Hava Durumu

Atıklar, moda yolcusu

Yazının Giriş Tarihi: 21.11.2022 06:00
Yazının Güncellenme Tarihi: 20.11.2022 23:35

Elinizde taşıdığınız su şişesinin geri dönüştürülmesi için bir çabanız var mı?

Mavi kapağını ayırıp, biriktiriyor musunuz?

Yoksa çöpe atıp sonrasıyla ilgilenmiyor musunuz?

Geri dönüşüm, oluşturulması gereken bir bilinç!

Bu sayede aslında çöp kavramı da ortadan kalkmaya başlıyor. Yeniden üretime kazandırılan atıklar, doğanın korunması için de katkı sağlıyor. Son dönem teknolojileri bu alanda da çalışmalar yürütüyor ve ünlü markalar bu şekilde üretilmiş ürünlerini haklı olarak gururla sergiliyor.

Haberler de mavi kapak biriktirerek engellilere alınan tekerlekli sandalyeleri görüyoruz bazen. Bu sayede ürünler kullanımdayken halkın elinde ayrıştırılmış oluyor ve sonucunda güzel bir şeye vesile olmanın mutluluğu yaşanıyor. Bazen ise kurumsal firmaların sosyal sorumluluk projesi adı altında reklam aracına dönüşebiliyor. Bu alanda teşvikler alıyorlar, önemli kurumlarla işbirlikleri yapıyorlar. Amacının dışına çıkıyor gibi olsa da bazen, gene de önemli işlere imza atılıyor. Bu işin, büyük hacimli bir ekonomisi var.

Yalnızca özel sektör değil, kamu kuruluşlarının da hassasiyeti bulunuyor ve halkın dikkatini çekmek için çalışmalar yürütüyorlar. Belediyeler kâğıt atıkların toplanması için vatandaşı teşvik ediyor ve seçili günlerde bunları topluyor. Piller için ayrı toplama kutuları bulunuyor, kapaklar için ayrı. Hatta bazı caddelerde, pazar alanlarında elinizdeki pet ya da cam şişeyi atarak sokak hayvanlarına mama sağlamış oluyorsunuz.

Peki, bunun modaya yansımasına bakış açınız nedir?

Recycle denilen, kullanılmış ürünlerin yeniden değerlendirilmesi, kullanılmak üzere hayat döngüsüne kazandırılması demek. Özellikle tekstil terminolojisinde PET şişeler, plastik kaplar, atığa dönüşmüş kumaşlar, kullanılmış ve ömrünü doldurmuş kıyafetler özel yöntemlerle yeniden şekilleniyor. Hiç bilmiyoruz ama bazen beğendiğimiz bir çantanın bu yolla üretildiğini görüyoruz. Bu alanda verilebilecek farklı farklı örnekler mevcut. Kahve atığından giysiler “hatta şömine odunu”,  kullanılmayan kotlardan el yapımı güneş gözlükleri, geri dönüştürülmüş kauçuk ve süngerden babetler ve atık sakızlardan ayakkabı tabanı vb…

Buna; Sürdürülebilir Moda Girişimi de deniyor. Circular Systems, yenilikçi teknolojisiyle, gıda atıklarından elde ettiği lifleri kumaşa dönüştürüyor. Güzel görünmek için alışveriş sırasında akıttığımız yüksek paralar dışında, bizim görmediğimiz arka planında harcanan da bir sürü bileşen var. Su, enerji, emek birçok kaynak kullanılıyor. Üstelik kimyasallar atık yönetimi gerektiriyor ve maliyetler büyüyor. Sürdürülebilirlik için; atma, dönüştür sloganı modaya da yansıyor.

Gezmeye çıktığınız zaman, mağazalara dikkatlice bakın; H&M, Tchibo gibi markaların ürünlerini göreceksiniz. Bu elbise şu kadar şişeden üretilmiştir ya da kahve posasından spor kıyafetleri üretilebilmiştir gibi. Hatta kahve posalarını biriktirerek Tchibo mağazalarına götürebiliyorsunuz; dönüştürülsün diye.

Geri dönüşümün önemine dair karşımıza çıkan maddeleri şöyle sıralayabiliriz;

Doğal kaynakların azalmasını ciddi oranda önler.

Enerji tasarrufu sağlar. Atıkları yok etmek için harcanan para ve emekten de tasarruf edilir.

Çöp miktarını azaltır; “haliyle bu daha az metan gazı demek, böylece daha temiz bir doğaya kavuşabiliriz.”

Toprağın verimini arttırır.

Birçok tek kullanımlık ürünün tekrar kullanılması enerji ve hammadde tasarrufuna katkı sağlar.

Üretilmesi gereken ürün sayısını azaltır.

Yeniden kullanım, gelişmemiş ekonomilerde insanların gelir sağlaması için bir araç olabilir.

Aslında manevi olarak da bir tatmin sağlamaktadır. Bu dünya için iyi bir şey yapmış olmanın verdiği mutluluğu yaşarız.

Bazılarımız bunu abartılı bulabilir ama bir kere alışkanlığa dönüşünce mavi kapakları çöpe atmaya kıyamıyorsunuz! Yeni çağın bu alandaki popüler akımlarını seviyorum.

Şimdi sıra sizde.

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.