Kent Konseyi'nden şehrin üstün zekalı çocukları için okul çağrısı

H. Gül KOLAYLI 10 Haziran 2021 Perşembe, 06:00

Üstün yetenekli çocuklar yıllardır ülkenin hep gündemindedir. Düşük IQ gibi yüksek IQ'lu çocuklar da özel eğitime gereksinim duyar. Üstün zekâlı çocukların en büyük sorunlarından biri de okul yaşamının ilk yıllarında yaşadıkları ciddi uyumsuzluktur...

Kendi ailemden bilirim. Akraba çocuklarından biri çok uyumsuzdu, okulda da sorun yaşıyordu. Neredeyse okuldan atılacaktı, annesine öğretmenleri, 'Çocuğunun zekâsı düşük. Test yaptır, boşuna bu okula yollama!" dediler. Testte bizim akraba Bursa'da o yıllardaki en zeki 4 çocuktan biri çıktı. Sorun geri değil üstün zekâlı olmasındaydı!  Eğitim sistemi içerisinde ziyan zebil olan çok sayıda üstün zekâlı hatta dahi çocuk ve gençler var...

Dün Bursa Kent Konseyi'nin gündemi üstün zekâlı ve özel yetenekli çocuklardı... Merinos AKKM'de düzenlenen toplantıya Kent Konseyi Başkanı Şevket Orhan ile yürütme kurulu üyeleri katıldı...

Bursa Kent Konseyi yaklaşık bir yıldır bu konu üzerinde çalışma yapıyordu. Şevket Orhan'ın verdiği bilgilere göre, üniversiteden bilim insanlarıyla, BTSO yönetimi ve kentin yerel ve idari yöneticileriyle, siyasilerle, milletvekilleriyle bu konuda çeşitli görüş alışverişinde bulunmuşlar...  Sağlam içerikli bir araştırma raporu da hazırlamışlar.

GÜNEY KORE KALKINMA MUCİZESİ

Kent Konseyi Meclisi'nin önerisi üstün yetenekli çocuklar için tam zamanlı okul...

Başkan Şevket Orhan özel yetenekli çocukların ülke kalkınmasına katkısına değinerek Güney Kore örneğini verdi:

"Güney Kore, 2. Dünya Savaşı sonrası açlık sınırında bir ülke iken bugün dünyanın en gelişmiş ekonomileri arasında yer almaktadır. Kişi başına düşen gayrisafi milli hasılası 1980'lerde 2 bin 300 dolar iken, 2018'de 31 bin dolar olan Güney Kore'nin bu kadar hızlı ve olağanüstü yükselişinin perde arkasında köklü ve istikrarlı eğitim politikaları yer almaktadır. Güney Kore, 2003 yılında yürürlüğe giren Özel Yetenekliler Eğitimi Kanunu'nu çıkarmış ve kanunla özel yeteneklilere tam zamanlı okullar kurarak eğitim biçimini tasarlamıştır...

Günümüzde Amerika, Çin, Rusya, İsrail gibi bazı ülkeler özel yetenekli bireylerin eğitimini ulusal bir öncelik haline getirmişlerdir. Örneğin İsrail 1970'li yıllardan itibaren özel yetenekli bireylerin eğitim haklarını koruma altına almıştır..."

BURSA'DA 11 BİN 870 ÜSTÜN YETENEKLİ ÖĞRENCİ VAR!

Başkan Orhan şunları söyledi:

"Milli Eğitim Bakanlığı verilerine baktığımızda 590 bin 380 öğrencimiz var. Bunun yüzde 2'sini üstün yetenekli olarak kabul edersek 11 bin 870 öğrencimiz bu kapsamdadır...  Bunların taraması ve testleri yapılmadığı için nerede, ne şekilde eğitim aldıklarını bilemiyoruz. Şu anda tespiti yapılan bin 320 çocuğumuz var. Bu çocuklar okuldan kalan zamanlarında BİLSEM'de destek eğitimi alıyorlar. Bu durum çocuklarımız için yeterli değil!.."

Başkan Şevket Orhan özel yetenekli çocuklar için açılan BİLSEM'lerin bu alandaki açığı kapatmaya yeterli olmadığına da dikkat çekerek şunları söyledi:

"Ülkemizin geleceğini inşa edecek tam zamanlı özel müfredat uygulanan okulların açılması elzemdir. Yapılması gereken bu çocuklarımızı görmezden gelmek değil, onlara fırsat oluşturmaktır!"

TAM ZAMANLI İLKÖĞRETİM VE LİSE OKULU

Şevket Orhan sözlerini şöyle noktaladı:

"Özel yetenekliler eğitiminde öğrencilerimizin ihtiyaçlarının karşılandığı mekânlarda eğitim verilmesi önemlidir. Bir üniversite içerisinde yer alan ya da hemen yanı başında bir üniversite yerleşkesinin bulunduğu mekânın seçilmesi önemlidir. Özel yetenekli çocuklar hızlı düşünen ve gelişmiş bir düşünce yapısına sahip olduklarından zaman zaman yaşıtları tarafından reddedilme davranışı ile karşılaşmaktadır. Bu da onları daha çok yetişkinlerle iletişimi tercih etmeye yönlendirmektedir.

Bu sebeple özel yetenekli öğrencilerin üniversite kampüsü gibi yetenekli gençlerin yer aldığı eğitim ortamlarında bulunması onlar açısından faydalı bir uygulama olarak değerlendirilmelidir. Ayrıca Bursa üniversitelerinde okuyan BİLSEM öğrencilerinden uygun zamanlı mentorluk, uzmanlık ve danışmanlık hizmeti alınarak öğrencilere rol modellik yapmaları sağlanabilir. Toplumsal kalkınmada önem verilmesi gereken özel yetenekli öğrencilerimizin eğitim öğretim ihtiyaçlarını karşılayacak ve ülkemize kalkınma alanında çok önemli destek verecek bu bireylerin birçok alanda Türkiye'de ilk olan Bursa'mızda yine bir ilk olarak 'Tam Zamanlı İlköğretim ve Lise Okulu'nda yetişmeleri sağlanarak Türkiye'mize örnek olacaktır..."

Peki, bu işin öncülüğünü kim yapacak? MEB'de kaynak yok! BTSO ve Bursa sanayicisinin desteği, yerel ve idari yönetimler, STK'lar ve akademisyenlerin katkısıyla olabilecek bir vakıf eğitim kurumu olarak tanımlandı...

Kısa vadede oya tahvil olacak bir proje değil. Ama çok doğru, çok yerinde, ülkenin geleceği açısından çok ama çok önemli bir öneri. Umarım Bursa kent dinamikleri bu yerinde öneriyi hayata geçirme konusunda bir çaba gösterir!..