Hava Durumu

Darısı kamu hastanelerinin başına…

Yazının Giriş Tarihi: 26.06.2024 00:05
Yazının Güncellenme Tarihi: 25.06.2024 17:07

Akademik dünyada uzun yıllardır bahsi geçen fakat uygulamaya yeni başlanan bazı felsefeler var:

Kalite çemberleri, çevik üretim, Just-in-Time (JIT) gibi…

Ve firmaların çağa ayak uydurabilmek adına verimlilik artışı için yöneldikleri yalın üretim anlayışı da bunlardan biri.

-Yalın üretim; yapısında hiçbir gereksiz unsur taşımayan, hata, maliyet, stok, işçilik, geliştirme süreci, üretim alanı, fire, müşteri memnuniyetsizliği gibi unsurların en aza indirildiği üretim sistemidir.-

Tabii ki kavramlar peşi sıra aynı cümle içinde kullanılınca, layığıyla uygulandığına ikna olmak güç.

Çünkü ülke olarak bunlarla yeni tanışıyoruz.

İşin uzmanı isimlerle çalışabilmek için firmalar, kurumlar rekabet ediyor. Başaranlar da önce tepeden tabana bu zihniyeti benimsetmeye çalışıyor.

Dışarıdan bakılınca sihirli değnek kullanılmış gibi duruyor ama sarf edilen çaba çok yüksek; bir kere alışkanlıklar var!

Hem üretim hem yönetim de davranış şekillerinin değiştirilmesi için en başta buna istekli olmak şart.

Özel sektörün sıkı sıkı tutunduğu bu felsefeler farkındaysanız artık kamuda da konuşuluyor. Birbirine örnek teşkil etmesi için sunumlar yapılıyor; ‘ben yaptım, sen de yap’ deniyor.

Bugüne kadar işletmelerin uygulamaları ile ilgili çok sayıda örnek gördüm. Bir kısmının reklam olduğunu düşündüm bir kısmının yalınlaşma ile neler kazanabildiğine şahit oldum.

Sağlıkta yalınlaşma uygulamasıyla ise; Bursa’da MEDICABIL Sağlık Grubu’nda karşılaştım.

KAIZEN Award Türkiye 2024 birincisi olan Özel MEDICABIL Hastanesi süreci anlatmak ve heyecanlarını paylaşmak adına bir basın toplantısı düzenledi.

Açıkçası hiçbir özel işletmenin adını vererek reklam yapmaktan yana değilim. Genellikle böyle durumlarda ‘bir işletme’ ifadesini kullanırım.

Ancak bu sefer işin içinde sağlık sistemi olduğu için isim vermek istedim; belki diğer özel ve kamu hastanelerine de örnek oluşturur, merak uyandırır diye…

Şunu sorabilirsiniz:

“Sağlıkçı değilsin, o hastanede çalışmıyorsun, anlatılanların doğruluğundan nasıl emin olabilirsin?”

Biraz önce dedim ya birinci olmuşlar!

Bir de açıklamalar tatmin ediciydi, hemen paylaşıyorum…

***

Öncelikle Kaizen; belirli bir zaman diliminde müşteri memnuniyetinin artırılması ve rekabet güçlerinin etkilenmesi amacıyla süreçlere yönelik, çalışan, süreç, zaman ve teknolojide yavaş yavaş; fakat çok sayıda hızlı bir gelişme sağlamayı ve maliyetlerde bir düşmeyi ifade eden bir kavramdır.

‘Yalın Üretim'in son prensibi olan ‘Mükemmellik’ prensibine hizmet eden bir tekniktir ve kıymetlidir.

Hastanede uygulanışına gelince, onu da bize Medicabil Sağlık Grubu’nun Yönetim Kurulu Başkanı Prof. Dr. Ömer Faruk Bilgen, Medicabil Nilüfer Hastanesi Başhekimi Prof. Dr. Aysun Yılmazlar, Yalın Sağlık Enstitüsü Başkanı Duygu Soydan ve Kaizen Institute Turkey Genel Müdürü Dr. Muhsin Güneşlik anlattı.

Prof. Dr. Ömer Faruk Bilgen, “2011 yılında kurulan hastanemizi ‘Yalın Sağlık’ felsefesine uygun bir şekilde kurduk. 2016 yılından itibaren de tanıştığımız Kaizen Institute Türkiye ile birlikte çalışmalarımızı yürüttük.

Bu çalışmalar doğrultusunda hastanemizde enfeksiyon oranımızın sıfır olması için çalıştık. Hastalarımızın mümkün olduğunca erken taburcu edilmesi ve tedavi ettiğimiz hastalarımızın aynı şikâyetle hastanemize tekrar başvurmaması için gerekli tüm çalışmaları yürütüyoruz.

Bizim şu anda enfeksiyon oranımız binde 2, yani sıfıra yakın. Bu üç hedefimize neredeyse ulaştık. Hastanemizin işleyişi ve hizmetlerimizde dijitalleşme çalışmalarına büyük önem verdik. Bilim her alanda olduğu gibi sağlık alanında da ilerliyor ve bu ilerlemeye tabi olmamız gerekiyor” ifadelerini kullandı.

Aslında bir özel hastane için; hasta ne kadar çok kuruma başvuruda bulunuyorsa ve yatış süresi uzuyorsa o kadar kârlı olmalı.

Ekonomik krizin derinleştiği bir dönemde minimum süre yatış hedeflenmiş olması büyük cesaret.

Bilgen şunları da açıklamasına ekledi: “Sanayinin uyguladığı Kaizen’in çıktısı süreçteki verimlilik. Sağlığına kavuşmuş hastalar bizim ürünümüz. Her zaman güncel olmamız gerekiyor. Bilim, teknoloji sağlık alanında da ilerliyor. Eğer dünyanın ne yaptığına bakmazsanız, hep aynı şeyi uygular ve geride kalırsınız. Bu görüşle yalın hastane felsefesi uygulamaya çalıştık…”

Medicabil Nilüfer Hastanesi Başhekimi Prof. Dr. Aysun Yılmazlar da, “Her zaman odak noktamız hasta ve hasta yakınlarıdır” vurgusunu yaptı.

Yani tam da olması gerektiği gibi!

Darısı kamu hastanelerinin başına…

***

Tekrar belirteyim yazma amacım; kurumu ve kurucularını övmek değil, sadece yalınlaşmaya katkı sundukları için duyduğum memnuniyet.

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.