekolojik açıdan büyüyen bir diğer sorun olmasından endişe duyuluyor.

Elektrikli otomobillerin, hareketliliği daha da sürdürülebilir hale getirmesi beklenirken, bu otomobillerde kullanılan batarya başta olmak üzere elektronik malzemenin daha hızlı atık haline geleceğine dair endişeler giderek artıyor.

Bataryanın her kilovat saat (kWh) depolama kapasitesi için 97 ile 180 kWh'e eşdeğer enerji tüketilirken, bataryaların verimli şekilde şarj edilmesi, çevre dostu ve uzun ömürlü olması da ön plana çıkıyor.

Elektrikli otomobil üretiminin de ortaya çıkan sera gazı salımının yaklaşık yüzde 40'ı batarya üretiminden kaynaklanırken, 100 kWh'lik bir bataryanın üretimi, 15 ile 20 ton arasında karbondioksit yayıyor.

Uzmanlar, uzun batarya ömrünün çevresel etkiyi en aza indirmenin temel unsuru olduğu belirterek, bataryalara başka alanlarda enerji deposu olarak "ikinci bir ömür" verilmesini öneriyor.

DÜNYA
Gigi Hadid: Şiddeti görmezden gelemezsiniz!
Filistin asıllı ABD'li manken Gigi Hadid, İsrail'in Filistin halkına uyguladığı saldırılara tepki...
DÜNYA
İsrail'in Lid kentinde gece sokağa çıkma yasağı ilan edildi!
İsrail'in Lid kentinde bir Yahudinin Filistinliyi şehit etmesiyle başlayan olaylar nedeniyle gece...
SAĞLIK
Bayramda tatlı tüketirken dikkat edilmesi gereken 8 kural!
Beslenme ve Diyet Uzmanı Roksi Menase, pandeminin gölgesinde bayramda tatlı tüketiminin 8 önemli ...
EKONOMİ
Birçok çalışan bilmiyor! Çift tazminat hakkı...
Çalışanlar işten ayrıldıklarında iki tazminat hakkı bulunuyor. Bunlardan birisi kendi istekleri i...
MAGAZİN
Londra'da Nusret şoku! Bifteğin fiyatı dudak uçuklattı!
'Salt Bae' (tuzlama) hareketiyle dünya çapında şöhreti yakalayan Nusret Gökçe, İngiltere'deki ilk...
TÜRKİYE
SGK'ye 50 denetmen yardımcısı alınacak!
Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK), taşra teşkilatı kadrolarında çalıştırılmak üzere, sınavla 50 denetm...
İki günü aynı anda yaşayan ülke Kiribati!
İntihar şüphesi... Doktor baba ve kızı ölü bulundu
İstanbul'un tarihi 10 apartmanı ve hikayeleri!
Dünya basını İsrail'i akladı Filistin'i suçladı!

En Çok Okunan Haberler

Gündem oldu! Bursa'da 'ceza rekoru bende' di...

Bursa'nın İznik ilçesinde salgı sürecinden bu yana 6...

Bursa Valiliği yeni alınan kararları duyurdu!

Bursa Valiliği, İçişleri Bakanlığı genelgesi doğrult...

Bursa'da milyonlarca fide elde kaldı! Satama...

Bursa'da 19 günlük tam kapanma sebebiyle fidecilerin...

Cumhurbaşkanı Erdoğan: Bayram sonrası normal...

Cumhurbaşkanı Erdoğan, "İnşallah, salgını kontrol al...

Sağlık Bakanlığı: 'Çin'den yeni parti aşı ge...

Sağlık Bakanlığı, Sinovac firmasının ürettiği Corona...

Hem suçlu hem güçlü! Parasını isteyen işçisi...

Bursa'nın İnegöl ilçesinde meydana gelen olayda maaş...

Yakaladığı balığın ağzını açtı, hayatının şo...

27 yaşındaki deniz biyolojisi öğrencisi, altı kilolu...

Bursa'da panik anları! Sahur vaktinde korkut...

Bursa'da sahur vakti iki katlı bir evde çıkan yangın...

Bursa'da 350 bin liralık ağ! Balık için deği...

Bursa'da çiftçiler bu yıl yaşanabilecek dolu yağışın...

Bursa'da Yargıtay son noktayı koydu! Güllaç ...

Zincir bir marketin unlu mamüller bölümünde çalışan ...

Sinovac, Türkiye'ye üretim lisansı verdi!

Son dakika haberine göre, Sinovac CEO'su Yin Weidong...

İnsanlık suçuna tepki! Bursa'da vatandaşlar ...

İsrail'in Mescid-i Aksa'ya gerçekleştirdiği saldırıl...

Meclis'e geliyor! Yeni teşvik, kredi faizind...

Önümüzdeki günlerde Meclis gündemine gelmesi beklene...

İsrail sabahın ilk ışıklarında bomba yağdırd...

Filistinliler'e saldırı emrini veren ve onlarca insa...

Görüntüler Bursa'dan! Kendi malıymış gibi al...

Bursa'da market önündeki bisikletin çalınma anı iş y...