Hava Durumu

Basın ve BİK’in rolü

Yazının Giriş Tarihi: 13.01.2025 00:05
Yazının Güncellenme Tarihi: 13.01.2025 00:05

Demokrasinin temel taşlarından biri olarak kabul edilen basın toplumun vicdanıdır. Halkın haber alma hakkının en önemli aracı olan basının özgür ve tarafsız bir şekilde çalışması, her sağlıklı toplum için şarttır. Ancak günümüzde basının geldiği durum, sadece Türkiye için değil, dünyanın çeşitli yerlerinde de önemli bir sorun olarak karşımıza çıkıyor.

Birkaç gün önce 10 Ocak Çalışan Gazeteciler Günü nedeniyle davetler aldık, mesajlarla destek gördük ve aranarak hal hatırımız soruldu. Bu dayanışma günümüzde çokça hatırlandık diyebilirim. Bundan dolayı da bizleri unutmayan herkese ayrı ayrı teşekkür ediyorum.

Değişen ve dönüşen dünyada teknolojinin hızla ilerlemesi birçok alanda yenilik getirdiği gibi basın sektörümüzü de hem olumlu hem olumsuz etkiledi. Geleneksel basının etkisi azalırken, sosyal medya platformları önemli bir haber kaynağı haline geldi. Ancak bu durum, bilgi doğruluğu sorununu beraberinde getiriyor. Sosyal medyada yayılan yanlış bilgiler, halkın gerçeklere ulaşmasını zorlaştırmakta ve toplumda kutuplaşmayı artırmaktadır. Öte yandan, dijital platformların algoritmaları, sadece kullanıcıların ilgisini çekebilecek içeriklere öncelik vermekte, bu da derinlemesine gazeteciliğin önünü tıkamaktadır.

İşte bu nedenlerden dolayı özellikle yerel medya ve çalışanları ekonomik dar boğazda, adeta can çekişiyor.

Kıt kanat varlığını sürdürmeye çalışan yerel medyanın iki destekçisi var günümüzde…

Birincisi ve en önemlisi Basın İlan Kurumu

Bir diğer destekçimiz de belediyelerdir.

Bu iki kurum desteğini çekse ülkemizde yerel basın iflas bayrağını çekip bir bir kapanır.

Türkiye’de ilan konusunda önemli bir misyonu olan, basının desteklenmesi ve medya sektörünün düzenlenmesi amacıyla kurulan Basın İlan Kurumu (BİK), 64. kuruluş yılını kutluyor. 1961 yılında 195 sayılı kanunla kurulan BİK, o günden bugüne yazılı basının resmi ilan ve reklam gelirlerini düzenleyerek medyanın sürdürülebilirliğine katkıda bulunuyor.

Dijitalleşmenin hız kazandığı ve reklam gelirlerinin büyük oranda çevrimiçi platformlara kaydığı bir dönemde, yerel gazeteler ayakta kalma mücadelesi veriyor. İşte BİK, tam da burada devreye giriyor. Resmi ilan ve reklam dağıtımı sayesinde, bu gazetelerin temel gelir kaynaklarını sürdürülebilir kılmak için önemli bir mekanizma sağlıyor.

Özellikle Anadolu’daki yerel gazeteler için BİK’in bu desteği, sadece bir ekonomik katkı değil; aynı zamanda halkın haber alma özgürlüğünün korunması adına bir can suyu anlamına geliyor. Yerel gazeteler, yalnızca haber kaynağı değil; bulundukları bölgelerin sosyal, kültürel ve ekonomik hafızasıdır.

2 bini aşkın paydaşı ve 40 bine yakın sektörde çalışanla geniş bir ağ oluşturan BİK, geleneksel basınla birlikte dijital mecralarda da etkinliğini artırmayı hedefleyip, medya sektörünün değişen dinamiklerine uyum sağlayarak gazetecilik mesleğinin geleceğini desteklemeye devam ediyor.

Dijitalleşme projeleriyle gazetelerin çevrimiçi varlıklarını güçlendirmelerine olanak tanıyan kurum, sektöre yeni teknolojik beceriler de kazandırıyor. Özellikle dijital platformlar için içerik üretiminden SEO uyumlu haberciliğe kadar geniş bir yelpazede eğitimler sunarak, gazetecilerin çağa ayak uydurmasına olanak sağlıyor.

Netice olarak;

Cavit Erkılınç müdürlüğündeki BİK, çalışmalarını şeffaf ve yapıcı bir şekilde yürütüyor. Yeni süreçle ilgili de medya kuruluşlarını ve biz basın mensuplarını sürece dahil ederek bilgilendirmesi kaliteli haberciliğin önünü açıyor.

Hatırlanacağı üzere…

BİK Kasım 2024’te bölge toplantıları düzenlemiş ve medya temsilcileriyle görüş alışverişinde bulunulmuştu.

Genel Müdür Cavit Erkılınç’ın Bursa’daki toplantısına ben de katılmıştım. Özellikle resmi ilan ve reklam politikalarıyla ilgili açıklamaları dikkat çekiciydi. Erkılınç, burada esas olan bir sistemin var olduğunu ve sistemle oynamanın bedelinin ağır olacağını vurgulamıştı. Basın İlan Kurumu’nun ilan dağıtımında şeffaf ve eşit bir şekilde paylaşım yaptığının altını çizmişti.

Erkılınç, toplantıda yaklaşan seçimlere için ise, “Genel Kurula kim gelirse başımızın tacıdır. Seçimlere yüksek katılım sağlanarak, sektörün temsilcileri en doğru şekilde belirlenecektir. Bu süreçte, adaylardan beklenen, meslek ahlakına ve sektörün itibarına yakışır bir duruş sergilemektir” sözleriyle seçimin öneminden ve demokratik duruşun sürdürülmesinden yana sözleri çoğu çevrelerce önemsendi.

İşte bu bağlamda…

64. yılını kutlayan BİK, aynı zamanda bir seçim süreci de yaşıyor. Basın İlan Kurumu'nun 33. Dönem Genel Kurulu kapsamında görev yapacak Anadolu Gazete Sahipleri ve İnternet Haber Sitesi Temsilcileri seçimleri için tarih netleşti, genel kurallar da kamuoyuyla paylaşıldı.

Seçim 22 Ocak 2025 tarihinde Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Konferans Salonu’nda gerçekleştirilecek.

Yaklaşan seçimler, Basın İlan Kurumu'nun yönetim yapısı ve gelecekteki stratejileri açısından kritik bir dönemeci işaret ediyor. Kurum yönetiminde gazeteciler, medya sahipleri ve kamu temsilcilerinin önemli bir etkisi bulunuyor. Bu nedenle, yönetim kurulu seçimlerinin şeffaf, adil ve kapsayıcı bir şekilde gerçekleşmesi, hem sektörün geleceği hem de kamuoyunun kuruma duyduğu güven açısından kritik öneme sahip.

Seçimlerin sonucunda sektörü daha ileriye taşıyacak bir yönetim yapısının oluşmasını umuyoruz. Yerel basının desteklenmesi, dijitalleşme ile uyumlu stratejiler geliştirilmesi ve şeffaf bir yönetim anlayışının benimsenmesi, kurumun gelecekteki başarısının anahtarları olacak. Çağın gereklerine uygun, yenilikçi ve kapsayıcı bir yaklaşımla sektöre öncülük etmeye devam etmesini diliyoruz.

Yazımı noktalamadan…

Bursa’da günlük yayın yapan YeniDönem Gazetesi temsilcisi olarak, Basın İlan Kurumu Bursa Şube Müdürü Osman Başeğmez ve çalışma arkadaşlarına da teşekkür etmek istiyorum.

Yeni sürecin başından bugüne kadar her sorumuza ve sorunumuza içtenlikle katkı sundular.

SAĞLIKLA KALIN!

Yükleniyor..
logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.