Mesleki eğitim yeniden ayağa kalkıyor

Yasemin GÜLER 21 Ekim 2021 Perşembe, 06:00

Milli eğitimde mesleki eğitim dönemine girdiğimizi söylesem yanlış olmaz herhalde. Aslında bizim geleneklerimizde, "Bir mesleği olsun da ekmeğini eline alsın" yaklaşımı yaygın olduğundan meslek liseleri kenara itilmiş, tercih edilmeyen okullar değillerdi. Velilerin yaklaşımı "eline mesleğini alsın, sonra isterse yine okusun" biçimindeydi.

Ancak birbiri peşi sıra yapılan yanlış uygulamalar bir zamanlar milli eğitimin önemli basamaklarından olan meslek liselerini adeta yok etti. Meslek liselerinin kan kaybetmesi için ne gerekiyorsa yapıldı sanki o dönemlerde.

Yıllarca katsayı tartışmalarının kurbanı oldular. Yetmedi ellerindeki haklar alındı, o da yetmedi meslek liselerinin kalitesi dibe vurdu. Bir diğer taraftan da "Her şehirde bir üniversite" denilerek açılan üniversiteler lisans eğitimi almayı kolaylaştırdı. (Laf aramızda bana göre biraz da anlamsızlaştırdı.) Hal böyle olunca meslek liseleri yerine üniversitelere girmek için mücadele veren çocuklar yeterli eğitim alamadıkları üniversitelerden mezun olup mezuniyetlerine uygun işler aramaya başladılar. Peki, bulabildiler mi? Hayır!

Bir ülkede herkesin doktor, mühendis, mimar, avukat olduğunu düşünsenize... Kim tamir edecek akan musluğu, bozulan tesisatı; kim çalışacak sanayide makinelerin başında ya da makinelerin tamiratında... (Mesleki eğitimi hafife alır bir tanımlama yaptıysam af ola, cahilliğime verin sevgili okur. Aksine konuyu çokça önemsiyorum.) Geldiğimiz noktada gençler iş arar oldu, sanayi de ara eleman sıkıntısı yaşar oldu. Eğitimde plansızlığın bizi getirdiği bu aşamada mesleki eğitimi yeniden canlandırmak için proje üzerine proje üretiliyor şimdi.

Bu projelerden biri de Mesleki ve Teknik Eğitim Yoluyla Sosyal ve Ekonomik Uyum Projesi. Projenin genel amacı, geçici koruma altındaki Suriyelilerin ve Türk ev sahibi toplulukların sosyal ve ekonomik uyumunu, istihdam edilebilirliklerini ve yeterliliklerini iyileştirerek mesleki eğitime teşvik etmek. Bahsi olunan amaç doğrultusunda belirlenen meslek liselerinin mesleki ve teknik altyapılarının güçlendirilmesi, ekipman alımları, atölye kurulumları, ihtiyaç sahibi öğrencilere yönelik destek paketlerinin hazırlanması söz konusu.

Projenin lansmanında bir araya geldiğimiz İl Milli Eğitim Müdürü Serkan Gür, ülkemizde kayıtlı 4 milyon Suriyeli bulunduğunu bu sayının 1 milyonunun öğrenci olduğunu dile getirdi. Bursa'daki Suriyeli öğrenci sayısı ise 40 bin. Proje hakkında basına bilgi veren Gür; "Seup 1 projesinde 7, Seup 2 projesinde 4 meslek lisemiz mevcut. Bu kapsamda 144 atölyeye yatırım yapılıyor. Şöyle düşünebiliriz, okullarımızın yüzde 25'ini bu proje ile yeniliyoruz" dedi.

 Bursa'ya geldiğinden bu yana ilk kez basın karşısına çıkan İl Milli Eğitim Müdürü Serkan Gür, mesleki eğitim konusuna hakim bir isim. Meslek lisesi öğretmenliğinin ardından bürokraside de aldığı görevler bu yönde olmuş. Dolayısıyla alanında kendisini geliştirmiş. "Sanayi ile entegre, üreten bir mesleki eğitim çabamız var" diyerek hedefini ortaya koyan Gür, "Geçmişteki katsayı kararı yanlış bir karardır. Ancak şimdi meslek liselerinin önemi kavranmıştır ve milli eğitim düzeyinde bu konudaki geri dönüşler umut vericidir"  sözleri ile hatadan dönülme çabası içerisinde olunduğunun altını çiziyor.

Birkaç yıldır meslek liselerini parlatmaya çalışan Milli Eğitim Bakanlığı'nın attığı en doğru adım özellikle İstanbul merkezli kurulan, yabancı dilinden verdiği eğitimin kalitesine kadar ciddi kazanımlar sağlayan İTÜ MTAL, TEKNOPARK MTAL, ASELSAN MTAL gibi okulların varlığına destek olması bence. İl Milli Eğitim Müdürü Serkan Gür'ün de belirttiği gibi bu okullara yerleşen öğrencilerin LGS sınavındaki yüzdelik dilimleri yüzde 0.1'in altında. Yani rahatlıkla fen lisesine yerleşebilecek öğrenciler tercih ediyorlar bu meslek liselerini. Üstelik de memnuniyetle tercih ediyorlar, çünkü bu okullardan iki yabancı dili ana dilin gibi konuşarak mezun oluyorsun, çünkü bu okulların ilk yıllarından roket yapmaya başlıyorsun, çünkü bu okullardan ciddi bilgi donanımı ile ayrılıyorsun. Böylesi imkanlar sunulduğunda öğrencilerin de velilerin de tercihinin bu yönde olması şaşırtıcı değil tabiî ki.

Peki bu okullardan Bursa'da var mı? Mesela Tophane MTAL'de bir dönem açılmış olan Anadolu Teknik Lisesi bölümü gibi bir yıl yabancı dil hazırlık eğitimi vererek öğrencisini tam donanımlı yetiştiren bölümler neden gündeme taşınmıyor? Sorumun yanıtı meğer İl Milli Eğitim Müdürü Serkan Gür'ün hayal ettiği okullarla örtüşüyormuş. "Çok yakında İstanbul'daki meslek okullarının kalitesinde okullarla gündeme geleceğiz Bursa'da. Şu anda bunun alt yapısını oluşturmaya çalışıyoruz. Benim hayalim de yabancı diliyle, mesleki donanımı ile yüzde 1'lik dilimde bulunan çocuklarımıza hitap eden okullar kurmak" dedi İl Milli Eğitim Müdürü.

Aslında daha önce de yazmıştım ama bir kez daha belirteyim. Sorulan bir soru üzerine Demirtaşpaşa ve Tophane MTAL projelerinin bittiğini, inşaatların da en kısa sürede başlayacağını belirtti Serkan Gür.