Hava Durumu

MMO'dan tır kazası raporu ve çözüm önerileri

Yazının Giriş Tarihi: 24.03.2021 06:00
Yazının Güncellenme Tarihi: 24.03.2021 06:00

12 Mart günü, Ankara Yolu Kestel mevkisinde meydana gelen ve 4 kişinin yaşamını yitirdiği kaza hâlâ akıllarımızda... O dört can, birilerinin evladı, babası, kardeşi, eşi ya da yakın dostu ve arkadaşıydı... Kazada 34 kişi yaralanmış ve 25 araç da hasar görmüştü. Artık her yerde güvenlik kameraları var; dolayısıyla da kazanın dehşetini yansıtan görüntüleri hepimiz izledik.

Trafik kazaları başlı başına bir felaket... Genelde yıla yayılı bir şekilde gerçekleştiği için bir yılda yitip giden canları TÜİK'in yayımladığı istatistiklerden öğreniyoruz... TÜİK 5, 6 yıldır kaza anında yaşamını kaybedenlerin yanı sıra kaza nedeniyle yaralı olarak hastaneye kaldırılıp da 30 gün içerisinde yaşamını yitirenleri can kaybı verilerine dâhil ediyor.

2019'DA TRAFİK KAZASINDA 5 BİN 473 KİŞİ ÖLDÜ!

TÜİK verilerine göre; 2019 yılında "Trafik kazalarında 5 bin 473 kişi hayatını kaybederken 283 bin 234 kişi yaralandı..." 2020 henüz açıklanmadı.
Önceki yıllarda can kaybı 7 binlerin üstündeydi. Ciddi bir azalma söz konusu, ama yine de bir yıllık can kayıplarına baktığınızda işin felaket boyutu daha net görülüyor. Azalmada kesinlikle alınan önlemlerin, caydırıcı trafik cezalarının etkisi var.

Trafik kazaları, iş kazaları gibi! Önlemlere bağlı olarak azalıyor!..

Yani kaçınılmaz değil... Makina Mühendisleri Odası Bursa Şubesi de yıllardır büyük trafik kazalarından, doğal gaz zehirlenmeleri ve yangınlardan sonra komisyon ve teknik heyetler aracılığıyla araştırma yapar ve sonuçlarını kamuoyu ile paylaşır.
Dün de Ulaşım Komisyonu tarafından hazırlanan tır kazası raporu; Şube Başkanı Fikri Düşünceli tarafından kamuoyu ile paylaşıldı. Komisyon ve yönetim kurulu üyelerinin de katıldığı toplantıda Düşünceli şunları söyledi:

"Bursa, kent içi ölümlü kazalarda maalesef olumsuz bir üne sahip! Bu kentte yaşayan teknik insanlar olarak bu kazalar, bizleri ziyadesi ile üzüyor. Ölümlü kazaların büyük oranda insan hatasından kaynaklandığı bilinmekle birlikte, alınabilecek tedbirlerle ve yol/trafik denetimleri ile önlenmesi de mümkün!"

Düşünceli, oluşum senaryosunu paylaştığı kazanın görünen nedeninin aracın freninin tutmaması olduğunu, kesin sonucun ise "Bilirkişi kaza raporu" sonrasında anlaşılacağını söyledi. Sorgulanması gereken hususlara dikkat çekti:

"Aracın freninin tutmaması, aracın kötü kullanımı, bakım eksikliği ve denetim (muayene) eksikliği gibi nedenlerden kaynaklanabilir. Dolayısıyla fren tutmaması tek başına kaza nedeni olarak gösterilemez. Sürücünün durumu ile birlikte araç bakım ve muayene durumu da mutlaka sorgulanmalıdır."

KAZA ÖNLENEBİLİR MİYDİ? ÖNLENEBİLİRDİ!

Raporu paylaşan Düşünceli en can alıcı soruyu sordu; "Kaza önlenebilir miydi?"  Ve şöyle yanıtladı; "Birçok trafik kazası gibi, fren tutmamasına bağlı kazalar da önlenebilir kazalardır. Dolayısı ile bu kaza da önlenebilir ve facia yaşanmayabilirdi.

Kazanın başlangıç noktası olan D200 Karayolu'nun Gölbaşı rampasında, yolun iniş istikametinde 'Kaçış rampası' olsaydı, freni tutmayan araç rahatlıkla bu rampaya girip durabilirdi.

Büyük araçlarda tek bir fren sistemi yoktur, servis freninin yanı sıra, aracı yavaşlatma ve durdurmaya yardımcı olacak 'Retarder ve Motor Freni' gibi ikincil sistemler mevcuttur. Servis frenine yüklenmeden önce, örneğin Retarder ve/veya Motor Freni devreye sokularak araç hızı kesilebilirdi. Araç kontrol altına alınabilirdi.

Araç, Gölbaşı rampasını indikten hemen sonra direksiyon sağa çevrilerek Bursa Çevre Otoyolu'na sokulabilirdi. Servis yolunda araç kontrol altına alınabilirdi.

Araç, Gölbaşı rampasını indikten, Bursa Çevre Otoyolu kavşağını geçtikten hemen sonra ve lambalardan önce direksiyon sağa çevrilerek yol kenarında bulunan tarım arazisine sürülebilirdi. Tarım arazisinde araç rahatlıkla kontrol altına alınabilirdi."

KAZA MAHALLİNDE ALINMASI GEREKEN TEDBİRLER

Kaza mahalline yönelik önerileri ise şöyle:

"D200 Karayolu'nun Gölbaşı mevkisi dağlık bir bölgedir ve yüksek eğim söz konusudur. Yolun iniş istikametinde 'Kaçış rampası' yapılabilirliği değerlendirilmelidir.

Bayır inişinden ve Bursa Çevre Yolu kavşağını geçtikten hemen sonra yer alan trafik lambaları için bir değerlendirme yapılmalı, öncesinde ışık uyarı levhaları varlığı gözden geçirilmeli, mümkünse iptal edilmelidir.

Tır, otobüs gibi büyük araçların o bölgeyi geçişi D200 Karayolu yerine Bursa Çevre Yolu'ndan yapılabilir mi, değerlendirilmelidir. Buna ilişkin düzenleme yapılmalıdır. Gölbaşı mevkisine Elektronik Denetleme Sistemi (EDS) kurulmalıdır."

ÇÖZÜM ÖNERİLERİ

Fikri Düşünceli, çözüm önerilerini şöyle sıraladı:
"Tır, otobüs gibi büyük araçların özellikle fren güvenlik sistemlerinin bakımları 3 (üç) ayda bir ve yetkili servislerce yapılmalıdır.

Özellikle tır, otobüs gibi büyük araçların trafik denetimleri sıklaştırılmalıdır.

Sürücülerin, standart sürücü eğitimlerinin yanı sıra, seyir esnasında araçta karşılaşılabilecek tehlikeli durumlar ile ilgili 'acil durum eğitimleri' düzenli olarak 5 yılda bir mutlaka tekrarlanmalı ve güncellenmelidir..."

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.