Hava Durumu

Kasım’da tüketim başkadır!

Yazının Giriş Tarihi: 15.11.2023 06:00
Yazının Güncellenme Tarihi: 15.11.2023 10:59

Eskiden Kasım ayı gelince Tual’ın meşhur ‘yine aylardan Kasım, sanki sende kaldı bir yarım’ şarkısı gelirdi akıllara.

Şimdiler de bambaşka bir seyir aldı. Artık Kasım ayı geldi mi bir alışveriş furyası çılgınlığı geliyor.

Tam bir çılgınlık…Ürünler kapış kapış!

Bir de 11.11 olayı çıkartmışlar. Öyle böyle değil! Alışveriş çılgınlığı had safhada…

Peki neden böyle oldu?

Nereden çıktı bu 11.11 alışveriş çılgınlığı?

Yüz binlerce markanın çeşitli platformlarda "kaçırılmayacak fırsat" adı altında indirimli fiyatlarla sunduğu ürünler, alışveriş tutkunları için vazgeçilmez bir şey haline geliyor.

Alışveriş çılgınlığı mı, algı çılgınlığı mı? Onu kestirmek zor.

Kimisi gerçekten indirim ayı olarak nitelendiriyor, kimisi de tamamen algıya yönelik gereksiz bir fırtına olarak nitelendiriyor.

İşte adına çılgınlık ya da indirim dediğimiz furyanın ilk ateşini bundan 7 yıl önce Çinli online alışveriş sitesi Alibaba’nın kurucusunun Amerikalıların 25 Kasım’da Black Friday, Kara Cuma alışveriş günü çılgınlığının benzerini yapmak istemesiyle başladı.

Şöyle ki…

Alibaba’nın kurucusu Jack Ma, Çin kültüründe “Yalnızlar Günü – Bekarlar Günü” olarak bilinen 11 Kasım gününü kendi alışveriş günü olarak kullanmayı seçmiş ve günümüze kadar gelen bir alışveriş geleneğin farklı bir seçeneği haline  gelmiştir.

Kaynaklardan elde ettiğimiz bilgiye göre;

Kökeni 1993 yılına dayanan, Çin’de ‘Bekarlar Günü‘ olarak anılan 11 Kasım, aslında bekar insanların ‘bekarlığı’ kutlamaları için seçtikleri resmi olmayan bir tatil günüydü. Tarihteki ‘1’ rakamı ise yalnızlığı temsil ediyormuş.

Yine biraz daha irdelediğimizde…

“11.11” Bekarlar Günü’nün, 1993 yılında, Çin‘in en eski üniversitelerinden Nankin Üniversitesi‘nde (Nanjing University), dört öğrenci tarafından başladığı söylüyor kaynaklar.

Hikayeye göre, dört bekar erkek öğrencinin, bekarlığı kutlamak amaçlı seçtiği bu tarih, daha sonra tüm Çin kültürüne yayılıyor ve ‘Bekarlar Günü‘ olarak kutlanmaya başlanıyor.

Çin’de yayılan kültür haliyle tüm dünyaya da yayılmaya başlıyor. Adı üstünde Çin işi…

İşte bu  bağlamda…

Her yıl 11 Kasım'da uygulanan indirimler, adeta bir festivale dönüşmüş durumda. Özellikle online ticaret platformları, bu çılgınlığın dozunu iyice arttırıyor.

 “11.11” indirimlerinde elektronikten, kozmetiğe, giyimden, aksesuara kadar birçok kategori ve üründe büyük indirimler gerçekleşiyor gibi görünüyor.

Kapitalist düzenin bu şekilde toplumlara empoze ettirildiği  günler ve aylar sayısı olabildiğince çoktur.

Değişik isimler ve değişik zamanlarda tamamen tüketim odaklı bu kampanyalar ne ilktir ne de sondur.

Ayrıca, Ticaret Bakanlığı’nın da kasım ayı gelince bu tür kampanyalar için toplumumuzu sık sık uyardığını görüyoruz.

Yine de o bilindik tablo hiç değişmiyor.

Ülkemizde herkesin alım gücünden şikayet ettiği, fakat bu tür kampanyaları da kaçırmadığı tartışmamız gereken başka bir gerçeğimizdir.

Üretimden çok tüketimin esas alındığı toplumlarda ekonomik kalkınma mümkün olamaz.

Tüketim çılgınlığına hayır! Diyerek yazımı bitirmek istiyorum ama nerdeee….

Sağlıkla kalın!

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.