Hava Durumu

Ülke sıralamasında Bursa'dan ilk 100'e girdi! 'İşin sırrı sistemde'

Hasanağa OSB'de üretim yapan ve 2016-18 yıllarında yakaladığı yüzde 281,5'lik büyüme ile ülke sıralamasında Bursa'dan ilk 100'e giren ikinci firma olan Rasis Raf Sistemleri, bir diğer adıyla Madosan'ın Genel Müdürü Nedim Yılmaz ile görüştük. Yılmaz, söz konusu büyümenin sırrının sistemde yattığını vurguladı.

Haber Giriş Tarihi: 17.02.2021 06:00
Haber Güncellenme Tarihi: 17.02.2021 06:00
Kaynak: Haber Merkezi
https://www.yenidonem.com.tr/
Ülke sıralamasında Bursa'dan ilk 100'e girdi! 'İşin sırrı sistemde'

N. Nuri Yavuz

Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) tarafından duyurulan Türkiye'nin en hızlı büyüyen 100 şirketi araştırması, ülke kamuoyu gibi özellikle Bursa'da da yeterince yankı bulmadı. Şirket başvuruları ile belirlenen, ilk yüz içinde Bursa'dan yalnızca 2 firmanın yer alabilmesinden midir? bilinmez, kent gündemi konuya fazla oralı olmadı. Yalnızca Bursa Ticaret Borsası (BursaTB) Başkanı ve TOBB Yönetim Kurulu Üyesi Özer Matlı, söz konusu listede Bursa'dan 2 şirketin bulunmasının yetersiz olduğunu söyledi. Ve konu şehir gündeminden düştü. Tabi Bursa'nın konuşulacak daha önemli konuları, dedikoduları, uyduruk kulisleri ve rant gündemi olduğu için mezkur sıralamayı kimse umursamadı. Oysa övgüler dizilen Bursa sanayisinin büyüme becerisi ya da diğer anlamıyla beceriksizliğinin resmedildiği bir sıralama oldu. 2016-2018 yıllarındaki ciro artışının baz alınarak oluşturulan en hızlı büyüyen 100 şirket listesi, aslında hem kentlerin hem de sektörlerin gelişim yönü açısından bir pusula niteliğindeydi.

TOBB tarafından kamuoyuna açık kaynak şekliyle paylaşılan listede Ankara merkezli Gintek İnşaat, yüzde 4357,5'luk büyümesiyle ilk sırada yer aldı. Rakamı yanlış okumadınız, 4 bin 357,5... Bu büyümeyi yakaladığı yıllar ise 2016 ve 2018... Sektörü; inşaat... Bu bile başlı başına irdelenmesi gereken bir konu olarak ortada duruyor. Fakat biz, Bursa merkezli yayıncılık yaptığımız için kentimizden veriler, şirketler ve kişilerle konuyu ele almanın daha makul olduğunu düşünüyoruz. Bu bağlamda mevzu bahis listede şehrimizden yüzde 380,7'lik büyümesiyle Focus Kontrol şirketi 35'inci, yüzde 281,5'luk büyümesiyle Rasis Raf Sistemleri de 57'nci oldu. Bu konunun araştırmaya değer olduğu düşüncesiyle yaptığım taramalar neticesinde Madosan Genel Müdürü Nedim Yılmaz'a ulaştım. Listede yer alan ikinci Bursalı firma Rasis'in Madosan'ın dış ticaret ayağının yürütüldüğü bir şirket olduğunu öğrendim ve şirketin yakaladığı büyümenin sırlarını Genel Müdür Nedim Yılmaz'a sordum...

Röportaja geçmeden evvel adı geçen listeyle ilgili şu bilgileri de aktarmak istiyorum. Ankara, 24 şirketle listede en fazla firması bulunan il olarak ilk sırada yer alıyor. İstanbul'dan 23, İzmir'den 7, Kocaeli'nden 6, Antalya'dan 5, Adana-Antep-Hatay-Kayseri'den 3 şirket listeye bulunuyor. Sektörel açıdan bakıldığında 14 şirket toptan ticaret, 9'u bilgisayar programlama, 8'i makine imalatı, 8'i metal ürünler, 7'si gıda ürünleri, kalanı ise diğer kollarda dağılıyor...

Madosan'ın dış ticaret şirketi olan Rasis'in yakaladığı büyümenin sırrı nedir?

Biz, önce sistem oluşturmaktan başladık. Şirkette 2016 yılı kasım ayıyla birlikte güçler ayrılığı ilkesine geçtik. Kurum içindeki yönetim kadrosunun direksiyona geçmesini sağladık. Bütün müdürlere talimatsız çalışma yetkisi verdik. Daha önce alınmış ama sisteme entegre edilmemiş 'kurumsal kaynak planlama' programını devreye aldık. Sisteme yönelik bütün geliştirmeleri 2017 yılı içinde tamamladık. Beraberinde bir ajansla birlikte kurumsal kimlik ve marka bilinirliği çalışmaları yaptık. Bu adımlarla büyümeyi yakaladık. Sistem açısından bir avantajımız da kurum kültürümüzün yerleşik olması, hiçbir kademede çekişmenin yaşanmamasıydı. Ki zamanla herkesin ortak hedef peşinde koştuğu bir kuruma dönüştük. İnsan merkezli profesyonel bir aile olmak için çalıştık. Detaylı maliyet sistemi kurduk. Biz, maliyetlerimizi biliyoruz. Bu konuda iddialıyız. Birçok bağımsız denetim sürecinden geçtik. Ve onlar, 'hiçbir KOBİ'de biz bunu görmedik' diye ifade ettiler. Ayrıca profesyonel bir fiyat listesi oluşturduk. Maliyetimizi bildiğimiz için de hangi fiyat seviyesinde durabileceğimizi biliyoruz. Dolayısıyla rekabet gücümüzü biliyoruz. 'Sistem yönetimi prensipleri' adıyla geliştirdiğimiz bir yöntemi kullanıyoruz ve tüm süreçlerin birbirini nasıl etkilediğini ve sonuçlarının neler olabileceğini görüyoruz.

İşin sırrı olarak oluşturduğunuz yönetim ve maliyet sistemi olarak görünüyor. Peki, bu çağda firmaların hâlâ bir yönetim ve maliyet sistemi olmadığı söylenebilir mi?

Türkiye'de gelişimin ve ilerlemenin beklediğimiz seviyede olmamasının en temel sebebi, girişimlerin yüzde 99,8'i KOBİ ölçeğinde ve ne yazık ki yüzde 95'inden fazlasının aile veya patron şirketi olmasıdır. Ve büyük çoğunluğu 'en iyisini ben bilirim' anlayışıyla hareket ediyor. Dolayısıyla çok geçmişte kalmış, demode ve güncel teknolojik ritme ayak uydurmayan bir yönetim anlayışı görülüyor şirketlerde. Yetki devri yapılmıyor ve yönetim kadrosu patronaj talimatıyla iş yapar durumda bulunuyor. Bu nedenle KOBİ'lerin gelişmesi ve büyümesi mümkün olmuyor. Biz de ise yetki devri ve kurumsal bir yönetim anlayışı işliyor. Ülkemizdeki KOBi'lerin büyük çoğunluğunun sistemi yok. İrili ufaklı birçok şirket maliyetini yani bir ürünü gerçekten kaça ürettiklerini bilmiyor. Ve fiyat belirleme, kurumsal süreçte değil patronca gerçekleştiriliyor. Bu da fiyatlamada ve dolayısıyla rekabette yanlışlara neden oluyor. KOBİ'lerde genel bir yanılgı var. Yüksek fiyat kar, düşük fiyat zarar diye düşünüyorlar. Oysa bir işletmenin sabit giderleri var. KOBİ'nin önceliği sabit giderlerini satabilmesidir. Ne yazık ki bu kültür KOBİ'lerde yok. Aynı zamanda finansal eğitimler, maliyet yönetimi, bütçe yönetimi gibi konular ülkemizdeki birçok firmada çok sıkıntılı durumdadır.

Madosan olarak üretiminizde ihracatın ve iç pazarın payı nedir?

74 ülkeye ihracat yapıyoruz. Satışlarımızın yüzde 65'i ihracat, 35'i yurt içinde gerçekliyor. Yurt dışı satışlarımızın yüzde 75'i market, 25'i ise depodur. Yurt içindeyse tam tersi yüzde 75 depo, yüzde 25'i markettir. Yurt içinde market satışımızın düşük olması, bizim ürün kalitemizin yüksekliği ve yerel market zincirlerinin kalite beklentilerinden kaynaklanıyor. Bu arada şunu da vurgulamam gerekiyor bizim sektörümüz, tüketim değil yatırım malı sektörüdür. Bu da projelerimizin kısa süreli olmasına neden oluyor.

Tabi tarihler örtüşmüyor ama şirketin yakaladığı bu büyümede Umdasch ile başlayan ortaklık sürecinin bir etkisi var mı?

Aslında bu olanlarla ortaklığın bir bağlantısı yok. Aksine bunlar olduğu için ortaklık oldu. Umdasch, birkaç yıldır başka ülkede yatırım arayışı içindeymiş, Türkiye'de karar kılınmış ve firma arayışına başlamışlar. Türkiye'de 8 firmayla temasa geçtiler. En önde gelen firmalar var bunların içinde. İlk mailleri 14 Şubat 2019'da geldi. Sağlıklı bir süreç işledi. Yine 14 Şubat 2020'de el sıkışıldı. 1 Ekim'den itibaren Umdasch Madosan Raf Sistemleri A.Ş. oldu. Rasis ise Umdasch Madosan Dış Ticaret A.Ş. olarak yola devam ediyor.

Umdasch'ın Madosan'ı seçmesinde hangi faktörler etkili oldu?

Sisteme, insana ve kurumun kimyasına dikkat ettiler. Kurum kültürü ve aidiyetine önem veriyorlar.  Umdasch, 152 yıllık bir grup. 9 bin kişiyi istihdam ediyor. Bir aile şirketi ve şu an 4'üncü nesil tarafından yönetiliyor. Bu arada, Türkiye'de aile şirketlerinin yüzde 85'i 3'üncü nesile geçemiyor, 4'üncü nesile geçen oran ise yüzde 1 sadece... 2019 cirosu 1,5 milyar avro. 80'in üzerinde ülkede 180'den fazla şubesi var. Grup, tüm şirketlerde yüzde 100 hisse sahibi bir tek Madosan'da yüzde 55, 45.  Grupta 3 ana kol var. Birincisi Doka; inşaat kalıbı ve iskele sistemleri üretiyor. Sektöründe dünyanın bir numarası durumda. İkincisi Umdasch Group Ventures, yatırım alanında. Bir de Umdasch The Store Makers var o da dört başlıkta faaliyet gösteriyor lifestyle retail, food retail, premium retail ve digital retail.

Yeni bir yatırım planlanıyor mu?

Avrupa'da rekabet açısından buraya çok güveniyorlar. Umdasch'ın yaptığı işlerin yüzde 80-90'ı ahşap ağırlıklı, kalanı metal. Bizim ise yüzde 90'ımız metal, kalanı ahşap. Özellikle Almanya, İsviçre ve Avusturya'da çok güçlüler. Uzun vadeli sözleşme yapıyorlar. Biz de 74 ülke de varız ama bu ülkelerde yokuz. Umdasch, 2025 yılı için 2021 yılının 3 katı bir Madosan hedefliyor. Yeni ve özel tasarım bir raf makinesi takviyesiyle kapasiteyi artırmayı planlıyoruz. Ayrıca irili ufaklı yatırımlarımız daha olacak, ağırlıklı insana ve teknolojiye yönelik. Bunlarla birlikte bazı makineleri de Avusturya'dan buraya transfer edeceğiz. Yani, değişimin daha da hızlanacağı, heyecan verici bir döneme giriyoruz.

Son olarak giriş bölümünde vurguladığınız "İnsan merkezli profesyonel bir aile" aile sözünüz ve Umdasch için ayırıcı unsur olduğunu savunduğunuz insan faktörü bağlamında şirketinizde çalışan aidiyeti ve memnuniyeti için neler yaptınız?

Özellikle bu salgın döneminde çalışanlarımızın bir lira gelir kaybına müsaade etmedik. Kısa çalışmaya başvurduk. Çalışmadığı dönemde ödenek, 500 lira veriyorsa kalan maaşını biz yine ödedik. Çalışanı merkeze alıyoruz. Çeşitli etkinliklerle kurum kültürü ve aidiyet duygusunu geliştirmeye çalışıyoruz ki bu çabamız karşılık da buluyor. 2016 yılında 129 kişiydik. 2018' de 3 kat büyüdüğümüzde 125 kişiydik. İstihdam aynı seviyedeyken böyle bir büyüme yakaladık. Bu kurum kültürüyle ve aidiyet duygusuyla gerçekleşti. Mesela bu yılı eğitim ve gelişim yılı ilan ettik. Bir eğitim akademisi oluşturmayı planlıyoruz. Bütün kurum için yabancı dil eğitimine başlıyoruz. Yıl içinde çalışanlarımıza yönelik birçok etkinlik düzenledik, düzenliyoruz. Beraberinde sosyal sorumluluk projelerimizi de sürdürüyoruz.

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.