Hava Durumu

Bursaspor ilk engeli geçti

Yazının Giriş Tarihi: 18.04.2025 00:05
Yazının Güncellenme Tarihi: 18.04.2025 00:05

13 Nisan Pazar günü Balıkesir Atatürk Stadı’nda oynanan maçta Artvin Hopaspor’u, 2-1 yenerek 3.lig 1.ci grupta şampiyonluğunu ilan eden ve 2. lige yükselen Bursaspor’un bu zaferi beni 16 Mayıs 2010’da, şimdi yerinde yeller esen Bursa Atatürk Stadı’nda kazandığımız süper lig şampiyonluğuna götürdü. Bursaspor, 2009-2010 sezonunda rahmetli İbrahim Yazıcı’nın (efsane başkan) Ertuğrul Sağlam’ın teknik direktör olduğu dönemde süper lig şampiyonluğu onurunu yaşamıştı.

1959-60 sezonundan beri Türkiye 1.ciliği olarak oynanmaya başlayan, 2020-11 sezonundan itibaren de adı süper lig olarak değişen, 65 yıllık geçmişi olan ligde sadece 6 takım (GS: 24 defa), FB: 19 defa, BJK: 16 defa, Trabzonspor: 7 defa, Bursaspor ve Başakşehirspor 1’er defa şampiyon olmuşlardı. Süper Lig’de 2009-10 sezonunda şampiyon olan Bursaspor, ‘dört büyükler’den sonra bu başarıya ulaşan 5.ci takım oldu.

Süper lig tarihinde hiç yenilgi almadan şampiyon olan tek takım Beşiktaş’tır. Siyah-beyazlılar, 1991-92 sezonunda 30 maçta 23 galibiyet+7 beraberlik alarak namağlup şampiyon olmuştur. Türkiye’de Süper Lig’de en çok küme düşen takım 7 kez düşen Samsunspor’dur. 2018-19 sezonunda küme düşen Bursaspor, Süper Lig’de şampiyonluk yaşayıp küme düşen ilk takım oldu.

Türkiye’nin 4.cü büyük şehri olan (en kalabalık şehirlerimiz, TÜİK 2023 verilerine göre: 1-İstanbul 5.907.920 kişi, 2-Ankara 5.747325 kişi, 3-İzmir 4.425.789 kişi, 4- Bursa 3.147.818 kişi, 5-Antalya 2.619.832 kişi, 6-Konya 2.277.017 kişi, 7-Adana 2.263.373 kişi, 8-Şanlıurfa 2.143.020 kişi) olan Bursa’nın 3 konudaki talihsizliği beni senelerdir çok rahatsız eder. 3,5 milyonluk bir kentin hava ve demiryolu ulaşımı ile diğer kentlerle iletişiminin olmaması öncelikli konulardır.

Yenişehir’deki hava alanı, sınırlı bir şekilde Anadolu Jet’le belirli kentlere ulaşım sağlıyor. Şehrin merkezinde Acemler’deki hava limanı anlaşılmaz şekilde ulaşıma kapatılmış, beton yığınları ile iskana açılıp ranta ve gözü doymaz müteahhitlere teslim edilmek için kurbanlık koyun gibi sıranın kendisine gelmesini beklemekte. Geçmişte Sönmez Hava Yolları’nın 15 kişilik uçakları ile köprüler, otoyollar yokken 15 dakikada İstanbul’a ulaştığımızı dün gibi hatırlıyorum. Çeşitli nedenlerle İstanbul’a gitmem gerektiğinde Bursa’nın çeşitli iş kollarındaki sanayici ve işadamları ile aynı uçakta sohbete başlayıp bitiremeden İstanbul’a iner, akşamüstü de 15 dakikada Bursa’ya geri dönerken sohbete kaldığımız yerden devam ederdik. Şu anda Güzelyalı İDO ve Mudanya BUDO seferleri ile 1-1,5 saatte İstanbul’a ancak ulaşabiliyoruz. Demiryolu ulaşımı ise hala halledilemeyen ikinci bir yara.

Ancak eski Bursalılar’ın anneanne, babaanne ve dedelerinden dinledikleri ‘Bursa’da tren hikâyesi’, Osmanlı Devleti zamanında 1892 yılında ‘Mudanya-Bursa tren seferleri’ ile başlar. 41 km.lik Bursa-Mudanya demiryolunun kalkış yeri Demirtaş’tı. Bu istasyondan kalkan tren, Merinos, (Merinos tren istasyonu gar binası halen Osmangazi Belediyesi tarafından kafe ve restoran olarak işletiliyor) Acemler, Beşevler, Koru, Yörükali istasyonlarına uğrayarak Mudanya gar binasında (Mudanya sahil kenarında denize nazır bir bina olan Mudanya Garı, 1849 yılında Fransızlar tarafından gümrük binası olarak inşa edilmişti. Bu yapı halen Montania Otel olarak hizmete devam etmektedir) yolculuğunu tamamlardı.

Demiryolu inşası sırasında harcanan paraları ödeyemeyen çöküş halindeki Osmanlı Devleti, 1894 yılında, Mudanya-Bursa tren işletmesini, Belçika asıllı Yataklı vagonlar ve expres şirketi Genel Müdürü Negelmayers ile yapılan anlaşma sonucu 40.000 Osmanlı lirası karşılığında, 99 yıllığına verdi. Şirket ‘Bursa-Mudanya Osmanlı Demiryolu Şirketi’ adı altında 1894’te işletmeye açıldı. Lozan anlaşmasıyla kapitülasyonlar ortadan kalkınca, bu şirket zarar ettiğini bildirerek tren işletmesini Türkiye Cumhuriyeti’ne satmak istedi.

Kurucumuz ebedi ve ezeli tek şefimiz Mustafa Kemal Atatürk’ün direktifleri ile Bursa-Mudanya Demiryolu, 30 Mayıs 1931 tarihli yasa ile satın alınarak ulusallaştırıldı ve 1 Haziran 1931 tarihinden itibaren de TCDD tarafından kapanana kadar işletildi. Demokrat Parti iktidara gelince Amerika’nın güdümü ile karayolu taşımacılığı, petrolü olmayan Türkiye’ye ateşten gömlek olarak giydirildi.

10 Temmuz 1953’te Demokrat Parti iktidarı zamanında çıkarılan yasa ile tren işletmesi kapatıldı, rayları söküldü. O gün bugündür Bursa hızlı tren masalı ile avutuluyor. Ortada tren filan hala yok. Yüksek hızlı trenin akıbeti meçhul. 1892’de açılıp 1953’te Demokrat Parti zamanında kapatılan ve rayları sökülen, yerine Bursa-Mudanya arasında ve ulaşımı çok zor olan şehir dışındaki Şehir Hastanesi’ne kadar ne bir metro ne de hafif raylı sistem gerçekleştirildi.

Bursa halkının ulaşım, karayolu taşımacılığı ve tıkanan yollardaki zaman kaybı ile petrole fazladan para ödeme çilesi bu hatlarda devam ediyor. Bursa 1987’de Büyükşehir statüsüne geçti. İlk Büyükşehir Belediye Başkanı Ekrem Barışık’tır (1984-91). AK Parti iktidarı zamanı rahmetli Hikmet Şahin’in Büyükşehir Başkanı olduğu dönemde 2012 yılında hazırlanan ‘2030 yılı, 1/100.000 ölçekli’ ‘Bursa İl Çevre Düzeni Planı’ sentez raporunda -Tarımsal üretim potansiyeli yüksek Mustafakemalpaşa, Karacabey, Yenişehir, İnegöl, Bursa Çakırköy ovaları korunacak, bu verimli tarım topraklarının sanayileşme ve iskan alanı olarak kullanılması kontrol altına alınacak- kentsel ulaşımda karayolu taşımacılığını azaltacak, hava yolu, deniz yolu taşımacılığı teşvik edilecek, şehir içi toplu taşıma sistemi (metro ve hafif raylı sistem) gerçekleştirilecektir.

Bursa’nın Marmara Denizi’ne açılan kapısı Mudanya’da, zeytinlikler korunacak, nüfus yoğunluğu artışı kontrol altına alınacak, karayolu taşımacılığı yerine metro veya hafif raylı sistemle Mudanya kent merkezine bağlanacaktır.

Demiryolu taşımacılığı tekrar devreye sokulacaktır. Sabah, akşam Mudanya yolundaki araç trafiği ve Mudanya’nın beton yığınına dönüşüp gırtlağına kadar iskana açılmış halini Mudanya’ya gidenler ve orada yaşayanlar her gün görmekte ama siyasiler görmemekte inat etmektedir.

2030’a 5 yıl kaldı. Önerilen bu hedeflere 22 yıllık AK Partili Belediye Başkanlarından hangisi bu nazım planda öngörülen bir hedefe ulaşabildi, bunu takdirlerinize bırakıyorum.

3.cü üzüldüğüm konu ise Bursaspor’un, süper şampiyonluğundan, geçmiş yönetimlerin beceriksizlikleri ile 3.cü lige kadar düşmüş olmasıydı. Ama nihayet bu yıl 26 Mayıs 2024’te işbaşına gelen Enes Çelik ve yönetim kurulu ekibi, 1,8 milyarlık bir borç yükünün altına girip, transfer tablosu kapalı olan Bursaspor’u kapanmanın hududundan alıp idari, mali ve sportif olarak tekrar yaşama döndürdü ve Bursa’nın futbolda üzerindeki ölü toprağını kaldırmayı başardı.

Bu başarıda yer alan ilk ivmeyi kazandıran eski oyuncumuz Pablo BATALLA ve ekibine, son 5 maçta 5’te 5 yaparak bu başarıyı zafere çeviren ve lig bitiminde takımı şampiyonluğa ulaştıran teknik direktör Adem ÇAĞLAYAN ve teknik ekibine teşekkürler…

Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Mustafa Bozbey ve eski Devlet Bakanı Artvin milletvekili Faruk Çelik’e, kentin markası olan Bursaspor için yarattıkları olumlu etki ve sağladıkları mali desteklerle bu başarıya kattıkları olumlu sinerjik etki için teşekkürler…

Maçları kazandıkça deplasmanlar dahil her maçta yeşil-beyaz takıma destek olan, başarıdaki en büyük payı hak eden Bursaspor’un vefakar ve fedakar taraftarına teşekkürler

En zor günlerde, “Korkmayın, ürkmeyin, sizde bu düşüşü durduracak, güç, enerji ve istek var ”diyerek, Bursaspor yöneticilerini, teknik kadroyu destekleyen, eleştirileri bile yapıcı olan köşe yazıları ile Bursaspor’un yanında olan yerel basının öncü gazeteleri Olay, Bursa Hakimiyet, YeniDönem gazeteleri spor yazarları ve Engin Aksöz’e teşekkürler…

Ve de son olarak 28 maçta 20 galibiyet+7 beraberlik+1 yenilgi ile topladıkları 67 puanla Bursaspor’u, kuyunun dibinden yukarılara taşıyan, tüm psikolojik baskıların altından kalkıp tüm enerjileriyle maç kazanmaya konsantre olan ve 90 dakikaları zaferle sonlandıran futbolcularımıza teker teker teşekkürler…

Sonuç: Bu bir bayrak yarışıdır. Şimdi olay, 2.ligde de aynı başarıya ulaşmak için yönetimin yarından itibaren, gelecek sezonun teknik kadro ve oyuncularını saptayıp, sezonu erken açarak hazırlıklara başlaması gerekir. O halde bandı başa sarıp yeni başarılara yelken açma zamanıdır.

SEN ÇOK YAŞA BURSASPOR…

KAYNAKLAR:

1-Toydemir S.: ‘Tarihe Karışan Hat’ Bursa Demiryolu Dergisi: 19-04, sayfa: 15-16.1953.

2-Bursa’da Yaşam, Olay Gazetesi yayını ‘Fotoğraflarla yakın tarihte Mudanya’ Haziran 2013, Bursa. Selen Durak: Uludağ Üniversitesi Mühendislik Mimarlık Fakültesi Öğretim Üyesi, ‘Kentin Belleğinde Kaybolmuş İzler’ ‘Bursa-Mudanya demiryolu’ sayfa: 108-112.

3-Bursa İl Çevre Düzeni Planı, yayın yılı: 2012, ‘2030 yılı, 1/100.000 ölçekli Bursa Planı Sentez Raporu.

4-Nezaket Özdemir Bircan ‘Bursa’da Ulaşım ve Beklentiler’: Mümin Ceyhan Bursa Kültür Kaynakları Araştırma Kütüphanesi Yayınları, 2018, Bursa, sayfa: 48-49.

5- Niyazi Menteş: ‘Bursa hikâyeleri, Gönül Kahvesi serisi (2). 105 yıl önce Bursa/Mudanya Demiryolu açılmıştı. Bursa Hakimiyet Gazetesi Yayınları, sayfa: 42-46, 1999, Bursa.

Yükleniyor..
logo
En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.