Hava Durumu

Kurumsal olmak kazandırıyor

Yazının Giriş Tarihi: 27.09.2022 06:00
Yazının Güncellenme Tarihi: 27.09.2022 00:05

Pandemi nedeniyle uzunca bir süredir ekonomik olarak zor günler geçiriyoruz. Bundan nasibini sanayide almış durumda.

Küçük ölçekli işletmeler kapanmak zorunda kalırken, bazı firmalarda küçülmeye giderek çözüm üretmeye çalışıyor.

Ancak kriz zamanlarında bile büyümeye devam eden işletmeler de var. Şehrimizde bunu kanıtlayan Bursa Ticaret ve Sanayi Odası’nın yaptığı çalışma olan “Bursa 250 Büyük Firma Araştırması-2021” sonuçları açıklandı.

Buna göre şehrin en büyük üç firması; Oyak Renault, TOFAŞ ve Borçelik oldu. Listeye girmeyi başaran firmalar; öz kaynaklardan aktiflerine, vergi öncesi dönem kârlarından FAVÖK değerlerine, istihdamdan ihracata kadar birçok kriterde değerlendirildi.

Oyak Renault’un net satış rakamı 34,4 milyar TL olarak kaydedilirken, ikinci sırayı 31,9 milyar TL ile TOFAŞ, üçüncü sırayı ise 16,1 milyar TL ile Borçelik aldı. Bu firmaları sırasıyla TGS Dış Ticaret, Bosch, Limak Uludağ Elektrik, Sütaş, Asil Çelik ve Pro Yem takip etti.

Bu firmaların listede olmaları sanıyorum ki kimseyi şaşırtmamıştır. Bursa denilince diğer şehirlerde de zaten akla gelen ilk fabrika isimleri şu anda bu listede başı çekiyor.

Çıkan sonuçlara göre de BTSO Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Burkay, Bursa iş dünyasının krizlere teslim olmak yerine fırsatlara odaklanarak, kent ve ülke ekonomisine katkılarını artırarak sürdürdüğünü söyledi.

Rapora göre bazı verilere değinmek istiyorum:

*Bursa 250 Büyük Firma Araştırması’nda 2021 yılı verilerine göre cirosu 1 milyar TL’nin üzerinde olan şirket sayısı 50’ye yükseldi. 2020 yılında söz konusu firma sayısı 27 idi.

*İhracattaki güçlü büyüme, döviz kurlarındaki artış ve yüksek enflasyonun etkisiyle 250 Büyük Firmanın net satışları son 10 yılın en hızlı artış oranı olan yüzde 62,8 ile 307 milyar 846 milyon TL’ye ulaştı. Söz konusu rakamın yüzde 70’ini ise listedeki ilk 50 firma gerçekleştirdi.

*Bursa 250 Büyük Firma Araştırması’nda yer alan kuruluşların sektör dağılımında ise 61 firma ile otomotiv yan sanayi başı çekiyor.

*Listedeki firmaların 45’i tekstil sektöründe, 30’u ise gıda, tarım ve hayvancılık alanında faaliyet gösteriyor.

*Otomotiv yan sanayi firmalarının net satışlara katkısı 54,6 milyar TL, gıda, tarım ve hayvancılık sektör temsilcilerinin 31,5 milyar TL, tekstil sektör temsilcilerinin ise 31,3 milyar TL oldu.

*250 firma 12 bin yeni istihdam oluşturdu.

Ve bence en çarpıcı olanı; kâr eden firma sayısı azaldı, kâr oranları arttı! Yani para bazı firmaların elinde toplandı.

Peki, ilk üçte yer alan şirketlerin başarısı neye bağlı?

Üretim kapasiteleri, nitelikli işçi istihdamı, ihracat miktarlarını artırmaları, maliyetlerini düşürmeleri, verimlilik, teknoloji yatırımları, enerji tasarrufları…  Saymakla bitmeyecek kriter var.

Ancak burada markalaşmadan söz etmek gerekiyor. Gerçek bir marka değeri yaratmanın sırrı ise kurumsallaşmaktan geçiyor.

KOBİ’lerin en büyük sorunu ve üst kulvara geçememelerinin ardında kurumsallaşamama var.

Kurumsal değince aklımıza gelen; yönetim kademelerini, telaffuzu zor olan unvanları çalışanlarına dağıtarak piyasada kendisinden bahsettirme çabası, yüksek maaşlar, sosyal imkânlar geliyor. Çalışanlar arasındaki iletişimden, iş sağlığı ve güvenliği, çalışma ortamının ergonomisine kadar kapsayıcı bir kavram. Ancak kurumsallaşmanın temelinde çalışana saygı var.

Yeniçağda insana değer vermek kazandıracak. İnsan onuruna yakışan işlerin üretilmesi ve işletmelerin buna göre dizayn edilmesi ön plana çıkacak. Tabii ki tüm sayılanların iyi bir çalışma ortamında olması gerekiyor ancak kurumsallaşmanın ruhunun öğretilmesi şart. Bu yüzden bunları başardığını düşündüğüm üç firma haliyle en yüksek karlılığa ulaşmış durumda hem de krize rağmen!

Kurumsal olmak adına farkındalık oluşturmak için çalışan işletmeler gelecekte bu listeye girmeyi başaracaklar.

Darısı tüm fabrikaların başına!

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.