Hava Durumu

Sosyal medya, nimet niteliğinde!

Yazının Giriş Tarihi: 06.06.2024 00:05
Yazının Güncellenme Tarihi: 05.06.2024 17:45

Merak ettiğimiz her konu hakkında anında bilgi elde edebileceğimiz bir çağdayız.

Bunu sağlayan ise; internet!

Bazen, dijitalleşme öncesini de yaşayan biri olarak ‘telefonsuz, internetsiz nasıl yaşıyorduk?’ diye düşünüyorum.

Hatırlayamıyorum.

Her şey daha güzeldi, insan ilişkileri güçlüydü vb. cevaplar sunabilirsiniz.

Ama kastettiğim bu değil.

Acil durumlarda birine ulaşamamak; midemize yumruk atılmış hissi uyandırıyor, bir haberin ayrıntılarına erişebilmek için ertesi günün gazetesini beklemek tüketiyordu.

Haksız mıyım?

Pandemi ile teknolojiye direnç gösteren nesil de gardını düşürdü ve özellikle yoğun sosyal medya kullanımıyla bugünlere eriştik.

Şimdi ülkede, dünyada olup bitenleri -kaynağını doğrulamadan- Instagram, Facebook ve X hesaplarından takip ediyor, öğreniyor ve görüş bildiriyoruz.

Peki, ülkemizde hangi platform daha çok tercih ediliyor?

***

Aylar önce, Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi Görsel İletişim Tasarımı Ana Bilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Ali Murat Kırık, ülkelerin sosyal medya tercihlerini ve bu tercihlerin sebeplerini analiz etmişti.

Araştırma yaparken, bu rapora denk geldim ve sizinle de paylaşmak istedim.

Dünya genelinde en çok kullanılan platformlar incelendiğinde; Facebook'un 2,91 milyar aktif kullanıcıyla lider konumda olduğu görülüyor. Facebook'u 2,56 milyar aktif kullanıcıyla YouTube ve 2,33 milyar kullanıcıyla WhatsApp takip ediyor.

4'üncü sırada ise 2,26 milyar aktif kullanıcıyla Instagram var.

Hâlbuki Facebook artık popülerliğini yitirmiş gibi duruyordu!

Dönem dönem tartışmalara neden olan ve kapatılması gündeme getirilen TikTok’un ise 1,07 milyar aktif kullanıcısı mevcut.

***

Süreler de önemli.

Hayatımızın çoğunu ekrana bakarak geçirdiğimizi düşünürsek, zamanımız ne kadar çalınıyor dersiniz?

Filipinler, günlük ortalama 4 saat 15 dakika sosyal medyada zaman harcıyor.

Filipinler'i; Brezilya, Endonezya, Tayland ve Arjantin izliyor.

Malezya, Kolombiya, Meksika, Güney Afrika Cumhuriyeti ve Amerika Birleşik Devletleri (ABD) ise günlük ortalama 3 saat kullanım süresine sahip.

Ve en çok merak ettiğimiz veri:

Ülkemizde sosyal medya kullanım süresi 2 saat 44 dakika!

Bu süre dünya ortalamasının biraz üzerinde.

Çalışma belli yaş ortalaması seçilerek yapılsaydı, eminim ki çok daha yüksek süreler çıkardı.

***

Tüm ülkelerde kullanıcılarının tercihlerini genellikle kültürel, demografik ve teknolojik unsurlar etkiliyor.

Örneğin; Filipinler'de Facebook'un yaygın olarak kullanılmasının nedeni, ülkede internet erişiminin kolaylaşması ve düşük veri tüketimi sağlaması olarak tespit edilmiş.

Arjantin, Hindistan ve Türkiye gibi ülkelerde de benzer dinamikler etkili:

Bu ülkelerde genç nüfus, mobil cihazların kullanımı ve platformların iş fırsatları yaratma potansiyeli Facebook, Instagram, X, TikTok gibi sosyal medya platformlarının popülerliğini artırıyor.

Türkiye'de 52 milyon aktif kullanıcıyla WhatsApp'ın, en fazla tercih edilen platform olduğu görülüyor.

2. sırada olan 48 milyon kullanıcılı YouTube’u; 46 milyonla Instagram ve 40 milyonla Facebook takip ediyor.

Ülkemizde; sosyal medya kullanımını etkileyen faktörler arasında platformların geniş bir kullanıcı tabanına sahip olmaları, çeşitli içerik seçenekleri sunmaları ve mobil cihazlara uyumlu olmaları gibi etkenler öne çıkıyor.

Gençlerin ilgisi de malum.

Z kuşağının, genellikle görsel ve etkileşimli platformları tercih ettiği, yetişkinlerin ise daha çok haber ve bilgi içerikli platformlara yöneldikleri de tespitler arasında.

Ayrıca eğitim ve gelir seviyesi yükseldikçe platformların kullanımı artıyor.

Bu bence elde edilen en ilginç verilerden biri.

Çünkü bağımlılık boyutuna ulaşan sosyal medyayı; bazıları tembellik kaynağı olarak görüyor.

***

‘Tüm bu tespitler ne işimize yarayacak?’ denilebilir.

Ancak stratejik pazarlama ve satış uzmanları için tespitler nimet niteliğinde.

İnternet kullanımı bu denli artmasaydı, tercihleri belirleyip gerekli ürün ve hizmetleri sunmak için firmalar hâlâ anketlerin peşinde koşuyor olacaktı…

Yükleniyor..
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.