Hava Durumu

Stres ile nasıl baş edilir? İşte cevabı

Uzman Klinik Psikolog Merve Kırna, stresin nedenleri ve çözümleri hakkında çok önemli bilgiler verdi.

Haber Giriş Tarihi: 23.05.2024 18:21
Haber Güncellenme Tarihi: 23.05.2024 18:21
Kaynak: (Serap Genç)
Stres ile nasıl baş edilir? İşte cevabı

Stres, modern çağın bir hastalığı olarak görülmektedir. Stresin birçok anlamı olmasına rağmen en genel tanımı; kişiye zor gelen durumların ve baskı hissi uyandıran, acı ve üzüntü veren olaylar karşısında kişinin verdiği tepki olarak tanımlanmaktadır.


STRESE YOL AÇAN DURUMLAR NELERDİR?

Tetikleyici bir olayın (stresör) olması, kişinin o olaya verdiği anlamı yorumlamasında da bir takım değişikliklere yol açar. Tetikleyici olaylar kişiden kişiye değişim gösterse de; rutin hayatta yaşanan değişimler, sağlık sorunları, çatışmalar, önemli yaşam olayları, boşanma, evlilik, ayrılık, ekonomik sıkıntılar, belirsizliğe tahammülsüzlük, kişilik özellikleri gibi durumlar strese yol açabilmektedir.  


STRES NE ZAMAN OLUMLU BİR DENEYİM OLMAKTAN ÇIKAR?

Uzman Klinik Psikolog Merve Kırna,'' Stres, duruma uygun ve gerçekçi olmayan tepkiler verilmeye başlandığında, uzun süren, tekrarlayıcı ve kronikleşen bir durum olduğunda, yaşanan stresle başa çıkamayacağı ve kontrol edemeyeceği düşünüldüğünde ve sosyal uyum bozulmaya başlandığında olumlu bir deneyim olmaktan çıkar. Uzun süreli strese maruz kalmak, kişilerde çeşitli sağlık sorunlarının oluşumuna da yol açabilir.''dedi.


VÜCUDUMUZ STRESE NASIL TEPKİ VERİR?

Fizyolojik Tepkiler: Sindirim sistemi durur, kan akışı kaslara ve beyne yönlendirilir. Tükürük salgısı artar, göz bebekleri büyür, terleme artar, kan deri yüzeyinden çekilir ve tüyler diken diken olur; solunum ve kalp atımı hızlanır. Ayrıca stres karşısında yorgunluk, yeme ve uyku sorunları, vücudun çeşitli yerlerinde ağrılar ve enerji kaybı gibi fizyolojik semptomlar görülebilir.

Zihinsel Tepkiler: Kontrolü kaybetme korkusu, ölüm korkusu, dikkat dağınıklığı, unutkanlık, kafa karışıklığı gibi semptomlar görülebilir. 

Psikolojik  Tepkiler: Sinirli ruh hali, öfke patlamaları, heyecan, tedirginlik, alınganlık, korkma, huzursuzluk, yapılan etkinliklerden zevk alamama, neşesizlik, kolay ağlama, sabırsızlık, güvende hissedememe, değersizlik duyguları, kötü ve olumsuz düşüncelere odaklanma görülebilmektedir. 

Davranışsal Tepkiler: Durumdan kaçınma, gerginlik, dona kalma, hareketsizlik ya da aşırı hareketlilik, kişiler arası ilişkilerde sorunlar, sigara ya da alkol tüketiminde artış vb. durumlar görülebilmektedir. 

STRES İLE NASIL BAŞ EDİLİR?
Aynı stres içeren durum ile karşılaşan her insan, yaşadığı olaya karşı farklı tepkiler verebilir. Bu yüzden aynı stresör herkeste aynı etkiyi yaratmayacaktır. 

Fizyolojik olarak; kas gevşetme teknikleri, meditasyonlar, zihinsel gevşeme egzersizleri, nefes egzersizleri, sağlıklı beslenme, spor yapmakDavranışsal olarak; rahatlatıcı ortamda bulunmak, sosyal destek almakPsikolojik olarak ise; kişinin stres ile baş edebilmesi için kendisinde stres yaratan olayları bir tehdit gibi görüp yok saymak, bastırmak yerine farkında olması ve kabul etmesi gerekmektedir. Yaşanılan olaydan çok, o olaya verilen anlam; duyguları, düşünceleri ve davranışları etkilemektedir. Olaylar karşısında verilen tepkiler stresli bir duygu duruma yol açabildiği gibi, tepkileri değiştirmek stresi de azaltabilmektedir. Stres durumu ile başa çıkmakta zorlanıyorsanız, ruh sağlığı profesyonellerinden psikolojik destek alarak bu duygu durum ile baş etmenize katkı sağlayabilirsiniz.

Kaynak: (Serap Genç)

Yorum Ekle
Gönderilen yorumların küfür, hakaret ve suç unsuru içermemesi gerektiğini okurlarımıza önemle hatırlatırız!
Yorumlar
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.